Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Biosen finner ikke harddisker

Anbefalte innlegg

Byttet nylig til P7P55D-E LX hovedkort og den finner hverken SSD eller SATA disker. Eneste den finner er cd-romen som også er sata. Har sjekket kabelene og det er ikke noe feil med dem. PSUen fungerer også fint. Har prøvd å teste en disk om gangen men den ingen disk for det. Nyeste bios firmware er også oppdatert.

Noen som har flere tips hva jeg kan prøve på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er også IDE og AHCI modusene prøvd og begge finner kun cdromen. Det også rare er at den heller ikke vil boote fra cdrom selv om jeg har valgt cdrom som booter først.

En ting jeg glemte å nevne er at den fant SSDen og ikke SATA disken ved første oppstarten, etter en omstart fant den ingen disker.

Lenke til kommentar

Marvell controller aktivert og testet SATA3 portene på alle sata enehetene uten at det hjalp. Fikk nå bootet fra USB, men kom selvfølgelig ikke videre da bios ikke finner noen disker.

Vanvittig uflaks jeg har hatt med ASUS, tidligere pcer var også med hovekort fra ASUS og da var det også problemer.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt Asus HK og har aldri hatt problemer med dem. Dette betyr ikke at det kan være problemer med Asus HK, men noe du kan prøve er å oppdatere BIOS til siste versjon som er 1602 for det hovedkortet. Du finner siste BIOS versjon på support siden til Asus.

Takk for tipset, men fra første post har skrevet at det er prøvd.

Antar at jeg må bytte HK igjen, noen som hva av H55 eller P55 chipset som er best?

Lenke til kommentar

Er det feil på hovedkortet er jo dette en garanti sak, så kanskje en ide å kontakte butikken der du kjøpte det Asus hovedkortet og forlange et nytt?

Ellers er det veldig få hovedkort med H55 og P55 chipset å finne for øyeblikket, og hvilket som er best er ikke lett å si. H55 støtter visst ikke RAID hvis du har tenkt å bruke det. Og SLI/Crossfire kan kun brukes hvis du har en CPU som IKKE har integrert grafikk.

*Dual x8 mode is only supported by Intel non-Integrated graphics (Lynnfield) processors.

*SLI™ and CrossFireX™ mode are available only for Intel non-iIntegrated graphics (Lynnfield) processors.

Men skal du ikke bruke SLI/CF eller RAID, er det nesten hipp som happ hvilket chipset du velger.

Lenke til kommentar

Siden BIOS ikke fant dem tyder det på at elektronikken (evt. signalkabelkoblingen) er deffekt. At dette oppstår samtidig på flere fysiske disker er svært uvanlig. Mistanken går dermed i retning av feilkobling av strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...