Gå til innhold

Norges selvfølelse / identitet

Anbefalte innlegg

I Norge burde vi ha et mer samlet nasjonalt fokus.

Jeg vil påsta at det ikke er en overdrivelse at det fins nasjoner med langt

større nasjonal "selvfølelse"enn Norge. Ta for eksempel Tyskland. Når vi først ikke

tenker på det politiske ved landet, men fokuserer på hva landet assosieres med på

verdensbasis av andre nasjoner, har Tyskland ganske mye å ramse opp som andre nasjoner

kan nyte godt av. Bilmerker, film-produksjoner, osv.

Landet burde ikke skamme seg over sin egen nasjon. Vi burde kunne tenke på Norge

som noe positivt. Det er viktig å huske på at nasjonal selvfølelse ikke er det samme som rasisme.

Norge er en nasjon som i grunn er bydg opp av hvite mennesker. I dagens Norge

er det ikke en selvfølge at hver normann er hvit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dagens Norge er det ikke en selvfølge at hver normann er hvit.

Det er vel kanskje fordi vi definerer en nordmann ut i fra om han har fått statsborgerskap og ikke utseende.

Det er egentlig veldig vanskelig balansegang å legge begrensninger til hvilket etnisk tilknytning man skal ha for å kunne anses som en rettmessig borger.

Tror egentlig at hovedproblemet til den økende misnøyen er at vi er i ferd med å få overdose, og som en konsekvens av dette får noen en allergisk reaksjon til alle som er i overkant solbrune...

• Liker 1
Lenke til kommentar

De som er så opptatt av at Norge skal inneholde mest hvite, hvordan hadde det vært om dem bodde i USA? Som er en smeltedigel av alt mulig.

Norge har jo nesten ikke kultur lengre, som moderne mennesker bryr seg om. Vi kopierer så mye fra utlandet, bl.a. USA.

Hvor mange ungdommer bryr seg med å gå i 17. maitog? Danser gammeldans? Går i kirken?

Hvor norsk du er kommer vel an på hvor norsk du føler deg. "Norsk" er også relativt, for hvor "norskt" er det å ha ha et forhold til asfalt og bykjerner i.f.t. å bo på landbsbygda hvor man ser den vakre naturen vår hver dag?

Hva med adopterte som ikke har aning om noe annen kultur enn den norske de er knyttet til - er ikke de norske?

Lenke til kommentar

Det er lov å være glad i Norge uten å bli kalt rasister, ja. Men jeg er glad i naturen, jeg, og det har ingenting med noe som helst folk å gjøre.

Jeg kjenner meg også mer igjen i nordlendinger enn i søringer, siden jeg er nordlending selv. Det er totalt forskjellige kultur f.eks. i Oslo enn i et lite nordnorsk kyst-tettsted.

Men når alt kommer til alt, så er det VERDIER og HOLDNINGER som gjør oss til likemenn. Og det kan gå på tvers av kultur.

Lenke til kommentar

Pussige påstander og klager fra TS som benytter det "særnorske" psedonymet "dudeguy"

Og kanskje ikke liketil å sammenligne med Tyskland som tross alt er en forbundsrepublikk.

EDIT:

Og vi har mange tradisjoner vi liker å være stolte av, både i industri, mat og kultur.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Tyskerne har jo hatt et problem med identitet og nasjonalfølelse, spesielt etter andre verdenskrig og helt fram til muren falt/gjenforeningen av DDR og BRD. Jeg har snakket med noen tyske venner av meg og den første gangen de virkelig følte at de hadde gleden av å rope "Deutschland!" og veive med flagget sitt, uten å få rare blikk tilbake, var fotball-VM i 2006 merkelig nok :S

Synes du Norge mangler noe som verden kjenner seg igjen med, assosierere seg med og nyte godt av, er det flere ting som er verdt å nevne. Alt fra laks til black metal er gode merkevarer for Norge i utlandet(Norge er kanskje verdens største eksportør av laks og black metal, men tar forbehold at dette kan være feil). Ikke like stort som BMW og Phillips, men de gjør nytten sin for en norsk identitet i utlandet;)

Lenke til kommentar

Motivasjonen min for å skrive dette var at jeg tror det er aspekter ved kulturen i Norge som med positiv hensikt

kunne vært rettet litt anderledes. Samarbeid, er noe som kan komme alle til gode. Det man eksempelvis kan gjøre

er å si "Ha det bra" til kassadama når du har handlet, som et lite tiltak du kan gjøre for at stemningen i kulturen

settes i en god rettning. Det burde være folkelig og allment forstått at det som er jobben til politikerene våre

er at srøge for at landet vårt skal være så godt som mulig å bo i. Politikk skal ikke handle om kjendis-sirkus.

Ta en titt på denne filmen: www.youtube.com/watch?v=2Ib8SxdQIvk Tror dere statsminister Stoltenberg ville

hilst på en narkis i Oslo ?

Hva ser turister når de kommer til Oslo ? Hva har vi å være stolte over ?

Lenke til kommentar

Elsker Norge :)

Men våkn opp folkens!

Vi er født/bor i verdens beste land, som har en så fin natur som andre bare kan drømme om. Vær glad vi vi har demokrati og at folka som styrer vil det beste for oss og landet. Bare sammenlign med ett fattig land i afrika/asia/sør-amerika og se hvor fint vi har det. Gratis skole og helsetjenester, myndighetene tar vare på oss.

Vi har det beste innen teknologi og krigføring, ingen andre land er så gode på vinterkrig og samtidig så godt trent.

Vi har de beste folka, de fleste er høyt utdannet og i god form. Det er heller ikke mange fattige her i landet, bare sammenlign med USA, mange som sliter med økonomien.

Vi er nesten aldri utsatt for kriser, naturkatastrofer og krig som rammer landet vårt.

Lenke til kommentar

En tanke...

Kanskje våre patriotiske holdninger ovenfor våre lokale fotballag tar mer og mer over for hva vi før kanskje definerte som nasjonalfølelse...

Hva slags nasjonalfølelse er det du etterlyser her?

Jeg etterlyser ikke noe, men bare så på det som et alternativ siden mange omtrent setter klubbene sine høyere enn nasjonen sin.

Patriotisme, eller tilhørighet følelsen mange har til klubbene er jo i prinsippet samme mekanisme som nasjonalisme.

Lenke til kommentar
Hva ser turister når de kommer til Oslo ? Hva har vi å være stolte over ?

I følge Jens A. Riisnæs (en av to programleder i "Ut i verden" som gikk på P2) er det to land hvor hovedstaden ikke er førstevalg når man skal på byferie: Norge og Tyrkia. Byene som man bør besøke er Bergen og Istanbul.

Set amid a picturesque and very Norwegian coastal landscape of fjords and mountains, Bergen lays a strong claim to being one of Europe’s most beautiful cities. A celebrated history of seafaring trade down through the centuries has bequeathed to the city the stunning (and Unesco World Heritage–listed) waterfront district of Bryggen, an archaic tangle of wooden buildings. A signpost to a history at once prosperous and tumultuous, the titled and colourful wooden buildings of Bryggen now shelter the chic boutiques and traditional restaurants for which the city is famous

http://www.lonelyplanet.com/norway/bergen-and-the-western-fjords/bergen/travel-tips-and-articles/76684

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...