G Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 (endret) Det var 40-sone. Jeg holdt omtrentlig hastigheten 40 km/t. Det kom en "rævslikker" opp bak bilen min. Etter en kort stund kom det ett tut fra bilhornet. Så gikk det en kort stund til, før han tok en forbikjøring. Så langt ikke så værst oppførsel, bortsett fra at en lærer på kjøreskolen at en ikke skal bruke bilhorn i utide. Det som følger er at han viser hånden med pekefingeren mellom nakkestøttene med tydelig form som en pistol, for så å rykke den til høyre som om at han trakk av denne imaginære pistolen. Hvordan ville du reagert, og ville du laget noe etterspill, eller ville du ignorert alt du hadde sett? Endret 11. juli 2011 av G Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Hvis noen tuter og legger seg tett opp bak meg slakker jeg på farten for å kunne bedre finne ut om det var noen saklig grunn for tutingen, og for å øke sikkerhetsmarginene siden noen ligger for tett bak. Ut over det er det bare å ignorere denne slags fjolletheter. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Drittunge som jeg er så hender det at jeg sakker ned ytterligere om det kommer noen opp i ræva på meg. Har faktisk vært borti en fyr som var så ille at jeg kjørte i 50 i 80-sona før han skjønte at jeg ville få han bort. Deretter så gasset jeg fra han opp igjen til 90 uten at han klarte å holde tritt, og da tror jeg han skjønte hva jeg mente :-) Folk som tuter har tapt, og de veit det også selv, så er ikke noe å gjøre med det. Å tute tilbake blir bare for dumt. Å vise finger har i mine øyne i alle fall ingen "verdi" lenger. Jeg kunne virkelig ikke ha brydd meg mindre om en random viste meg fingeren. Hvorfor er dette noe folk tar seg nær av skjønner jeg ikke. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Hadde ikke brydd meg i det hele tatt men bare bremset ned. Men hadde du hivd deg ut foran han kunne jeg forstått en tut men en random tut er liksom wtf. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Vel, arrogant men fryktelig sant; folk er idioter. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Noen tror dessverre at de eier veien. Ble selv tutet på fra bilen bak meg da jeg bremset for å svinge av veien tidligere i dag, med blinklys. Han mente tydeligvis at svingen burde tas i 60+ km/h... Bare å heve seg over slike idioter. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Sånne idioter er bare å ignorere. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Neste gang får de tute på denne fyren som plutselig drar ifra han http://www.youtube.com/watch?v=DapHhgnm6CQ 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 (endret) Husker for lenge siden, en gang jeg skulle kjøre inn på en vei med 70-sone som jeg kjørte hver arbeidsdag. En måtte virkelig gi gass for å komme seg inn på den veien i rushtrafikken. Plutselig kom det en utlending i taxi opp på siden av meg, som om han skulle snike seg forbi meg (veien jeg kom fra var 1-felts). Det er vel en av de mest innpåslitne sjåførene jeg har vært borti i min tid på veiene. Kommer aldri til å glemme det tror jeg. :!: Endret 12. juli 2011 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 (endret) Noen tror dessverre at de eier veien. Ble selv tutet på fra bilen bak meg da jeg bremset for å svinge av veien tidligere i dag, med blinklys. Han mente tydeligvis at svingen burde tas i 60+ km/h... Bare å heve seg over slike idioter. Jeg har vel opplevd det samme minus tuting. Det vil si at om jeg forsøker å holde så høy hastighet jeg kan gjennom svingen for å være litt grei med han/hun som ligger bakenfor, så ligger de likevel klistret til støtfangeren min, selv om jeg har gitt signal om å svinge inn på en sidevei. Husker kjørelæreren ville forberede oss for veiene ved å si at det finnes alle slags rare folk på veiene. Noen er helt psykopater sa han. Endret 12. juli 2011 av G Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Har opplevd en del hissige bilister, ikke bare blant de såkalte råkjørerne men også blant de som kjører sakte. Å slakke ned på farten kun for å irritere holder jeg meg for god til. Dette kan føre til ekstremt farlige situasjoner hvis f.eks rævkjøreren kjører forbi på et upassende sted. Pass dere for øvrig for å slakke ned for mye på farten for å irritere, en bekjent var innblandet i en situasjon på E18 hvor han lå bak en Audi som kjørte i 110-120 km/t (90-sone og midtdeler), Audien tok igjen en bil som lå i 80 km/t. Audien la seg altfor tett opptil, blinket med lysene osv, og da slakket den fremste bilen farten ned til ca 50 km/t. Tydeligvis for å irritere. 300m lenger fremme hadde UP laserkontroll, og den fremste bilen ble vinket inn. Kom en nyhetssak en ukes tid senere om en som hadde mistet lappen for å ha kjørt i 50 km/t i 90-sone på E18. Kan selvsagt ha vært et annet tilfelle, men jeg tviler på at det er så mange slike bare på en uke. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Har opplevd en del hissige bilister, ikke bare blant de såkalte råkjørerne men også blant de som kjører sakte. Å slakke ned på farten kun for å irritere holder jeg meg for god til. Dette kan føre til ekstremt farlige situasjoner hvis f.eks rævkjøreren kjører forbi på et upassende sted. Pass dere for øvrig for å slakke ned for mye på farten for å irritere, en bekjent var innblandet i en situasjon på E18 hvor han lå bak en Audi som kjørte i 110-120 km/t (90-sone og midtdeler), Audien tok igjen en bil som lå i 80 km/t. Audien la seg altfor tett opptil, blinket med lysene osv, og da slakket den fremste bilen farten ned til ca 50 km/t. Tydeligvis for å irritere. 300m lenger fremme hadde UP laserkontroll, og den fremste bilen ble vinket inn. Kom en nyhetssak en ukes tid senere om en som hadde mistet lappen for å ha kjørt i 50 km/t i 90-sone på E18. Kan selvsagt ha vært et annet tilfelle, men jeg tviler på at det er så mange slike bare på en uke. Skal vel si at han sikkert har lappen igjen ettersom politiet må først bevise at han gjorde alt med vilje osv. Tror sikkert det var en annen en ^^ Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Pass dere for øvrig for å slakke ned for mye på farten for å irritere, en bekjent var innblandet i en situasjon på E18 hvor han lå bak en Audi som kjørte i 110-120 km/t (90-sone og midtdeler), Audien tok igjen en bil som lå i 80 km/t. Audien la seg altfor tett opptil, blinket med lysene osv, og da slakket den fremste bilen farten ned til ca 50 km/t. Tydeligvis for å irritere. 300m lenger fremme hadde UP laserkontroll, og den fremste bilen ble vinket inn. Kom en nyhetssak en ukes tid senere om en som hadde mistet lappen for å ha kjørt i 50 km/t i 90-sone på E18. Kan selvsagt ha vært et annet tilfelle, men jeg tviler på at det er så mange slike bare på en uke. Hvorfor var det tydelig at den forankjørende slakket av for å irritere? Det er helt rasjonelt, kanskje til og med påkrevd å roe ned farten når noen legger seg alt for tett bak slik at man begrenser konsekvensene av et eventuelt uhell der man blir tvunget til å nødbremse. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 ..Tydeligvis for å irritere. 300m lenger fremme hadde UP laserkontroll, og den fremste bilen ble vinket inn. Kom en nyhetssak en ukes tid senere om en som hadde mistet lappen for å ha kjørt i 50 km/t i 90-sone på E18. Kan selvsagt ha vært et annet tilfelle, men jeg tviler på at det er så mange slike bare på en uke. Hvis det er samme saken så er det garantert andre forhold inne i bildet som gjør at lappen ryker. Kjører man langt under fartsgrensen i en laserkontroll så blir det i verste fall en advarsel. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) Pass dere for øvrig for å slakke ned for mye på farten for å irritere, en bekjent var innblandet i en situasjon på E18 hvor han lå bak en Audi som kjørte i 110-120 km/t (90-sone og midtdeler), Audien tok igjen en bil som lå i 80 km/t. Audien la seg altfor tett opptil, blinket med lysene osv, og da slakket den fremste bilen farten ned til ca 50 km/t. Tydeligvis for å irritere. 300m lenger fremme hadde UP laserkontroll, og den fremste bilen ble vinket inn. Kom en nyhetssak en ukes tid senere om en som hadde mistet lappen for å ha kjørt i 50 km/t i 90-sone på E18. Kan selvsagt ha vært et annet tilfelle, men jeg tviler på at det er så mange slike bare på en uke. Hvorfor var det tydelig at den forankjørende slakket av for å irritere? Det er helt rasjonelt, kanskje til og med påkrevd å roe ned farten når noen legger seg alt for tett bak slik at man begrenser konsekvensene av et eventuelt uhell der man blir tvunget til å nødbremse. Hvis du mener det er rasjonelt å kjøre i halvparten av fartsgrensen på et sted med midtdeler bare fordi du har en bil med 1 sekunds avstand som markerer "øk farten" i 5 sekunder for så å slippe seg litt lenger bak, så lurer jeg på hva du definerer som irrasjonell oppførsel i trafikken. Hadde avstanden vært et halvt sekund eller mindre kunne jeg skjønt at han reduserte farten, men 1 sekund er faktisk ganske vanlig avstand mellom biler f.eks på Ring 3 i Oslo med mye trafikk, som gjerne går i 80-90 km/t. Bond; det er fint mulig å miste lappen pga lav fart, hvis det er kombinert med mye trafikk. Det var ikke han i det tilfellet jeg beskrev som mistet lappen fant jeg ut. Det var en på E18 ved Arendal. Han kjørte i 45 km/t i 90-sonen og hadde bortimot en kilometer med biler bak seg. Han mistet lappen på stedet, og som UP sa; "man kan ikke kjøre sånn". Skulle tro dette var en gamling, men nei, var en mann tidlig i 30-årene.. Endret 14. juli 2011 av Sierra149 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Pass dere for øvrig for å slakke ned for mye på farten for å irritere, en bekjent var innblandet i en situasjon på E18 hvor han lå bak en Audi som kjørte i 110-120 km/t (90-sone og midtdeler), Audien tok igjen en bil som lå i 80 km/t. Audien la seg altfor tett opptil, blinket med lysene osv, og da slakket den fremste bilen farten ned til ca 50 km/t. Tydeligvis for å irritere. 300m lenger fremme hadde UP laserkontroll, og den fremste bilen ble vinket inn. Kom en nyhetssak en ukes tid senere om en som hadde mistet lappen for å ha kjørt i 50 km/t i 90-sone på E18. Kan selvsagt ha vært et annet tilfelle, men jeg tviler på at det er så mange slike bare på en uke. Hvorfor var det tydelig at den forankjørende slakket av for å irritere? Det er helt rasjonelt, kanskje til og med påkrevd å roe ned farten når noen legger seg alt for tett bak slik at man begrenser konsekvensene av et eventuelt uhell der man blir tvunget til å nødbremse. Hvis du mener det er rasjonelt å kjøre i halvparten av fartsgrensen på et sted med midtdeler bare fordi du har en bil med 1 sekunds avstand som markerer "øk farten" i 5 sekunder for så å slippe seg litt lenger bak, så lurer jeg på hva du definerer som irrasjonell oppførsel i trafikken. Hadde avstanden vært et halvt sekund eller mindre kunne jeg skjønt at han reduserte farten, men 1 sekund er faktisk ganske vanlig avstand mellom biler f.eks på Ring 3 i Oslo med mye trafikk, som gjerne går i 80-90 km/t. Jeg får ikke din nye beskrivelse av situasjonen til å stemme med den du beskrev tidligere (Se uthevinger). Kan du være mer presis på hva som var den faktiske situasjonen. Min kommentar som iofs var en generell komentar gikk mest i retning den typen bilister som, for å bruke din beskrivelse, ligger 'alt for tett opptil'. Formålet med å slakke farten (Som naturligvis blir gjort langsomt og kontrollert) er som nevt å begrense konsekvensen av ulykker (midtdeler eller ei er ikke særlig relevant, noen kan komme til å bytte fil uten å være tilstrekkelig aktsom eller bremse ned foran meg), og å få vedkommne til å kjøre forbi. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Jeg mener at 1 sekund er altfor tett opptil, selv når man skal markere at man vil forbi, og selv om 90% av bilistene på Ring 3 i Oslo har ca 1 sekunds avstand. Det var ikke jeg som var i situasjonen, jeg gjengir bare det jeg har blitt fortalt. Men som jeg forstod det var det den andre uthevningen som var slik det skjedde. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Jeg mener at 1 sekund er altfor tett opptil, selv når man skal markere at man vil forbi, og selv om 90% av bilistene på Ring 3 i Oslo har ca 1 sekunds avstand. Det var ikke jeg som var i situasjonen, jeg gjengir bare det jeg har blitt fortalt. Men som jeg forstod det var det den andre uthevningen som var slik det skjedde. Jeg er helt enig i at ett sekund er for kort avstand (Nok til å miste lappen), det nye i beskrivelsen din var at vedkommne så la seg bakover til en mer rasjonell avstand igjen. En slik kjøring ville ikke ha medført at jeg hadde slakket farten da jeg som jeg skrev tidligere gjøre dette kontrollert, det tar derfor mye mer enn 5 sekunder å redusere hastigheten betydelig. Hvis bakenforliggende øker avstanden så øker jeg naturligvis farten opp til normal marsfart igjen (Med mindre bakenforliggende gir tegn til å ville forbi, d.v.s. kjørefeltskifte/blinklys) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå