_tHokA_ Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Her en dag merket jeg at det var mye varmegang i venstre framhjul. Såpass mye at det røyk ut av hjulbuene da jeg stoppet. Regnet med at det var slitt kaliper som gjorde det. Dro å kjøpte ny kaliper, skive og bremseklosser for å bytte alt. Får av alt lekende lett, og får satt på alt igjen. Tar meg en testtur og eneste forskjell er at bremsen henger ikke på lengre, men det blir varmegang. Hvorfor? Bilen triller fint, bremsene henger ikke på fra bilen står i ro til jeg begynner å kjøre. Men etter en liten tur så er det varmt der, varmere enn på andre siden. Hva er galt? Må klossene "slites inn" før alt blir bra? Bilen er en 2001, Audi A4 B5 1.9TDI. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Litt innkjøring på nye klosser blir det normalt, men tror jeg ville ha sjekket lagrene også. I grunnen en grei ting å bytte lagre samtidig med at man gjør en såpass jobb som kalipre da det ikke er store ekstrainnsatsen. Nå kjenner ikke jeg akkurat den Audien, men regner med at det er forhulsdrift eller drift på alle fire. Da kan også akselkrysset være et problem. Enkelte Audier er kjent for at gummimembranen rundt krysset kan skades og dermed blir det raskt slitasje der også. 1 Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Hjullagrene er nok hele, for de bråker ikke og det er ikke varmegang på navet på bilen. Kun på skiva. Men skal ta en tur ut nå, kjøre en liten tur å håpe de slites inn Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Kan det være dårlig overhalt kaliper som gjør det? Er jo pant på kalipere. Så kan verkstedet som overhalte kalipern ha gjort en mindre bra jobb, sånn at den jeg har er dårlig? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Har du utelukket slangen som går til caliperen? Jeg har hørt at de kan hovne opp innvendig og fungere nesten som en ventil, slik at de lagrer opp bremsetrykket og caliperen henger på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Sjekket du glidehylsene da du byttet caliper? Regner med at denne bilen har stempel på den ene klossen, og glidende caliper. Dersom glidehylsene er trege, vil den passive klossen ligge svakt på ettersom caliperen ikke glir nok tilbake for å unngå kontakt mellom kloss og skive. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Har du utelukket slangen som går til caliperen? Jeg har hørt at de kan hovne opp innvendig og fungere nesten som en ventil, slik at de lagrer opp bremsetrykket og caliperen henger på. Inni hjulbuen går bremseveska inni et gummirør, og et metall rør. Skal prøve å bytte begge de nå. Om det ikke hjelper må jeg kjøpe en ny kaliper å prøve den. Kanskje jeg har fått en dårlig kaliper. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Fikk et smart tips fra et lokal bil verskted nå. Kjør bremsen varm, heis opp bilen. Kjenn at bremsene henger på, så åpne for lufteventilen på kalipern. Da skal kalipern "slippe" taket om det er rørene som holder den tilbake. Prøvde det nå, men kalipern sitter like godt på skiva. Så nå skal jeg ned å bytte kalipern. Håpe det hjelper. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Det var den nye kaliperen jeg kjøpte som var defekt. Byttet til meg en ny kaliper og nå er alt som det skal være Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå