Gå til innhold

Elektriske pumper brukt til å mikse vesker.

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, håper det er en smart person der ute som kan litt om elektriske pumper og deres bruksområder.

Jeg skal lage en tønne som man kan blande alkohol og blandevann i, og tenkte jeg skulle styre blandingsforholdet ved hjelp av en mikrokontroller. (Hey, har man ikke noe å gjøre i ferien så må man finne på noe ;))

Men for å kunne kontrollere de forskjellige mengdene, så trenger jeg noen pumper som kan pumpe ut innholdet som blir bestemt. Er det noen som har peiling på denne type teknologi som kan hjelpe meg med noen pumper som er bra for dette foremålet?

Mvh

En som har for lite å gjøre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt prosjekt :)

Hva med en billig pumpe som denne?

Den gir 17L/m ved 12V.

Denne kan lett mates med 6V for lavere turtall.

Du måler da selv hvor mye den leverer i minuttet og regner deg deretter fortløpende frem til ønsket kjøretid..altså mengde.

Siden du allerede skal bruke en kontroller får du sikkert brukt for en nivåmåler også.

PS..Om produktet ditt har for stor alkoholprosent bør du se etter en pumpe som tåler dette.

Edit:

Jeg ville og vurdert en magnetventil etter pumpen og ved utløpet for å sikre en mere konstant levering, alternativt kun en ventil forutsatt at reservoaret er plassert høyere enn målet.

Endret av Cerwell
Lenke til kommentar

Morsomt prosjekt :)

Hva med en billig pumpe som denne?

Den gir 17L/m ved 12V.

Denne kan lett mates med 6V for lavere turtall.

Du måler da selv hvor mye den leverer i minuttet og regner deg deretter fortløpende frem til ønsket kjøretid..altså mengde.

Siden du allerede skal bruke en kontroller får du sikkert brukt for en nivåmåler også.

PS..Om produktet ditt har for stor alkoholprosent bør du se etter en pumpe som tåler dette.

Dette var jo en super pumpe! Takk skal du ha!

siden denne var genialt billig, så kommer jeg til å bruke denne til blandevannet.

Problemet er da fortsatt å finne en som tåler sterkere alkoholer... Du veit ikke tilfeldigvis om en slik pumpe? Er helt fersk på fluidmekanikk biten her xD.

Var ikke dumt det med en nivåmåler heller!

Skal sende en mail til produsenten og se om den tåler alkohol, da kan jeg bruke slike til å måle veskenivået inni tønnen. Smarte saker!

Også liker vi jo sparkfun da ;)! De er litt dyre, men de har mye fett!

Takk igjen for flott svar!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...