Gå til innhold

Hvor lenge skal man kjøre prime95?


Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer litt på hvor lenge man skal kjøre prime95 får og være "sikker" på at pcen er stabil?

 

Kjører stock vifte med noctua NT-H1 nå men venter på fester til noctua kjølern,så har tenkt til og klokke høyere.

 

 

 

Oppsett:

Intel I7 2600K @ 4ghz

Asus P8P67 Deluxe

8gb 1600Mhz Vengeance DDR3 med Vifte

Antec 1200

XFX Radeon 6950 med xfx 6970 bios

Chieftec Nitro Series 750W

Bluray leser med dvd brenner

Ocz Agility 120gb 525mb/500mb

Samsung 2tb

 

 

2l9jleq.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har alltid med grader av sikkerhet gjøre.

 

De fleste grove ustabilitetsfeil ser du innen et minutt (ofte få sekunder), mens om du ligger mer akkurat på kanten til ustabiitet så kan det ta lengre tid. Jeg regner som regel 1 time som "godt nok" til det meste. Sjansen for at du skal oppleve ustabilitetsproblemer senere er da veldig små.

 

Når jeg har testet meg frem til endelige settings og funnet meg noen endeige verdier som jeg har bestemt meg for å bruke fremover på lengre sikt så kjører jeg dem ofte over natten (6-9timer) bare for å være sikker. Jeg liker ofte å finne "brekkpunktet" for ustabilitet ås nært som mulig - og så justere ned med bare noen få Mhz fra det punktet, f.eks. ved å justere ned busen med ett hakk (med samme spenninger osv.). Da har du et ekstra lite buffer for stabilitet i tillegg til den siste prim95 økten.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Enig med Stigma her.

En annen ting som er lurt å passe på er å overvåke temperaturene som du har under belastning og under idle , så fort man ser et nevneverdig avvik på disse (4-5C ) så er det på tide å vurdere om man skal senke hastigheten et lite hakk eller om man skal rengjøre litt.

 

Spesielt greit er dette når man tror man har et stabilt system og driver med folding@home eller andre apps der man begynner å få en del feil. Spesielt irriterende kan det også være på enkelte programmer som bruker enormt mye cpu tid og gir null resultat om dataene ikke stemmer still slutt pga litt "ustabilitet som har kunnet vært ungått".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...