Gå til innhold

Etterpåklokskap. I7 2600


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte meg ny pc her, og "smart" som jeg var kjøpte jeg i7 2600 uten K. :\ Skjønte det sånn at det gikk å OC den og, men du hadde ikke full frihet. Etter å ha sjekket litt nå har jeg skjønt at det er ikke bare bare å OC den. Og nå er det forsent å bytte.

 

Fant noe om at de skal gå å sette Turbo multiplier opp til 42 mot 37. Men var litt mangelfull forklaring til at jeg kaster meg inn på det.

 

Bør dette gå sammen med å skru opp volten litt?

Evt noen som kan gi noen hint på hva jeg kan gjøre? Tenkte hovedsaklig endre på multiplier etc og ikke BLK. Leste på en test av rammen jeg har att det HK mitt ikke er alt for glad i at jeg endrer den.

Er mer enn happy med å nå 4k. (det jeg fant om å endre i turbo settings skulle få den opp til 4.2)

 

Noen tips tas imot med glede :)

 

Sitter på

INTEL CORE I7 2600 3.40GHZ 8MB S-1155

CORSAIR H60 HYDRO SERIES LIQUID COOLING S-1155/1156/1366/AM3

ASUS SABERTOOTH B3 P67 S-1155 ATX

CORSAIR 16GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (4X4GB)

Corsair HX 620W PSU

 

Kjører denne nå med XMP 1600 instillinger på ca 29 grader idle ifølge Asus sin temp monitor og ca 39 ved load.

Endret av Wataboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å demystifisere litt - forskjellen mellom 2600 og 2600K er enkelt nok at multiplieren er er låst på 2600 mens den er fri for justering i 2600K.

 

Det sagt så har du jo turbo-funksjonen på 2600 - så du kan til en viss grad "overklokke" den også ved å sette den opp til å kunne kjøre sin turbo multiplier på alle corene som sin maksimale ytelses-setting (hvilket tilsvarer 3,8Ghz for 2600). Normalt vil den bare gi turbo til noen av corene pga. tekmiske begrensinger, men du kan på de fleste P67(og Z68) kort overstyre dette slik at tubo for alle corene kan gå til sin maks når det trengs.

 

I tillegg så kan du få et par prosent mer ved å ustere BLCK som du nevner - men sandy bridge hovedkort er veldig begrenset på dette pga. arkitekturen i SB (felles klokkegenerator) - og du når veldig fort ustabilitet ved å overklokke BLCK. Opp mot 103 (100 er standard) fungerer ofte, men da ligger du allerede i grenseland.

 

Du kan altså kunne nå noe slikt som 3,8Ghz * 1,03 = ca 3,9Ghz ved å bruke begge metodene (det er i ås fall lurt å finne hva som fungerer bra for BLCK FØR du begynner å justere på noe annet.

 

Nøyaktig hvordandu går frem for å gjøre dette vil jeg ikke dekke her da det allerede dekkes i så mange guide overklokkingsguider lett tilgjengeig via google, men ja det er mulig å "overklokke" selv 2600 til en viss grad. Du vil bare aldri nå samme resultater som en K versjon lett kan oppnå.

 

-Stigma

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Kjett å "spare" 200kr merker jeg. Hadde egentlig ikke tenkt å OC så mye, men i ettertid så jeg hvor lett det var å OC 2600k så angrer jeg massivt. men men.

 

Vet ihvertfall om jeg satte på auto OC eller hva det var i bios så satte den til 103. Pcn virka stabil da under load. Og var ikke grunnen til jeg fikk noen BSOD (vara ssd + kontroller) Så bør nok gå bra.

 

Det jeg fant på overclockers.com var:

 

The 2600 non-k version has access to "limited overclocking", meaning you can set clock rates up to four speed bins above the highest Turbo Boost frequency setting (34 + 4 + 4 = 42 --> 4.2GHz @ BCLK 100.0) or 1 active core + Number of CPU Bins (+4) = Turbo Freq. of 3.8GHz... Overclocked Freq. adds an additional +4 CPU Bins = 4.2GHz. The following pic. relates to a i7-2500 w/ a 3.3GHz base frequency...

post-143982-0-47021600-1310392440_thumb.jpg

 

If I understand what he is saying correctly, you can set your turbo frequency up to 42 successfully as opposed to the default 38. This may require a very slight increase in vCore if the system becomes unstable. You should run prime95 for a couple of hours in 'blend' mode to find out. (download the 64 bit version from Guru3D etc)

 

Ga det her deg noen større mening enn meg kanskje? :)

Lenke til kommentar

Sorry multi post.

 

Kom hjem nå fra jobb, satte på Auto OC high performence sak i Bios.

 

Alt ble satt til 103 x42 all cores, og gjorde endringer med volt av seg selv.

Turbo mode endte da med goal:

4316 CPU

1648 Ram

 

Tester nå og da ser det sånn ut;

post-143982-0-80165700-1310397562_thumb.jpg

Ikke så ille må jeg si, og tempen ser jo veldig fin ut :)Skal la den gå en stund mens jeg trener litt her.

Lenke til kommentar

Du er jo ikke oppe på 4.3Ghz, men 4.0. Forøvrig bør du ikke bruke AIsuite for temperaturovervåkning. Den siste versjonen er ihvertfall langt ute på jordet.

 

Realtemp eller Coretemp fungerer godt. OpenHardwareMonitor er også god.

 

4.0Ghz kan du som oftest også kjøre med så lite som 1.17 vcore, noe som vil slå positivt ut på tempen.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Ja jeg la merke til det i CPU-Z og, og syntes det var litt merkelig. Noen idè på hvorfor?

La ikke for mye vekt på det da målet i utgangspunktet er 4k. Men tar gjerne 4.3 om quick fix.

 

 

Aha. Skal prøve å skru ned litt. Lastet ned realtemp nå. Ligger på ca 5grader over Asusmonitor saken. Så ikke veldig off for meg. :) Under sensortest i Realtemp var jeg ca30 grader fra max så god klaring.

 

Edit 2:

 

Prøvde å sette ned volt, men da ble det BSOD når jeg skulle teste, så lar det stå som det gjør siden det virker rimelig stabilt.

 

Noen med tips på hvorfor multiplier står på x 39 i CPU-Z og ikke x 42 i BSOD?

 

C1 er på (så ikke max load hele tiden)

C3 Av

C6 Av

Endret av Wataboy
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Kjett å "spare" 200kr merker jeg. Hadde egentlig ikke tenkt å OC så mye, men i ettertid så jeg hvor lett det var å OC 2600k så angrer jeg massivt. men men.

 

Vet ihvertfall om jeg satte på auto OC eller hva det var i bios så satte den til 103. Pcn virka stabil da under load. Og var ikke grunnen til jeg fikk noen BSOD (vara ssd + kontroller) Så bør nok gå bra.

 

Det jeg fant på overclockers.com var:

 

The 2600 non-k version has access to "limited overclocking", meaning you can set clock rates up to four speed bins above the highest Turbo Boost frequency setting (34 + 4 + 4 = 42 --> 4.2GHz @ BCLK 100.0) or 1 active core + Number of CPU Bins (+4) = Turbo Freq. of 3.8GHz... Overclocked Freq. adds an additional +4 CPU Bins = 4.2GHz. The following pic. relates to a i7-2500 w/ a 3.3GHz base frequency...

post-143982-0-47021600-1310392440_thumb.jpg

 

If I understand what he is saying correctly, you can set your turbo frequency up to 42 successfully as opposed to the default 38. This may require a very slight increase in vCore if the system becomes unstable. You should run prime95 for a couple of hours in 'blend' mode to find out. (download the 64 bit version from Guru3D etc)

 

Ga det her deg noen større mening enn meg kanskje? :)

 

Nr du nevner det så høres det ikke totalt ukjennt ut. Dette kan nok stemme. Det er bare slike detaljer som fort går i glemmeboken når "alle" velger K modellen uansett liksom :) Det er jo fort gjort å teste om du for "lov" å starte opp med 42 multiplier eller ikke.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja jeg gjorde det.

 

EFI biosen jeg har på Sabertooth kortet har OC tuner sak, som auto OC og da ble multiplier satt til 42. (for all cores, og ikke 1 og 1) og BLK til 103

 

Men som du ser over så viser CPU-Z kun x39 under load. Har du noen idè hva som gjør dette Stigma? :)

 

Kjørte testing i natt, og alt virker bunnsolid som det er. Men sier som sagt ikke nei til 300 mer om det er quick fix.

 

Takk!

Endret av Wataboy
Lenke til kommentar

Ja jeg gjorde det.

 

EFI biosen jeg har på Sabertooth kortet har OC tuner sak, som auto OC og da ble multiplier satt til 42. (for all cores, og ikke 1 og 1) og BLK til 103

 

Men som du ser over så viser CPU-Z kun x39 under load. Har du noen idè hva som gjør dette Stigma? :)

 

Kjørte testing i natt, og alt virker bunnsolid som det er. Men sier som sagt ikke nei til 300 mer om det er quick fix.

 

Takk!

 

Prøv å kjøre prime95 i kun èn tråd. se via CPUz eller tilsvarende hva frekvensen da er. Jeg mistenker at den kun vil gå opp til 42 når ikke alle kjernene er i bruk basert på den infoen som du har over. Jeg trodde først det var rent termisk kontrollert, men det kan se ut som det kan være låst på non-K.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Når du sier kjør prime i en tråd, så velger jeg det i prime ikke sant?

 

Eller mente du å skru av 3\4 cores i bios? Så jeg er 100% sikker liksom :)

 

Bør jeg skru av hypertreading btw? Eller har det lite å si?

 

prime i èn tråd mener jeg å kjøre programmet prime95, men å bare bruke èn worker-thread, slik at det er bare èn kjerne som belastes. Hvis mistanken min er riktig skal denne da få litt høyere multiplier enn om alle er belastet (basert på den bilde-infoen du la inn i tråden tidligere).

 

Du skal ikke skru av core i BIOS nei. Mulig at det ville hatt samme effekt, men det blir jo vel tungvindt måte å teste noe så enkelt på.

 

Hyperthreading vil gi en liten bit mer ytelse på programmer som er spesiellt godt multithreadet - spesiellt "arbeidsprogrammer" av typen encoding og annen tallknusing. For spill og vanlig bruk er det liten forskjell på om det er på eller av, men generelt sett er det få ufordeler med hyperthreading. Jeg har sett noen få spill reagere littegrann negativ på hyperthreading på i forhold til av - men det er bare noen få unntak. De fleste spill er rimelig nøytrale mot hyperthreading (og noen få nyter godt av det). La det stå på.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hjemme igjen og litt kjapp testing her.

 

Prøvde å kjøre Prime med 1x test og ikke 8. (går ut fra det var sånn du mente)

 

x39 rørte seg ikke.

 

Jeg gikk inn i BIOS for å teste noe, og satte BLK til 100 mot 103.

Da sto den på 40 når jeg kom inn i windows. Og hoppet litt frem og tilbake mellom x39 og til x41. Dette selv når jeg ikke kjørte noen test. Når jeg testet så den til å ligge rimelig stille på x40.

 

Skal teste litt mer og gi tilbakemelding, kom gjerne med innspill! :)

 

Edit:

Har skrud av følgende også i håp om kanskje gikk rett til max setting. Men nei. Står pal på x39.

 

Speedstep

C1

C3

C6

Endret av Wataboy
Lenke til kommentar

Hmm. Kanskje det lureste hadde vært å ta dette med til et forum som har spesifikt med Intel å gjøre for å få best svar (extremesystems sitt Intel forum for eksempel som har noen av de mest kunnskapsrike overklokkingsentusiasiastene jeg kjenner til). Det var ikke min intensjon å gå gjennom detaljfeilsøking med det. Jeg har tross alt aldri hatt noen anledning til å klokke en non-K prosessor selv før så jeg ville bare gi en rask oversikt om det jeg visste om det. Skal du ha videre hjelp så ville jeg som sagt tatt det videre på et litt mer målrettet forum kanskje :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...