Lulubo Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 (endret) Hei! Jeg vurderer å kjøpe iPhone 4 og er egentlig helt blank på disse smarttelefonene (er klar over av iPhone 5 kommer til høsten). Jeg lurer på: - Når man bruker apps, er man på internett da? - Jeg bruker nå Chess Premium, men vurderer å gå over til Chess iTouch hvis jeg kjøper iPhone (noen som vet om det lønner seg?). Hva betyr det egentlig at man får 500 MB inklusiv per måned? Er det surfing på internett? - Er det dyrere å ha en iPhone enn en vanlig telefon? - Har iPhone 4 mikrosimkort? Hvis jeg nå bestiller et nytt mikrosimkort med det abonnementet jeg har fra før, og etterpå skifter til et nytt abonnement. Vil det nye simkortet fortsatt funke? - Hvorfor burde jeg vente og heller kjøpe iPhone 5? Håper noen tar seg tid til å svare Endret 11. juli 2011 av cyclo Emnetittel forbedret Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 - Når man bruker apps, er man på internett da? Det er avhengig av applikasjonen. Noen apps trenger internettilgang, mens andre gjør det ikke. Hva betyr det egentlig at man får 500 MB inklusiv per måned? Er det surfing på internett? Når du bruker internett på telefonen din så overføres det data til og fra telefonen. Dette kan være f.eks. ved lasting av en nettside (som f.eks. vg.no), sjekking av e-post, værmelding og trafikkmeldinger. Har du 500 mb inkludert per måned på abonnementet ditt så går denne inkluderte trafikken til å dekke kostnaden som nevnt i eksemplene. 500mb per måned holder i massevis til en gjennomsnittsforbruker. - Er det dyrere å ha en iPhone enn en vanlig telefon? Dette blir litt som å spørre om det er dyrere å ha en Mercedes enn det er å ha en Golf. Svaret er avhengig av hvem som bruker den, og hvordan den brukes. - Har iPhone 4 mikrosimkort? Hvis jeg nå bestiller et nytt mikrosimkort med det abonnementet jeg har fra før, og etterpå skifter til et nytt abonnement. Vil det nye simkortet fortsatt funke? SIM-kort og mobiltelefon er helt uavhengig av hverandre. Om du bytter mobiltelefon så vil det i seg selv ikke ha noen innvirkning på telefonen din. - Hvorfor burde jeg vente og heller kjøpe iPhone 5? iPhone 5 er ikke lansert, så nøyaktig hva som er forskjellen på den og forgjengeren er så langt ikke allmennt kjent. Dersom du vurderer å vente til iPhone 5 kommer så bør du også være forberedt på at rotterace etter butikker som selger den, da Apple alltid leverer for få telefoner til lansering. 2 Lenke til kommentar
Lulubo Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Tusen takk for svar! Etter hva jeg har skjønt så er ikke iPhone den beste telefonen på markedet og man kan få f.eks. Samsung Galaxy til samme pris. Hva er de største ulempene med en iPhone? Også lurer jeg på, hvor lenge kan man forvente at en smarttelefon/iPhone varer? Noen snakker om 2 år, men jeg synes 2 år er veldig kort for en telefon som koster over 5000 kr. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 For å svare på det siste først: Hvor lenge en smarttelefon varer kommer bl.a an på på telefonen i seg selv (byggekvalitet og teknologi), og ikke minst hvordan du bruker den og behandler den. Min iPhone (1. generasjon) nærmer seg 4 år, har så godt som ingen ytre slitasje, og fungerer helt ypperlig - faktisk bedre enn da den var ny, siden iOS (operativsystemet i iPhone) og programvaren har blitt oppdatert og forbedret flere ganger i løpet av de 4 årene siden iPhone først kom på markedet. Tror ingen har vært bedre enn Apple til å sørge for at selv over 2 år gamle telefoner får oppdateringer av operativsystem og programvare - andre produsenter har derimot stort sett gitt blaffen i oppdateringer/forbedringer for eksisterende kunder med såpass gamle telefoner, noe som fremmer en for meg lite akseptabel bruk-og-kast mentalitet. Hva som er de største ulempene med iPhone 4 vil komme helt an på hvilke krav og ønsker du har, og hvilke primære bruksområder du ser for deg. Den har ingen utpregede svakheter, men siden det er ett år siden iPhone 4 kom på markedet vil det være en del konkurrenter som er noe raskere til å utføre forskjellige ting - men ikke noe som har særlig praktisk betydning for de vanlige tingene en vanlig bruker. På den annen side går iPhone for å være mer stabil og forutsigbar - ting virker stort sett uten plunder. De beste telefonene fra Samsung og Sony har som regel noe bedre kamera, og ofte større skjerm - men med dårligere oppløsning/skarphet. Prisen for disse forbedrede funksjonene i de nyeste og beste telefonene fra f.eks Sony og Samsung vil ofte være at telefonen er fysisk større og har dårligere batteritid - men igjen, det kommer an på dine ønsker - noen liker store telefoner med store skjermer, andre foretrekker en mer lommevennlig størrelse som hos iPhone 4. Noen vil garantert mene at en viss avhengighet av iTunes er en ulempe, men for min del anser jeg iTunes som en fordel fordi det sørger for at jeg kan overføre forskjellig innhold (musikk, bilder, kontaktinformasjon, osv) til og fra telefonen enklere og mer oversiktlig. iTunes har jeg satt opp til å gjøre ting automatisk slik at jeg ikke trenger huske alt jeg skal overføre til/fra iPhone hver gang - f.eks sørge for å oppdatere kontaktinfo eller overføre de siste bildene jeg har tatt til Mac-en min. Dessuten sørger iTunes for jevnlig backup av innholdet på min iPhone, noe som er betryggende om jeg skulle miste den. Med iOS 5 og iCloud, som du også vil få på iPhone 4 om ikke lenge, vil imidlertid mye bli enda bedre. Mulighetene for å administrere og overføre innhold til og fra iPhone via b.la trådløst nettverk og automatiske synkroniseringstjenester vil bli markedsledende i sin brukervennlige funksjonalitet. Mindre å tenke på, og alt innholdet på telefonen din vil alltid være i sikkerhet på din egen lagringsplass på nettet, og synkronisert mot din egen Mac eller PC. http://www.apple.com/no/ios/ios5/ http://www.apple.com/no/icloud/ 2 Lenke til kommentar
Lulubo Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Tusen takk for svar! For meg er det viktig at telefonen er rask, enkel å bruke, har en passe størrelse (ikke for stor!) og god batterilevetid, så må si jeg blir mer og mer overbevist om å velge iPhone iOS5 og iCloud som du snakker kom, er det noe jeg bare kan laste ned til iPhonen når det kommer? Jeg har forresten veldig mange kontakter på simkortet mitt, får jeg overflyttet disse rett til iPhone? Lenke til kommentar
Lulubo Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 NYTT SPØRSMÅL! Nå har jeg kjøpt iPhone 4 og den er så fiin! Men jeg lurer på: 1. Når jeg kobler den til PC'n og iTunes for å sette den opp, skal simkortet være inni da? 2. Hvordan putter jeg inn simkortet? Det er en luke på siden med et lite hull i, men hva skal jeg bruke for å åpne den? 3. Er et vanlig simkort eller mini? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 1) Mener at du skal ha sim-kort i. 2) Det følger med en "tampongfjerner" som skal stikkes inn i det lille hullet, men en utrettet binders gjør også nytten. 3) Det aller minste kortet, tror det heter micro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå