Kengun Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 (endret) Jeg har en liten hytte som jeg skal selge. Jeg har aldri solgt "fast grunn" tidligere. Jeg har annonsert hytten med et skilt ved hytten og har nå fått en kjøper - Så nå er spørsmålet hvordan jeg går frem videre. Jeg har skjøte og regner med at jeg må skaffe et nytt skjøte som må fylles ut, og sendes inn (sendes hvor?). Hva mer må jeg gjøre? Tenker bl.a. på ting overfor kommunen, etc. - Når man selger hus, og sikkert større hytter, så går flere gjennom en eiendomsmegler. Det gjør ikke jeg i mitt tilfelle. Jeg ønsker å gjøre dette privat men ønsker jo ikke at uforutsette ting skjer etter salget. Har hørt at man kan bruke en advokat (skal visst være litt rimeligere enn meglere) for hjelp men jeg er usikker på om man må bruke dette også. Noen som har litt info om dette? Endret 11. juli 2011 av Kengun Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Advokat er lur å ha i forhold til å sikre at det er en fornuftig kontrakt, at papirene blir innsendt riktig og at du får pengene dine og at hyttekjøperen får nøklene og bruksretten sin. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Ved å google "selg bolig selv" kommer det opp endel advokater/meglere som har spesialisert seg på å hjelpe folk å selge selv uten full pake av meglertjenester. Noen av dem priser seg helt opp i 30kkr, som kanskje er greit om man selger et hus til tre mill, men ikke særlig aktuelt for ei lita hytte. Men Advokatoppgjør har en pakke til 9990,- som kan duge; https://www.ao.no/Page.aspx/oversikt%20over%20v%C3%A5re%20produkter%20og%20priser Salgs- og kontraktsverktøyDette produkt inneholder alle de dokumenter og brev du trenger for selv å gjennomføre salg av eiendom. Etter at du har lagt inn den informasjon du får spørsmål om, vil brev, kontrakter og andre salgsdokumenter bli generert automatisk med informasjon tatt inn der den skal være. Adresser i brev til de aktuelle myndigheter vil bli generert automatisk av systemet. Oppgjør AdvokatOppgjør AS forestår oppgjøret i overensstemmelse med de retningslinjer som til enhver tid følger av den lovbestemte sikkerhetsstillelsen på NOK 30 millioner. Vi avgir om nødvendig inneståelseserklæring overfor kjøpers finansieringskilder og sikrer at kjøpesummen er betalt før eiendommen overdras til kjøper. I noen tilfeller kan man nok også kunne finne disse tjenestene minst like billig hos en lokal advokat eller eiendomsmegler. Og man kan greie hele greia selv, min far har i alle fall klart det to ganger med hyttetomt. Kontakt kommune for nødvendige papirer og kart samt gode råd, statens kartverk for tinglysing av skjøte, og banken for riktig/trygg måte å gjøre opp pengene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå