Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skadet fingeren, en bit bare henger der.

Anbefalte innlegg

Hei. Idag skadet jeg fingeren, jeg klemte fingertuppen på langefingeren i bildøra. En bit på cirka en halv centimeter och ett par millimeter dyp henger bare i en liten skittbit. Jeg har satt på bandasje og tejp.

Mitt spørsmål er:

Skal jeg fjerne biten eller la den være? Gror den fast? Kan det bli infeksjon dersom jeg ikke fjerner den, eller blir det værre dersom jeg fjerner den?

Postet av anonym: 80340102900a724af014316a8f081f40

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skjedde med en kompis da han drev kløyvde ved, en vedkøyver som da drives av en traktor.

Han fikk da en slik skinnbit som hang løst og etter 1-2 dager var det en diger boble med blod. Altså en blodblemme.

Han tok hul på den og fikk betennelse.

Det er ikke godt å la den bare være fordi dette vil dunke og gjøre veldig vondt.

Gå til legen! Dem kan ta hul på den.

Lenke til kommentar

Dette skjedde med en kompis da han drev kløyvde ved, en vedkøyver som da drives av en traktor.

Han fikk da en slik skinnbit som hang løst og etter 1-2 dager var det en diger boble med blod. Altså en blodblemme.

Han tok hul på den og fikk betennelse.

Det er ikke godt å la den bare være fordi dette vil dunke og gjøre veldig vondt.

Gå til legen! Dem kan ta hul på den.

Å dæven...Nå ble jeg litt urolig. Ja, det dunker ytterst i fingertuppen min...

Lenke til kommentar

Så absolutt ikke! Hvis du selvfølgelig steriliserer saksa går det fint, men slik "hjemme" operasjoner ville jeg ikke tatt sjans på.

Kanskje du er mer crazy enn meg :thumbup:

Tok nettopp vekk bandasjen, og det kommer ut litt blod og vann(?) når jeg klemmer på fingeren. Men det ser ut til å ha grodd nesten helt fast nå. Men biten som er løs er stein hard.

Sitter her med ei saks som er sterilisert med fyrstikker og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

- TS

Lenke til kommentar

Du skal til legevakten. Dette er ikke "ingenting". Et lite kirurgisk inngrep må til, og du er fin i løpet av kort tid. Hjemmeoperasjoner kan føre til betennelse, infeksjoner og varige plager. Da må du til lege og gjøre et større inngrep. Dra så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha ansvaret på meg ved at jeg sier "Ja, klipp det vekk".

Det får være din avgjørelse, men så lenge du er ganske sikker på at den er sterilisert så går det nok bra.

Så lenge du ikke har en moden blodblemme så vil jeg tippe det går bra.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha ansvaret på meg ved at jeg sier "Ja, klipp det vekk".

Det får være din avgjørelse, men så lenge du er ganske sikker på at den er sterilisert så går det nok bra.

Så lenge du ikke har en moden blodblemme så vil jeg tippe det går bra.

Har ikke pådratt meg noen "moden" blodblemme ennå. Det er cirka 7 timer siden dette skjedde.

Jeg klipper den nok ikke vekk, for da står jeg igjen med ett trivelig sår...Blir det værre iløpet av denne uka så kontaker jeg kansje legen.

-TS

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjærte meg slik at jeg så en god del av kjøttet i tommelen for noen år siden, denne biten hang også bare i en liten "tråd" til resten av huden. Lot den gro fast igjen, og den dag i dag har jeg bare et arr som merke.

Dog, det ser ut ut som en slags blemme enda, etter 3-4 år..

Lenke til kommentar

Jeg mistet nesten tuppen av tommelfingeren for mange år siden, da jeg og en kompis stod og lagde oss nattmat i fylla på en fest. Han sneia tommelen min med brødkniven, og tuppen ble hengende og slenge etter en tynn trevl. Jeg surret masse dopapir rundt og teipa, og gikk hjem. Våkna med skikkelig verk i fingeren dagen etter, og byttet "bandasje". Det så IKKE bra ut da. Blått og jævlig. Men etterhvert grodde det faktisk, og i dag har jeg ikke noen form for arr etter episoden.

Endret av Hieronymus
Lenke til kommentar

da jeg hadde klappekniv så skjerte jeg nesten av en bit av fingertuppen den bare hang der men tok plaster på og den dag idag så har jeg den endå ) det er bare litt arr der

formulere litt bedre?

jeg drav og lekte med klappekniv da jeg var mindre så snude jeg den og lega press og da for kniven på fingeren (skjente egentlig ingenting) jeg tok plaster på og venta 11 dager og da ble den bra igjen. Nå har jeg bare et litte arr

Lenke til kommentar
Trådstarter her. Skal oppdatere litt! Jeg har ikke dødd ennå. Biten har grodd fast nå, men den er lilla og stein hard. Men det ser ut til å ordne seg tross alt. Det har ikke blitt værre, snarere bedre.

Ta deg en tur til legen for sikkerhets skyld, du.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trådstarter her. Skal oppdatere litt! Jeg har ikke dødd ennå. Biten har grodd fast nå, men den er lilla og stein hard. Men det ser ut til å ordne seg tross alt. Det har ikke blitt værre, snarere bedre.

Ta deg en tur til legen for sikkerhets skyld, du.

Det trengs ikke, har røsket vekk biten. Huden under er litt øm og sår, men ellers fin. Legen er overvurdert! :)

- Trådstarter

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...