Gå til innhold

Nettbrett eller netbook?

Gjest medlem-242973

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-242973

Ja, overskriften sier jo sitt, men jeg skal supplere med litt info;

Jeg eier per i dag en Asus G73SW, en PC som jeg stort sett er fornøyd med. Jeg spiller en del og jobber også en del i CS5, og denne PC-en er en arbeidshest jeg ikke vet hvordan jeg klarte meg uten tidligere.

Dessverre er ikke alt fryd og gammen. Selv om jeg er fornøyd med ytelsen til PC-en, er jeg misfornøyd med design og vekt. Med en skjerm på 17.3", en vekt på nesten fire kilo og en tykkelse på omtrentlig 5cm på det aller tykkeste, er denne PC-en så lite bærbar som en bærbar kan være og samtidig beholde betegnelsen "bærbar". Ingen av mine tidligere PC-vesker er store nok til å holde denne, så nå for tiden benytter jeg meg av en gymbag (!) for å frakte den over kortere avstander. De gangene jeg har vært ute og flydd, har jeg måttet ha en egen koffert som akkurat er liten nok til å passere som håndbagasje for PC-en for å få den med meg.

Til høsten blir jeg student, og i og med at jeg er helt i grenseland av hva jeg orker av drassing på denne PC-en allerede, vet jeg med meg selv at jeg kommer til å hive PC-en i veggen innen den første uka har passert fordi jeg kommer til å bli så lei av å måtte pakke PC-en opp og ned en gang hver for hvert eneste klasserom jeg skal til, hele uka. Derfor ser jeg nå etter noe som er lettere å håndtere, men som beholder muligheten til å kjøre de funksjonene jeg trenger mest.

Jeg ser etter noe som:

1. Er enkelt å slenge i veska\sekken og ta med seg til skole\ut på reise.

2. Er i stand til å la meg surfe på nett og ta notater på skolen.

3. Kan kjøre filmer i brukbar kvalitet uten at filmen hakker, samt kjøre enkle spill. (Bonus, men IKKE nødvendig!)

Jeg skal helt sikkert jobbe en del med Photoshop igjennom skolen, og burde derfor helst ha en duppedings som kan kjøre CS5 sånn nogenlunde brukbart. Den heftigste bruken av CS5 kommer til å foregå på min Asus G73SW, så det er IKKE nødvendig at den nye duppedingsen klarer å kjøre CS5 knirkefritt, kun at den får det til om det blir nødvendig.

Spørsmålet blir da;

Hvilken duppedings (nettbrett eller netbook) er det som passer best for meg? Kom gjerne med begrunnelser på hvorfor akkurat den duppedingsen du foreslår er best til mitt bruk.

På forhånd takk for hjelpen. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hiver meg på svarte til Taz. En 13" pc er det du er på utkikk etter! Pads/tablet/nettbrett er sikkert kule å ha, men du møter fort begrensninger. Jeg tror ikke Android eller iOS er fullkomment nok til å erstatte bruksområdene til MacOS eller Windows/linux. La oss for eksempel si at du må installere et program på datamaskinen din som du skal ha på skolen. Hva gjør du med nettbrettet da? Det er 99 % sjanse for at programvaren ikke passer til nettbrett.

Officepakken er også kritisk å ha som student. Mye bra kan sies om LibeOffice/OpenOffice, men helt ærlig; det er ikke like bra.

Nettbrett kommer etterhvert til å erstatte tradisjonelle laptopper. Eller omvendt. Altså at man kjøper tabletten, og at det medfølger tastatur og mousepad slik at man kan bruke den som laptop. Teknologien er der, samt at den er til salgs, men som sagt er det softwaren som setter begrensninger inntil videre.

Jeg ville gått for (det vil si; jeg gikk for) en laptop på 13 tommer fra Asus. Tastaturene på 13- tommere setter ikke begrensninger på samme måte som du får på 10- 12- tommere. Og skjermen er stor nok. Den er i tillegg ikke for stor til å ha som notatblokk i forelesning, og den er enkel å grei å drasse rundt på. De fleste 13" har studenter o.l. som målgruppe, så maskinvaren er som regel et tilpasset kompromiss mellom støy/varme og kraft.

Jeg tror jeg får inn CS på min maskin, som er av eldre modell enn den som ble referert til i forrige post.

Jeg er kjempefornøyd med ASUS. De leverer god byggekvalitet! Dette er et viktig punkt, ettersom studenter er avhengig av en datamaskin som ikke sprekker (host* Acer* hark*).

Mvh Freddy

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...