Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklameforbud for alkoholprodukter, spørsmål?


frankhaugen

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål angående reklameforbudet for alkoholprodukter, jeg som mange andre nyter alkohol, og jeg har etter å ha kjøpt endel forskjellige viner, og diverse funnet endel god kjøp.

 

Kan jeg som privatperson legge ut en 'anbefalingsliste' med bilder og priser av produktet, og linke til prosuktet til vinmonopolets nettbutikk? (dette handler om bildene), da vinmonopolets nettsider kan ikke ha bilder, så derfor lurte jeg på om jeg kunne havne i trøbbel for å vise bilder av vinflasker, spritflasker og lignende? Dette selvsagt med bilder jeg har rettighetene til, (engentatte).

 

Takk!

 

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro dette faller inn under reklameforbudet i alkoholloven kapittel 9 og alkoholforskriften §§ 14-1 og 14-2 i og med at jeg forstår deg slik at du vil markedsføre "dine anbefalinger" og gjøre det gjennom massekommunikasjon i datanettverk. Med andre ord, nei.

 

(Vinmonopolet har eget unntak for sine nettsider i forskriften § 14-3 nummer 8.)

Lenke til kommentar

Tenker du på ei liknande type side som omtalt her:

http://www.side2.no/helse/article3019472.ece

?

 

Det er verdt å merke seg at denne sida fortsatt driver på samme måten, men at dei ikkje viser verken pris på produktet eller bilder av flaska (berre ølglasset for å vise fram fargen på ølet).

 

 

Ein anna ting som kanskje er litt off topic er:

Kvifor kan ein reklamere for alkohol frå utlandet?

Er ein rekke tv-kanaler som sendes bland anna frå England men med norsk profil som sender alkoholreklame på kveldstid.

Den einaste konklusjonen eg kan dra ut av dette er at det er lovlig med alkoholreklame på norsk så lenge serveren ligger i utlandet? :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg vil tro dette faller inn under reklameforbudet i alkoholloven kapittel 9 og alkoholforskriften §§ 14-1 og 14-2 i og med at jeg forstår deg slik at du vil markedsføre "dine anbefalinger" og gjøre det gjennom massekommunikasjon i datanettverk. Med andre ord, nei.

 

(Vinmonopolet har eget unntak for sine nettsider i forskriften § 14-3 nummer 8.)

 

Det står, som du sier i Alkohollovens § 9-2 at reklame for alkoholholdig drikk er forbudt. Deretter må man finne ut hva som defineres som reklame. Markedsføringsloven gir ingen definisjon av ordet reklame. SNL definerer reklame som "enhver betalt og kommersielt motivert kommunikasjon av budskap om en idé, tjeneste eller produkt, fra en identifiserbar avsender i den hensikt å vekke oppmerksomhet, skape interesse og informere."

 

Alkoholforskriftens § 14-2 sier følgende: "Med reklame forstås enhver form for massekommunikasjon i markedsføringsøyemed". Når du sier din egen mening og anbefaler en vin - er det ikke markedsføring.

 

I VGs helgemagasiner er det ofte anbefaling av div. viner - så nei, dette er ikke ulovlig og ikke reklame - den er ikke betalt og kommersielt motivert og den er ikke i markedsføringsøyemed.

Endret av godset_123
Lenke til kommentar

Nå har vel strengt tatt alkoholforskriften tilstrekkelig legaldefinisjon av hva som skal forstås som reklame i alkohollovens og -forskriftens forstand. Supplerende definisjon fra SNL blir dermed unødvendig.

 

Når det gjelder VGs (og A-magasinets, og andres) anbefalinger er dette å anse som redaksjonelt stoff, og redaksjonelt stoff faller utenfor reklameforbudet etter Sosial- og helsedepartementets rundskriv fra 1998 (rundskrivet omhandler riktignok den gamle alkoholforskriften, men det synes åpenbart at praksis skal videreføres).

 

Markedsrådet har i vedtak av 4. november 2005 (sak 14/04) sitert følgende uttalelse fra Høyesterett (Rt. 1195 s. 1176): «Det må være riktig å forstå lov og forskrift slik at reklame gjelder kommunikasjon med formål å fremme salg av alkoholholdig drikk.»

 

Det synes ikke som om Markedsrådet eller Høyesterett oppstiller et vilkår om betaling. Kommersielt formål synes dog å være vektlagt, men slik at kommunikasjonen har som formål at salg av alkoholholdig drikk skal fremmes.

 

Markedsrådet uttaler videre:

 

I forskriften av 1997 § 9-3 nr. 8 (jf. forskriften av 2005 § 14-3 nr. 8) kommer tilsvarende forståelse til uttrykk ved at produkt- og prisopplysninger for AS Vinmonopolets netthandel er unntatt fra forbudet i alkoholloven § 9-2, jf. Rundskriv I-32/2000. Det følger derav en forutsetning om at produkt- og prisopplysninger om alkohol som man aktivt oppsøker på Internett, er å anse som massekommunikasjon i markedsføringsøyemed.

 

Saken i seg selv gjaldt imidlertid grossisters egenomtale på egne nettsider. Selv om mange av argumentene fra saken gjør seg gjeldende også for TS som privatperson, i den grad han kan sies å fremme omsetningen av visse typer alkoholholdig drikk (selv om det ikke er hans produkter), er det godt mulig at hans omtale på egen blogg mer presist må være å anse som redaksjonell omtale heller enn den direkte reklame.

 

 

TS bør kontakte Helsedirektoratet for å få et klart svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...