Gå til innhold

Oppsett med NAS som lagring

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har idag en stasjonær PC med tre lagringsdisker, og automatisk backup til NAS. Min PC er noen år gammel, og muligens moden for oppgradering. Samtidig har jeg nå fått en ny NAS til disp, og jeg har disker til den også. Når jeg samtidig har en ubrukt bod ved siden av kontoret mitt hjemme, så kommer dette spørsmålet:

Hva hvis jeg oppgraderer PC, men heller legger opp til at NAS blir primærlagringen? Da kan jeg legge NAS i boden, og oppgradere min PC med rimelig lydløse deler og uten store lagringsdisker. Den andre NAS kan da brukes til backup.

Hva tror dere om dette? Hva mister jeg med ikke å ha lagringsdiskene i PC? Andre bakdeler?

P.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal lagre alt på NAS'et så vil jeg anbefale at du setter opp NAS og switcher med Jumbo Frames for kjappest mulig access. Det kan innebære en oppgradering av eksisterende switch og nettverkskort.

Den eneste ulempen jeg kan tenke meg med NAS er nettopp litt dårlig respons hvis ting ikke er satt opp ultimat.

Jeg ville også lagt opp til at alle maskinene i huset kan mappe opp samme områder på NASet med samme stasjonsbokstav så f.eks spillelister etc fungerer fra den ene maskinen til den andre.

En UPS er også veldig greit å investere i, de koster ikke allverden, rundt 700-1000kr for en som klarer å dra begge NAS boksene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...