Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen kræsjer nesten umiddelbart under spilling

Anbefalte innlegg

Bygde i forrige uke en ny PC. Alt av hardware ble byttet ut, men jeg beholdt mitt trofaste Lian Li med en 650w PSU fra Hiper. Komponentene er som følger:

ASUS P8Z68 Deluxe

i7 2600K

4GB Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz

ASUS Radeon HD 6970 2GB GDDR5

Corsair SSD Performance3 Series 128GB

Optisk SATA-drev fra samsung.

Oppstart og installering av Windows gikk helt fint. Installerte alt av software jeg trengte, oppdaterte alle drivere og kjørte windows update ørten ganger. Alt virket fint, så jeg tenkte jeg skulle kose meg med litt Starcraft 2. Fyrte opp spillet og var i menyen i tre sekunder skjermen ble svart. PCen rebootet momentant.

"OK" tenkte jeg, og startet med feilsøking. Dobbelsjekket at alt var greit softwaremessig. La inn modern warfare 2 for å dobbeltsjekke. Der fikk jeg loade et map og være i spillet i et sekund før det samme skjedde. Sjekket så CPU temp og så at den var faretruende høy. ASUS Suite viste 80°c idle. Leste om den dårlige boxed-kjøleren fra intel, så jeg lot være å bruke maskina og bestilte en Zalman 9900 max. Monterte denne, og idle temp gikk ned til 35°c. Hovedkortet ligger på 30°c, mens catalyst viser at skjermkortet ligger på 40°c. Fyrte opp starcraft 2, og fikk loade et map og være ingame i fem sekunder før maskina reboota.

Jeg la inn sisoft sandra, pcmark7 og 3dmark11. Har kjørt komplett benchmark i sandra, samt de to andre uten problemer. Har vært inne i BIOS mange ganger og finner ingenting galt der. Deretter sjekket jeg kablingen fra PSU. Komponentene er koblet slik:

1 kurs med 2x SATA ---> SSD og ODD

1 kurs med 8pins ---> hovedkort

1 kurs med 20+4pins ---> hovedkort

1 kurs med 4pins --> overgang til 6pins --> overgang til 8pins --> skjermkort

1 kurs med 6pins --> overgang til 8pins --> skjermkort

Skjermkortet har altså 2x 8pins PCIe-kontakter som får strøm fra hver sin kurs uten andre komponenter koblet på.

Når jeg leser på denne siden (http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html) sies det at 6pins bare kan forsyne 75w, mens 8pins kan forsyne 150w. Jeg leser på nett at skjermkortet kan dra opptil 300w. Tror dere at det er dette som er grunnen til at PCen kræsjer nesten umiddelbart jeg kommer inn i spill (å være i menyer går som regel bra)?

Jeg legger ved tekstrapporter fra sisoft sandra (analysis and advice).

På forhånd stor takk!

Kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...