Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forliksrådet / Forbruker Rådet (Etter salg av Bil)

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på om det er mulig å finne ut av om jeg har blitt stevnet eller hva jeg skal kalle det hos forbrukerrådet eller forliksrådet?

Ble truet med sak får litt siden, les gjerne i denne tråden hvor alt er forklart om det er av interesse.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1352665&st=0&p=17924578entry17924578

Grunnen til at jeg spørr, er fordi jeg trenger ny bil, men vil ikke sette megselv i en økonomisk fare ved å ta meg opp et stort lån, får så å kunne måtte betale store summer i rettshjelp og tilbakebetaling av bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Lurer på om det er mulig å finne ut av om jeg har blitt stevnet eller hva jeg skal kalle det hos forbrukerrådet eller forliksrådet?

Ble truet med sak får litt siden, les gjerne i denne tråden hvor alt er forklart om det er av interesse.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1352665&st=0&p=17924578entry17924578

Grunnen til at jeg spørr, er fordi jeg trenger ny bil, men vil ikke sette megselv i en økonomisk fare ved å ta meg opp et stort lån, får så å kunne måtte betale store summer i rettshjelp og tilbakebetaling av bil.

Forbrukerrådet sender brev til deg med saksdokumenter, har de epost adresse kan de sende en email også.

Edit: Hvis ikke de holder på med omlegging av datasystemet akkurat når du blir innklaget.. Da jeg klaget en person så gikk det nesten en hel måned pga det :tease:

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Da tviler jeg på at forliksrådet er inne i bildet. Men er fortsatt ikke sikker, så det er skummelt å ta seg opp nytt lån ;o

Før sak bringes inn for forliksrådet, skal parten skriftlig varsle den det er aktuelt å reise sak mot. Varslet skal opplyse om det krav som kan bli fremmet, og grunnlaget for det. Kravet skal klargjøres. Ved pengekrav må beløpet angis.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/Veiledninger_brosjyrer/2001/hva-er-forliksradet.html?id=87684

Lenke til kommentar

Det er STOR skilnad på forliksråd og forbrukarråd. Det siste kan berre uttala seg, dei kan ikkje avgjerda noko som helst i ei sak som di.

Vert du stemna inn til forliksrådet får du fyrst brev om dette, kor klagaren legg ved si utgreiing av saka, og du skal så svara på om du er samd med klagar si utgreiing eller vil ha møte i rådet. Er du ikkje samd med klagar si utgreiing, vert du så kalla inn.

Vil du vera heilt sikker i saka, tek du kontakt med forliksrådet i heimkommunen din. Kontortid og -stad for leiaren får du oppgjeve hjå lensmannen eller hjå kommunen. Lensmannen veit det alltid, einkvan i kommuneadministrasjonen og - men å finna "einkvan" der i større kommunar er ikkje lettaste. Etterpå er det berre å ta ein tur innom kontoret og høyra om dei har fått inn ei sak kor du er innklaga.

Berre hugs: Etter ei slikt tilfelle du har hatt KAN du klagast inn i tre år frå du skreiv kontrakten - men dei fleste har no for vane å få slike saker unna snarast mogeleg då.

Lenke til kommentar

Kan kjøperen bevise at diffen plutselig røk?? Ganske enkelt å se inni den om den er røket pga slitasje eller av hard bruk.

Jeg har heller ikke ha kunnet kjøpt meg en bil, herja den i stykker å krevd å fått skaden erstattet.

Uten bevis blir det bare ord mot ord.

Endret av Fjernsyn
Lenke til kommentar

Om diffen gikk etter pga slitasje, ville det merkes i god tid. Den ville laget ulyder og vært merkbar under kjøring. Men slik var det ikke, da kjøper prøvekjørte flere ganger før salg, og en slik ulyd eller rasling var det da ikke. Differensialet går ikke istykker på dagen med mindre det er feil kjøring inne i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...