Gå til innhold

BK: Snekkern

Anbefalte innlegg

Snekkern

Bildet er fjernet.

Beskrivelse:

HDR med 9 eksponeringer (kunne like godt ha brukt 3, -4, 0 og +4 EV). Pga veldig store kontraster, måtte jeg dra litt hardt i spakene. Solen står rett på vinduet til høyre.

Tatt en titt på full størrelse. Hjørnet på den brune kisten og oppover hjørnet på rommet. Dette området ser ut til å være bluret. Jeg har brukt ulike kameraer, ulike objektiver og uansett hvilke vinkel jeg tar bildet fra, får jeg samme resultatet etter HDR prosessen.

Link til bildesiden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt for hard spakedraing for min del.

Virker som om det er brukt mer tid på fancy etterbehandling enn å velge en komposisjon som henter mye ut av motivet. Detaljene forsvinner, og det blir nesten kjedelig.

Syns også det nesten virker som om snekkerstua er for ren. Som om den er kunstig oppryddet helt perfekt for å se fin ut, evt. fordi den ikke lenger er i bruk. Jeg savner tegn på aktivitet.

Motivet er flott men det er mulig å få mer ut av det. Selv ville jeg prøvd å unngå at vinduene tar sånn oppmerksomhet som de gjør nå.

Hva var målet med komposisjonen?

Endret av Terje
Kuttet dobbelpost
Lenke til kommentar

Merkelig at hjørnet på kisten mangler detaljer og at det er en umotivert skygge i hjørnet. Kanskje har du en usynlig hjelper ;)

Selve rommet virker en del undereksponert og selv om du ville blende ned lyset utenfra så kunne du selektivt ha lysnet rommet.

Lenke til kommentar

Alt for hard spakedraing for min del.

Virker som om det er brukt mer tid på fancy etterbehandling enn å velge en komposisjon som henter mye ut av motivet. Detaljene forsvinner, og det blir nesten kjedelig.

Syns også det nesten virker som om snekkerstua er for ren. Som om den er kunstig oppryddet helt perfekt for å se fin ut, evt. fordi den ikke lenger er i bruk. Jeg savner tegn på aktivitet.

Motivet er flott men det er mulig å få mer ut av det. Selv ville jeg prøvd å unngå at vinduene tar sånn oppmerksomhet som de gjør nå.

Hva var målet med komposisjonen?

Ja, alt for hardt i spakene, ingen tvil om det,Det var imidlertid nødvendig for å få med detaljer både i de lyse og mørke områdene. Tror jeg sjelden har fotografert hvor det dynamiske omfanget har vært så stort. Fant ikke ut om jeg kunne stille bracketing steppene på mer enn 1EV (D700). -4 til +4 EV ble i minste laget.

Tja, målet med komposisjonen? Få med mest mulig, kanskje. Ikke ta bildet for seriøst.

Merkelig at hjørnet på kisten mangler detaljer og at det er en umotivert skygge i hjørnet. Kanskje har du en usynlig hjelper ;)

Selve rommet virker en del undereksponert og selv om du ville blende ned lyset utenfra så kunne du selektivt ha lysnet rommet.

Må si jeg har dårlig erfaring med selektiv lysning av undereksponerte områder. Blir lett mye støy.

Lenke til kommentar

Dette er en stil mann enten liker, eller ikke liker :)

Jeg tilhører så avgjort den første grupperingen.

I dette tilfelle, og med dette motivet synes jeg etterbehandlingen på ingen måte er overdreven.

Du har fått fram den flotte patina gløden i tømmerveggene, vertøyet som henger på veggen og den gamle høvelbenken.

Når jeg ser bilde i stor utgave, kan jeg til og med se at det er lenge siden disse vinduene ble vasket :rofl:

Kompet er ikke all verdens spennende, men her er det først og fremst detaljene og stemningen som tiltaler meg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...