ENY Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Jeg vurderer advokat som en kandidat i mulig studievei etter vidregående. Dette med advokat har jeg manglede kunnskaper om, og har derfor en del spørsmål som jeg håper noen kan svare på: Hvor lenge er det nødvendig å studere? (pluss praksis osv.) Hvor lang erfaring er nødvendig for å oppnå god lønn? (over 500.000 i året) Er det mye studering som følger med studiet og er gode karakterer avgjørende for en suksessful advokat? Hvor mye koster studiet? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Quent Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 (endret) Kan i alle fall gi et greit svar på det første og siste spørsmålet ditt. Hvis du vil bli advokat, må du nå oppnå mastergrad i rettsvitenskap. Det kan du gjøre enten ved følge et integrert studium i Oslo, Bergen eller Tromsø, og dette tar fem år. Ellers tror jeg det er mulig å ta bachelor i rettsvitenskap ved noen få høgskoler og så bygge på med mastergrad i Oslo, men er litt usikker på akkurat det. Deretter må du skaffe deg juridisk praksis i to år. Hva kostnad angår, så er det lettest av alt. Det koster ikke en dritt. Eller vel, du må betale semesteravgift på noen hundrelapper, men det er jo så godt som ingenting. Høyere utdanning er gratis i Norge. Du må allikevel regne med at det går litt penger på lærebøker og sånn. http://www.uio.no/studier/program/jus/index.xml Endret 10. juli 2011 av Quent Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Du bør jo også se på tidligere poenggrenser for å vite hvordan du bør satse karaktermessig. Å være student er ikke gratis som kanskje kan misforståes av forrige mann her, det koster penger, med mat, alkohol, husleie, bøker, turer, avhengig av om du bor hjemme eller for deg selv. De aller fleste studenter jobber ved siden av, og det er jo en grunn for det, selv om de får mellom 6-10 000 i mnd fra statens lånekasse for utdanning. Poenggrenser finner du her: http://www.samordnao...l/poenggrenser/ Trykk på en av dem, bruk ctrl+f og søk opp rettsvitenskap. Poenggrenser er summen av alle karakterer på vitnemålet ditt pluss ekstrapoeng, som realfag, alderspoeng, folkehøgskole osv. Dvs. at om det står 41,5 i poenggrense vil det si at alle som hadde 4,15 i snitt (inklusiv eventuelle ekstra poeng) kom inn. Jeg kan ikke mye om advokat yrket altså, men kan svare på spørsmål nr 3 delvis . Desverre er det slik i mange yrker at kvalitet og dyktighet måles i karakterer , og konkurransen blir alltid avgjort av den med best karakterer eller "best rykte" . Jeg vil tro at advokat yrket er ett yrke med utrolig mye konkurranse , ettersom det handler mye om å vinne hele tiden. Det er uansett alltid en fordel med gode karakterer, og har du først kommet inn på rettsvitenskap er du vant med teoretiske fag tør jeg påstå! Endret 30. juli 2011 av Phinex Lenke til kommentar
ENY Skrevet 5. august 2011 Forfatter Del Skrevet 5. august 2011 Er fult orientert over poengsystemet på vgs, men takker for innlegget. Disse pengene du nevner som kommer fra statens lånekasse, er dette lån eller stipend? Lenke til kommentar
.Andre Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Er fult orientert over poengsystemet på vgs, men takker for innlegget. Disse pengene du nevner som kommer fra statens lånekasse, er dette lån eller stipend? Du får i overkant av 90000kr i året av lånekassen. Dette er i utgangspunktet lån, men ved bestått eksamen vil deler av støtten bli omgjort til stipend, mener det er 40%. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå