jonpet55 Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 (endret) Jeg har akkurat vært gjennom en rekke SSD-problemer, og erfaringene mine med OCZ Vertex 2 120 GB er mildt sagt elendig. Det hele starter rundt jul når jeg kjøper meg en Vertex 2 120 GB fra Dustin Home. Denne disken har 34 nm flashbrikker, og (sekvensiell) skrive-/leseytelse fra produsenten var merket til henholdsvis 275 MB/s og 285 MB/s. Første nedtur kom når jeg oppdaget at ytelsen lå godt under halvparten av dette. Sekvensiell write var ca. 120 MB/s. Read husker jeg ikke, men det var uansett mye lavere enn produsentens spesifikasjoner. Neste nedtur kommer når disken kræsjer etter noen måneder. Symptomene er at disken ikke detekteres av BIOS i noen av mine maskiner, og en rød led som ikke tidligere har lyst lyser nå. Returen av disken går greit. Så kommer disk nr. 2. Første nedtur er at jeg har fått en disk med 25 nm flashbrikker, og som kjent tåler disse færre skrivesykluser. Dette er ikke Dustin sin feil, da produktnummeret er akkurat det samme og OCZ unngår å nevne med et ord at disken har en helt annen innmat enn "forrige generasjon". Neste nedtur er at OCZ også har halvvert antall flashbrikker pga. høyere datatetthet i hver brikke. Resultat; skrivehastigheten ligger på ca. 60 MB/s, altså under en fjerdedel av det som fremdeles står på pakken. Disken kræsjer etter noen uker. Deretter kommer disk nr. 3. Den har det gamle chassiet av aluminium, så et øyeblikk tror jeg at jeg har fått en disk med samme hardware som første SSD. Det viser seg å være feil. Det er fremdeles 25 nm flashbrikker, og skrivehastigheten er like elendig som disk nr. 2. Kræsjer etter litt over en dag. Jeg har etter hvert kræsj prøvd å se etter problemer med øvrig hardware, men ingen av de andre diskene koblet til samme kontroller på HK har hatt problemer, og jeg har vekslet på SATA-portene. Powersupplyet er kvalitetsvare fra Corsair, og spenningsnivåene er upåklagelige. Så er det på tide å fortelle solskinnshistorien om en Intel X25V jeg kjøpte samtidig som OCZ-disken og har hatt kjørende side om side under alle problemene. Denne disken har lese/skrivehastighet etter spesifikasjoner fra produsent, og har ikke vist det minste tegn til ustabilitet. Enden på visa er at jeg får pengene tilbake fra Dustin (kudos til Dustin som har holdt servicenivået oppe gjennom alle problemene), og en Intel Series 320 120 GB er bestilt. Heldigvis har jeg aldri lidd noe datatap av dette, men frustrasjonen og tiden jeg har brukt på halvferdige produkter fra OCZ gjør at jeg sannsynligvis aldri kommer til å kjøpe et produkt fra nevnte produsent igjen. Hvordan denne guiden kan anbefale et produkt med så mye problemer er for meg uforståelig. Det virker som om guiden er basert på å lese datablader fra produsenten, og i langt mindre grad faktiske erfaringer. Edit: Rettet en liten skrivefeil. Endret 12. juli 2011 av jonpet55 Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Kjipt. Men jeg leste et sted at diskene med 25nm brikker får bokstaven "E" inne i modellnummeret ett sted og denne endringen skulle trådt i kraft for over et halvt år siden. Det ligger kanskje mye rusk på lager alikevel ... Håper ikke min Vertex 2 har 25nm, men jeg har jo bestilt 240GB versjonen så jeg får vel full lese/skrive ytelse uansett? Jeg skal bruke disken til OS så da blir det ekstra mye mas om den krasjer. Jeg får vel bare sørge for å flashe til siste firmware aller først og følge OCZ installasjons guiden nøye (50++ punkter!!! lol). Greit å ta vare på alle kvitteringer og original pakning tenker jeg Lenke til kommentar
andylove Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Nå begynner det å ligne på noe. Erfaringen vi kan lese sålangt sier jo noe om baksidens medalje. Takk til BAT som har kommet frem med ganske god informasjon og gått artikkelforfatter i sømmene. Sånt blir det bedre journalistikk av, får en håpe Intel 320 serien ser ut for meg som et sikkert valg for de fleste brukere med maskinvare som ikke nødvendigvis er på høyde med Sandy Brigde. Skulle ikke Intel komme med en SATA3 disk de også? Mente at 320 og 510 bare var et mellomstadiet? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 OCZ har ikke tilbakekalt noen SSDer, Corsair har dette fordi det var en maskinvarefeil med Force 3 120GB som ikke kunne fikses gjennom firmware. Sandforce produserer ingen SSDer, kun kontrollerne selv. Produksjon av selge PCBen med kontrolleren koblet til NAND og slikt må OCZ, Corsair o.s.v. stå for. Det er kanskje derfor det pleier å være såpass store problemer med Sandforce-modellene også, forrige generasjon Sandforce skal visstnok også ha hatt en del problemer, selv om jeg ikke er blant de uheldige. De beste måtene å måle SSD-ytelse på er antall IOPS ved lave QDs, PCMark 7 og Crystaldiskmark med random data. 1 Lenke til kommentar
jonpet55 Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 TDZGamer: Husker jeg prøvde å se etter forskjell i modellnummer, men begge diskene hadde den E-en i navnet. Den første disken er jeg ganske sikker på at var en 34nm-disk. Dette pga. skrivehastighet og at modellene med 25nm-brikker knapt var kommet ut på markedet på den tiden. Uten å prøve å være noen gledesdreper tviler jeg på at du får 34nm-brikker. Det viktigste for deg er bare å benytte deg av alle rettighetene du har som kjøper, så får du uansett pengene tilbake til slutt om du skulle ha like mye uflaks som meg. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 http://www.hardware.no/artikler/-_intel_ssd_320_har_firmwarefeil/100002 Ser da sannelig ut som at Intel sliter litt, de også :/ Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 http://www.hardware.no/artikler/-_intel_ssd_320_har_firmwarefeil/100002 Ser da sannelig ut som at Intel sliter litt, de også :/ Dette er ikke i nærheten av at SSDen forsvinner inntil neste omstart om du prøver å skrive noe på den. Eller bluescreens helt tilfeldig. Årsaken til feilen er kjent, og det jobbes med en fiks. Sandforce-SSDene har vanskeligere problemer enn dette som ingen helt vet hvorfor eksisterer. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 http://www.hardware....warefeil/100002 Ser da sannelig ut som at Intel sliter litt, de også :/ Dette er ikke i nærheten av at SSDen forsvinner inntil neste omstart om du prøver å skrive noe på den. Eller bluescreens helt tilfeldig. Årsaken til feilen er kjent, og det jobbes med en fiks. Sandforce-SSDene har vanskeligere problemer enn dette som ingen helt vet hvorfor eksisterer. Enda godt det. Lyst på en Intel 320 series, men får nå se hvordan ting utvikler seg. Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Vel da er min Vertex 2 - 240GB oppe og går med Win7 pro 64 bit installert. Har installert alle viktige apps og kjørt optimaliseringen. Bruker den gamle 300gb raptoren som "masselagring" og en terabyte disk for backup. Det suser og går! Boot tiden går nå for det meste til POST og initiering av diverse USB dingser. Det tar ca. 45 sekunder fra power knappen trykkes til jeg kan skrive passordet, etter ca. 78 sekunder var ipoden syncet. Ikke så aller værst men jeg tviler å at dette monsterhovedkortet er det kjappeste å boote på og det virker som om mitt Logitech G19 keyboard holder igjen endel. Jeg tok en read benchmark med AIDA64 (nye Everest) og fikk fra 260-280 MB/s så disse 25nm chippene holder ikke igjen noe. Disken kom med aller siste firmware (1.33). Krysser fingrene for at disken ikke ryker med det første Lenke til kommentar
andylove Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) http://www.xbitlabs....d-sata-600.html Noen formeninger om denne testen? jeg savner Intel 320 series i den testen vaffal. Endret 15. juli 2011 av andylove Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Skal kjøpe ny SSD til min stasjonære pc. Valget står mellom OCZ Vertex 3 240 og Intel 510 250GB. Etter å ha lest denne tråden heller eg meir mot Intel sin disk enn OCZ. Såg at ytelsen på Intel sin var litt dårligere enn OCZ i noken tester? Har ein gammal traver av ein Intel X25 160 gb som skal få nytt liv i laptopen min. 0 problemer med den. Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 http://www.xbitlabs....d-sata-600.html Noen formeninger om denne testen? jeg savner Intel 320 series i den testen vaffal. Intel 320 serien bruker SATA 300. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Må si meg enig at det er smått utrolig at alle diskene som anbefales har SandForce kontroller når disse ser ut til å være rene bingo når det kommer til stabilitet. En ting er at de kanskje gir best ytelse for pengene, men det hjelper jo fint lite om systemdisken din har alle mulige merkelige problemer, heng, frys, bluescreen osv.. Saken er jo også den at det er mer ved en SSD enn bare sekvensiell ytelse som de fleste ser ut til å henge seg opp i, ting som IOPS og latency er jo også viktige og her er jo Intel 320 et prakteksempel på en SSD disk som ser noe slapp ut med tanke på de sekvensielle tallene men som er en av de aller beste på latency og biter veldig godt fra seg når det kommer til IOPS osv.. De som kjøper en SSD, om det så er i budsjett klassen eller entusiast klassen så vil jeg tro at stabilitet og solid firmware er minst like viktig som ren ytelse på en systemdisk? Feilprosenten og alt tullet rundt disse SandForce kontrollerne er rett og slett alt for høye og for utbredt til at noen seriøs nettside burde kunne anbefale disse til sine lesere.. Nei hold dere til Intel 310, 320 eller 710 serie med Intel kontroller hvis dere vil ha det sikrest og tryggest, alternativer som Intel 510 og Crucial M4 med Marvell kontroller ser også ut til å klare seg bra, men etter Crucial sine nokså flatterende firmware problemer i en periode med deres forrige generasjons C300 så kjenner jeg at jeg heller mer mot Intel 510 og Intel firmware fremfor Crucial M4 med Crucial firmware. Kjøper du noe med SandForce kontroller (Corsair GT, Vertex 3, Agility 3 osv..) så er det jo som å be om problemer når det helt tydelig er et såpass utbredt problem med diverse ustabiliteter osv med disse kontrollene, og det med alle mulig operativsystemer om det så er OS X, Windows eller Linux. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 RamGuy : Jeg har ikke hatt noen problemer med mine C300 med nyeste fw. Men som du sier Intel er generellt det sikreste. Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Ingen problemer med min Vertex2 som jeg installerte i Juli. Ingen degradering på leseytelse heller. Den er ca 40% fylt. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 takk for gode tips Syns den virket litt utdatert. Intel 330, Crucial M4 eller Samsung 830 er vel de beste valgene for alle som er glad i stabilitet, og så heller velge den billigste av disse. OCZ har jo fortsatt en haug med problemer om man besøker forumet deres. Vet ikke hvordan Vertex 4 er på stabilitet, men om den har gjennomgått samme kvalitetskontroll som Vertex 1, 2 og 3 gjorde hadde jeg ikke kjøpt Vertex 4 heller selv om denne er den raskeste SSDen noengang laget. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Kjøper du noe med SandForce kontroller (Corsair GT, Vertex 3, Agility 3 osv..) så er det jo som å be om problemer når det helt tydelig er et såpass utbredt problem med diverse ustabiliteter osv med disse kontrollene, og det med alle mulig operativsystemer om det så er OS X, Windows eller Linux. Kan melde om en 100% stabil Vertex 3 her. Brukt ca. ett år. Windows, hvis det har noe å si..?! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå