Gå til innhold

Trenger jeg ny pc, elller bare skjermkort?


Bytt skjermkort eller Kjøp ny PC  

3 stemmer

  1. 1. Bytt skjermkort eller Kjøp ny PC

    • Bytt Skjermkort
    • Kjøp ny PC
    • Annet
      0


Anbefalte innlegg

Målet er å spille battlefield 3 på high settings.

 

Det jeg lurer på er om jeg trenger en ny pc til dette eller om det er sannsynlig at det holder å bytte skjermkort. Jeg ser ikke poenget i å bruke penger på en ny pc, hvis jeg vil få nøyaktig den samme effekten/spillegleden av å bare bytte skjermkort.

 

Datamskinen jeg har nå:

 

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2,4GHz

Minne: 4 GB

Skjermkort: 9800 GTX

 

Det er vel åpenbart at skjermkortet må byttes, men spørsmålet er om jeg vil merke forskjell med annen prosessor/ minne/ annet som er relevant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Battlefield 3 er ikke kommet ut enda, men du vil vite hva du trenger for å oppnå X'spilleglede og du vil ikke bruke mer penger enn nødvendig.

1. Vent til battlefield 3 kommer ut
2. Kjøp nytt skjermkort - test om det oppfyller ditt krav til X (antar dette er en FPS verdi på "high settings")
3. Fresh opp resten av systemet dersom det ikke er bra nok

Det er lite trolig du vil få nøyaktig den samme effektten ved å bare bytte skjermkort.
Hvorvidt det oppfyller krav til X gjenstår å se. Selv folk med fot i betaen vet ikke hvor optimalisert sluttproduktet blir.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har forresten et spørsmål om skjermkort.

 

Er det noen forskjell på Asus GTX 580/ Gigabyte GTX 580/ MSI GTX 580 osv? Noen som kan forklare hvorfor det samme kortet har forskjellige navn forran seg? Blir det samme kortet laget av flere bedrifter? Hvorfor? Hvilket bør man velge?

Lenke til kommentar

Jeg kunne sagt det er forskjellige produsenter som gir ut så og si prikk like kort, men det er ikke helt korrekt.

De har altså avtale gående med nVidia og får tilgang til grafikk brikken, + eventuellt andre items og informasjon om hvordan det hele skal henge sammen.

Følger de "standard anbefalt" fremgangsmåte resulterer det typisk i de billigste versjonene av kortene.

762969.jpg


Men de kan også forandre litt på noen komponenter, velge noen av høyere kvalitet, velge bedre kjøleløsning enn standard, kjøpe inn brikker som har vist seg å være veldig gode når de ble testet på fabrikken... dette resulterer i dyrere versjoner av kortene. Typisk er disse "fabrikk overklokket", dvs. de er klokket så og så mye mer enn "referanse designet".

814242.jpg


Det er ingen fasit at de billigste alltid har dårligst kjøleløsning.
eks. i skrivende stund koster kortet på det øverste bildet 4000,- hvilket er 700,- mer enn det under.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...