Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gigabyte gtx 460 SLI, dustinhome - blackscreen selv etter retur av kort.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bestilte en bygg selv pc hos dustinhome i desember, linken til pcen er <her>

 

Setup:


  •  
  • Kabinett: Cooler Master 690 II Advanced Miditower
  • HK: Asus P6X58D-E X58 ATX
  • CPU: Intel Core i7 950
  • GPU: 2xGIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB PCI-E - SLI
  • RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600 MHz 6 GB (3x2gb)
  • SSD: Intel 320 Series 120GB SSD
  • PSU: Corsair HX 750 Watt
  • OS: Windows 7 64 bit

 

Jeg bestilte dette pc oppsettet i desember 2010 når jeg var i militæret. Jeg merket ganske tidlig at det var noe som var feil da jeg spilte spill. I forskjellige spill som f.eks. World of Warcraft så falt jeg ned til 1 fps på forskjellige steder og pcen hang seg ganske regelmessig 1-2 ganger om dagen. Siden jeg var i militæret så hadde jeg ikke så veldig mye tid til å feil-teste oppsettet så jeg forsøkte og ta ut det ene grafikkortet. Problemet ble da helt borte og jeg hadde så og si ingen kræsj de neste 3 månedene.

 

Da jeg dimmiterte fra militæret så fikk jeg mer tid til å prøve å få pcen til å fungere med begge grafikkortene. Nå visste jeg jo allerede at det ene gtx kortet fungerte alene, så da var det bare å teste det andre kortet. Jeg fant ingen spesielle feil når jeg brukte det alene, så jeg prøvde igjen med SLI. Da kom de samme problemene tilbake igjen.

Jeg gikk tilbake til å bruke 1 gtx kort, men etter en stund (1 måned) så sluttet det å fungere. Kortet var helt dødt, vifta startet ikke, pcen fant ikke kortet i windows, så jeg bestemte meg for å sende det inn. Jeg gikk tilbake til 1 gtx kort igjen, mens jeg ventet på å få et nytt gtx kort tilbake. Jeg hadde -0- feil på kortet, og ca 3-4 uker senere så hadde jeg det nye gtx kortet tilbake.

 

Jeg var ganske sikker på at alt skulle funke fint, men det gjorde det desverre ikke. Jeg fikk spilt ca 1 time før jeg fikk min første blackscreen og rett etterpå så stod det "no signal" på skjermen. Jeg restarta pcen og da hang den seg på velkomst skjermen.

 

Når jeg bruker sli så er pcen veldig og da mener jeg veldig ustabil. Den kan kræsje under oppstart, mens jeg surfer i firefox eller når spiller. Det hender også at den funker i et par timer før den kræsjer.

 

Den siste hendelsen jeg hadde av blackscreen var under oppstarten tidligere idag.

Jeg kom til velkommen skjermen, så stod den der i en 10 sekunder, så kom blackscreenen og no signal, det rare var at jeg kunne se musepekeren i 1-2 sekunder.

 

Jeg har prøvd å oppdatere driverne til 460 kortet flere ganger. Jeg har lest noe om at man ikke skal installere hd audio driverne som følger med siden det kan bli en konflikt mellom nvidia driveren og realtek, så jeg prøvde det uten suksess.

 

Etter pcen kræsjer med SLI aktivert så kommer det opp en windows beskjed som sier "Warning - Please reinstall/update the display driver and program." selv om jeg har de nyeste driverne installert.

Jeg skal prøve å installere de gamle driverne som kom med grafikkortet idag, men jeg tviler på at det kommer til å hjelpe stort. Hvis ikke det funker så er det reinstallering av windows. Ville det hjulpet noe å oppdatere BIOSen til hovedkortet kanskje?

 

 

Det som er så kjedelig er at det er ganske mye som kan være feil, men jeg er -ganske- sikker på at temperaturen ikke er problemet. Jeg har sjekket temperaturen på kortene og pga pc oppsettet så må man ha gtx kortene i pci e-port 1 og 2, da PSUen gjør at det ikke er nok plass i port 3. Problemet med det er at de er rett ved siden av hverandre. Det er ca 0.5 cm klarering mellom kortene noe som fører til at det øverste kortet er ca 20 grader varmere enn det andre. Jeg har prøvd å kjøre alle kortene igjennom Heaven DX11 Benchmark 2.5. Når jeg kjørere kortene alene så får jeg ca 30 fps, men når jeg kjører dem i SLI så fikk jeg 70 fps og det uten at pcen kræsjet (utrolig nok). Det øverste kortet lå da på ca 80 grader og det under lå på 60 grader.

 

Jeg la også merke til at kortet dustinhome sendte tilbake til meg ikke var nytt. På pakken så stod det et nummer som var annerledes enn det som var i boksen.

De sa selv at de skulle sende et nytt gtx kort da de ikke kunne reparere det andre. Hvem vet om dette er et kort som allerede har vært i retur. Mest sannsynlig så er det et nytt kort som er plassert i en annen boks bare, men man kan jo lure når boksen har rifter og riper.

 

Jeg håper at det er noen andre som har noen gode tips de kan komme med. Jeg har en annen pc liggende hvis det er noen som mener at jeg burde skifte ut noen deler e.l.

Hvis det er noen som tenker at de ikke burde poste siden tipset deres høres dumt ut så post uansett! All hjelp trengs!

 

TL:DR

- SLI med Gigabyte 460 gtx OC kræsjer.

- Sendte ene gtx kortet inn til reperasjon, men kræsjer enda.

- Prøvd å skiftet SLI bridge.

- Gamle kortet kjørte alene i 3 måneder uten feil.

- Prøvd å skifte drivere.

Endret av dranzee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får ikke bluescreen, bare svart skjerm med no signal detected.

 

Når jeg installerer nvidia driverne så fjerner jeg dem først, så går jeg sikkerhets modus og bruker driver sweeper for så å installere driverne. Problemet jeg har hatt er at jeg ikke får fjernet alle tingene driver sweeper finner under sikkerhets modus. Det er noen filer i registeret som ikke blir borte. Har ikke turt å fjerne register filene enda.

 

Jeg har alltid kabinett døren av, temperaturen på skjermkortene er ikke noe spesielt høye. Det er snakk om 50 og 70 grader under sc2, men de fleste kræsjene starter ved oppstart og da er temperaturen sikkert ikke på mer enn 30/50 grader max.

 

Skal ta en runde hvor jeg skifter grafikkortet og prøver alle 3 PCI portene nå.

 

Det rare er det at når jeg bruker SLI så sier windows "Warning - Please reinstall/update the display driver and program.", og når jeg prøver å gå inn i nvidia kontroll panelet så får jeg meldingen om at jeg ikke har en nvidia viable gpu e.l. Tingen er at hvis jeg da fjerner det nye grafikkortet fra port 2 og bare bruker 1x gtx i port 1 så funker alt fint. Da kan jeg gå inn i kontroll panelet og får ikke feilmeldingen fra windows.

 

Skal prøve nå å skifte porter så kan hende jeg ikke svarer på en 30-60 minutter ;)

Lenke til kommentar

Etter å ha avinstallert windows, fjernet PSU for å teste PCI-E port nr 3 og skaffet meg de nye driverne viser det seg at det grafikkortet dustinhome sendte tilbake for å erstate det defekte grafikkortet ikke fungerer.... ;_;

 

Det er ganske trist med tanke på hvor lang tid prosessen av å sende inn det først grafikkortet tok.

 

Ringte inn og forklare saken -> vente 1 uke på retur seddel -> kjøre til postkontoret -> vente i 2-3 uker på at de sender meg en mail og forklarer hva de gjør (sender ny en / starter reperasjon) -> vente til at jeg får kortet tilbake.

 

Det verste er at de sa at kortet jeg leverte inn var helt dødt og ikke var verdt å reparere så de ville sende meg et nytt kort.

 

Problemet er at kortet de sendte altså ikke var i original embalasje og sikkert var en returvare som de ikke hadde peiling på om fungerte.

 

Det er veldig godt å vite at jeg kastet bort 2-3 timer og 200kr på å bestille en SLI bru på 120 MM over ebay (ikke solgt i norge:|) så jeg kunne teste SLI over PCI-E port 1 og 3, da jeg trodde at kanskje port 2 var defekt.

 

/Rant off/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...