Gå til innhold

God foto-skjerm, farge-behandling og kalibrering.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg må sette meg inn i dette med fargebehandling. Bildene jeg åpner fra gamle maskinen min får et blålig sjær, så jeg "Convert to profile" i photoshop for å fikse det, men vet ikke hva jeg driver med. Hvis jeg har forstått det riktig kaliberer man skjermen og får en ICC-profil? Og velger videre "Workspace" i Photoshop ( f eks sRGB, Adobe RGB, ProPhoto RGB osv. )

Jeg har litt penger disponibelt, tenker å bruke rundt 4 000 kr. Hva er lurest får å få gode farger til redigering + gjerne ha en stor og fin skjerm ;)

-En vanlig forbruker skjerm + kalibrerings verktøy (ColorMunki, Spyder osv)

eller -En bedre skjerm ( spytte inn noen tusen ekstra )

Takker for evt svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei tilbake :)

Du burde se etter en IPS-skjerm, selv har jeg en dell U2410 ultrasharp.

Spyder er det mange her som er veldig fornøyd med.

Hvis du har ønsker om og bruke andre fargerom en s-RGB burde du sette deg godt inn i dette så du forstår konsekvensene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei tilbake :)

Du burde se etter en IPS-skjerm, selv har jeg en dell U2410 ultrasharp.

Spyder er det mange her som er veldig fornøyd med.

Hvis du har ønsker om og bruke andre fargerom en s-RGB burde du sette deg godt inn i dette så du forstår konsekvensene.

Tusen takk for svar!

Men hvis jeg da kjøper enten 23" eller 24" til Dell, burde jeg da i tillegg kjøpe kalibreringsverktøy, eller er fargene osv såppas gode out-of-the-box at det ikke er så viktig.

+ Jeg leste at det å sette photoshop til å velge Adobe RGB (1998) som Workspace er noe alle burde gjøre. Eller får det endel konsekvenser når jeg da skal jobbe på en annen PC igjen at det er best bare kjøre plaint på sRGB?

Lenke til kommentar

Jeg har en Dell med IPS, og kunne ikke vært mer fornøyd. En skikkelig skjerm for folk vil har kontroll på redigeringen.

Har også Spyder Pro kalibreringsverktøy som er nødvendig for å få korrekte farger. Tenk også på at skjermer endrer seg over tid, noe som gjør det nødvendig å kalibrere innimellom. Koster 1500,- og er vel verdt pengene.

Tilsammen ca 5000 tror jeg det blir. Dell skjermer bli levert på døren, men har hørt at det er veldig lang leveringstid.

Lenke til kommentar

Setter pris på at dere tar dere tiden til å svare.

Tenker å kanskje kjøpe 23". Leste noen reviews og noen sa den ikke var helt på samme nivå som resten av UltraSharp gjengen, mens andre sa den var veldig bra. Noen av dere som har den? evt kjenner til den? Evt så blir det 24" eller kanskje smelle til med 27"? Men har allerede en 26" jeg bruker til vanlig, så hadde mer tenkt meg den som en ekstra dual-screen skjerm.

Og hvilken av DataColor Spyder skal jeg gå for? Ekspress, Pro eller Elite? Jeg kommer jo bare til å kablibrere fra tid til annen, trenger ikke allverden av instillinger osv..

Lenke til kommentar

Setter pris på at dere tar dere tiden til å svare.

Tenker å kanskje kjøpe 23". Leste noen reviews og noen sa den ikke var helt på samme nivå som resten av UltraSharp gjengen, mens andre sa den var veldig bra. Noen av dere som har den? evt kjenner til den? Evt så blir det 24" eller kanskje smelle til med 27"? Men har allerede en 26" jeg bruker til vanlig, så hadde mer tenkt meg den som en ekstra dual-screen skjerm.

Og hvilken av DataColor Spyder skal jeg gå for? Ekspress, Pro eller Elite? Jeg kommer jo bare til å kablibrere fra tid til annen, trenger ikke allverden av instillinger osv..

Pro kalibrering holder i massevis. Enkelt å sette opp.

23" er en fin størrelse for fotoredigering. Mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Pro kalibrering holder i massevis. Enkelt å sette opp.

23" er en fin størrelse for fotoredigering. Mener nå jeg.

Pro var det jeg også tenkte ja.

Men størrelsen er bra nok, men hørt at U2311H ikke er like god som verken U2211H eller U2410 når det kommer til farger osv. Evt tenker jeg da å kjøpe 24" som er endel dyrere, men regner med at det er ekstra kvalitet på bildet jeg betaler for da.

Endret av Farner
Lenke til kommentar

Er ikke 24" ferdig kalibrert også?

Min Dell U24 har de fleste fargerom ferdig installert, men de behøver ikke nødvendigvis og være korrekte, vil tro at skjermkortet har en finger med i spillet der også.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker for svar! Jeg hadde planer om å gå for 23", men fikk tak i en billig U2711 brukt, så da ble det 27 tommer på meg :D

MEN! Jeg har nå kalibrert skjermen med Spyder3 Pro og etter kalibrering syns jeg alle sort-til-hvitt gradients har en sjær av grønt nede på ca 90% sort( altså nesten helt sort). Prøvde å ta en CheckCAL som funksjonen i programmet heter, men den er fortsatt der. Skrudde av kablibreringsprofilen og prøvde å lage noe tilsvarende i photoshop :p

post-185653-0-13407200-1310936172_thumb.png

Hvis du ser etter ser man det grønne sjæret ganske langt til venstre. Er det bare at jeg er vandt til å se en rødligere tone der før kalibreringen?

Endret av Farner
Lenke til kommentar

Hvis du ser etter ser man det grønne sjæret ganske langt til venstre. Er det bare at jeg er vandt til å se en rødligere tone der før kalibreringen?

Du har laget en gradient med et tydelig grønt skjær - kikker jeg i RGB-fargene har du for eksempel en "gråtone" med R G B 21, 33, 25. Altså rett og slett et bilde med overvekt av grønt.

Tipper det er en fargeprofil eller et eller annet som ødelegger for deg - fargeprofil i windows, fargeprofil i Photoshop eller noe.

Lenke til kommentar

Du har laget en gradient med et tydelig grønt skjær - kikker jeg i RGB-fargene har du for eksempel en "gråtone" med R G B 21, 33, 25. Altså rett og slett et bilde med overvekt av grønt.

Tipper det er en fargeprofil eller et eller annet som ødelegger for deg - fargeprofil i windows, fargeprofil i Photoshop eller noe.

Som jeg prøvde å forklare, bildet som jeg har lastet opp er noe jeg lagde i photoshop for å igjengi hva gradienten så ut med kalibreringsprofilen på. JA, det er en gradient med et grønnsjær over som dine verdier viser, men på PCen min ville det du ser der vært en gradient som bare var sort-til-hvitt. Jeg har bare utfra øyemål prøvd å lage noe tilsvarende.

Når det kommer til årsaken dukke grønnfargen opp overalt, i nettleseren, på bilder, i spill og i PS, og Fargebehandling under Kontrollpanel er den eneste forskjellen at kalibreringsprofilen fra Spyder3 Pro er i bruk. nVidia kontrollpanelet er alt huket av på "Other applications handle color settings"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...