Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskin starter ikke etter strømbrudd

Anbefalte innlegg

Hei.

I dag var det lyn og torden, datamaskinen min surret og gikk, jeg ante fred og ingen fare da strømmen plutselig gikk. Etter en stund da strømmen kom tilbake skulle jeg starte opp pcn gikk alt som normalt til posting av BIOS nesten var ferdig. Da kuttet pcn og startet av seg selv igjen. Dette gikk som en ond sirkel til jeg ble lei...

Tror hovedkortet kan være dødt. Har prøvd med andre RAM-brikker, men samme feilen.

Hovedkort er forresten: Gigabyte GA-EX58-UD3R

Noen som vet om noe annet som kan være feil?

På forhånd takk.

Mvh// Mattii5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være PSU som har røket eller så har PSU blitt overladet og svidd noen komponenter i maskinen din, noe den egentlig ikke skal. Jeg ville først ha testet med et annet operativsystem, så en annen strømforsyning før du går over til å teste hovedkort og minnebrikker.

Lenke til kommentar

Kommer du virkelig ikke forbi POST skjermen? (skjermen med info fra BIOS). Hvis det er tilfellet, og ikke feilen kommer senere når operativsystemet faktisk begynner å laste så er det egentlig veldig få muligheter å teste. Det er på en måte en god ting.

Om feilen er før OS starter så MÅ i så fall feilen være i BIOS selv (eller noe av hardwaren din naturligvis) da ingenting annet har startet enda.

Ergo foreslår jeg følgende prosedyre:

1 - Koble vekk alle deler som ikke MÅ være i maskinen for starte opp. Bare hovedkort, PSU, RAM, CPU (og en evt. en harddisk for å starte ett OS, dog du kunne jo testet uten harddisken også først for å se at hele BIOS startupen går ferdig til slutten der den vil informere om OS mangler).

2 - Reset BIOS instillinger. OM du ikke får tilgang til dette i oppstarten så gjør det via batteri og jumper på hovedkortet (se manual for prosedyre).

Så kan du begynne å teste. Fungerer ting da plutselig så kan du starte OS som neste steg. Fungerer det også så begynn å legge til den ekstra frakoblede hardwaren din èn etter èn til du finner problemkilden.

I løpet av dette testingsforløpet bør du finne synderen på en systematisk måte.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...