Gå til innhold

Ny pc til max 20K, forslag?

Anbefalte innlegg

Hoy hoy!! Gode gamle Qosmio'n min har tatt kvelden og jeg trenger ny pc. Jeg skal ha det beste jeg kan få for max 20K og har sett på multicom sine sider, Dell XPS og Alienware. Har veeeeldig lyst til å spekke en Alienware MX17 til skyene, da denne er latterlig rå i design og med ytelser.

Men lurer på om noen har noen erfaringer med Alienware og støy f eks , kontra en XPS ?

Har virkelig slit med å velge meg hva jeg skal ha!!

Og et spørsmål til slutt her, Hvis jeg velger en med 1600 x 900 og har en lcd skjerm i stua som lett viser 1080P, kan jeg da fortsatt spille av filmene på pc'n til tv'n i 1080p? Eller må jeg ha 1920 x 1080 på bærbare for å kunne spille av det til tv'n?

Og er forresten 1920 x 1080 mye for en 15,6" skjerm ? eller går dette bra hvis man skalerer opp litt ikoner og skrift på dataen? Vil enten ha meg en 15,6" eller en 17,3" , men klarer ikke å velge oppløsning heller!!

Takker for svar på forhånd!

Endret av stutbokk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja ser ut som Dell er litt overprisett... Spekket opp en på Multicom nettopp... en Kunshan P170...Den ble griseheftig! Men jeg har bare på følelsen av at det er litt "jalla merke" ?!?? Høres veldig ut som "made in garasjen" produkt, men det kan jo spekkes sykt bra da :-/

Og på en måte er det jo ingen vits å kaste penga ut vinduet bare fordi det skal stå Dell eller Alienware på maskinen.... Trur også jeg kommer til å gå litt "lei" alt lysshowet til Alienware etter en stund og da kunne jeg ha fått bedre spekket maskin av f eks multicom for samme pris :hmm:

Noen som vet hvordan støyen er på en Kunshan P170?

Lenke til kommentar

Regner med at du skal spille på laptopen? I så fall er det egentlig Alienware, Asus, Multicom Kunshan og MSI's gamer-maskiner som er de eneste alternativene. Det er skjermkortene disse inneholder, som er hovedpoenget her - Dell's nåværende XPS-serie faller derfor ut, de har ikke skjermkort som er kraftige nok.

Hvilken av dem du velger, er vel først og fremst en smaksak. Selv synes jeg Alienware-designet er alt for rånete og harry, samme med MSI, men det er meg. Jeg foretrekker det nøytrale og fjas-frie designet til Multicom'ene. Skal du ha et av de virkelig toppklasse skjermkortene, så er det bare Alienware og Multicom Kunshan som tilbyr disse. Jeg tenker da på Nvidia GTX 485M eller GTX 580M, eller AMD HD 6970M eller HD 6990M.

Du skal også være obs på en merkelig ting ved Asus' sine versjoner av GTX 560M skjermkortet; Versjonen med 2 GB minne, bruker 128 bit minnebuss, mot det vanlige 192 bit. Det gjør at 2 GB-kortet blir merkbart svakere enn både 1,5 og 3 GB versjonen. Avoid, avoid.

Og nei, Multicom Xishan/Kunshan laptopene er langt fra noe jalla - de blir designet og produsert av en av ekspertene på høyt ytende workstations/desktop replacements og spillbærbare, Clevo. Faktisk ble Alienware sine maskiner en gang i tiden bygget av Clevo.

Både Alienware og Clevo pleier å sørge for at kjøling er av ypperste kvalitet. De vil neppe bli for varme noen gang, til gjengjeld må man regne med at viftene høres godt under stor belastning.

Asus har også fått skikk på dette med kjøling med sin Gx3 serie. Hvordan den nye Gx4 serien er, er det for tidlig å si noe om, men designet er jo veldig likt den forrige generasjonen, så de burde vel bli ok de også. Asus Gx3 serien er vel for tiden de minst støyende av disse, takket være et litt spesiellt, men effektivt design. Både Asus, Alienware og Clevo har god byggekvalitet, MSI er jeg mer usikker på, da de har en historie bak seg som er veldig opp og ned. Alienware virker muligens litt mer esklusiv, men det er på overflaten, de er vel egentlig ikke noe mer holdbare eller feilfrie enn de andre.

Den beste skjermen får du hos Multicom Kunshan - den matte 1920x1080 skjermen er blandt de aller beste man finner i en bærbar, på høyde med den dyreste R-BG LED 1920x1080 skjermen som Dell tilbyr på noen av sine, men med den ekstra fordelen at den er matt. Det er kun noen få maskiner i proffklassen, som har IPS-panel, som slår disse på bildekvalitet.

Skal du ta den helt ut, så har Clevo (eller Multicom Kunshan) verdens kraftigste bærbare å by på - X7200. Core i7 Extreme stasjonær prosessor og hovedkort + 2 stk GTX 580M i SLI.

Men det blir dessverre en god del mer enn 20 tusen.

PS. Toshiba Quosmio er på vei med en ny maskin, med GTX 560M kort i. Hvordan den blir prismessig, og hvordan det står til med støy og varme, vites ikke ennå.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og et spørsmål til slutt her, Hvis jeg velger en med 1600 x 900 og har en lcd skjerm i stua som lett viser 1080P, kan jeg da fortsatt spille av filmene på pc'n til tv'n i 1080p? Eller må jeg ha 1920 x 1080 på bærbare for å kunne spille av det til tv'n?

Og er forresten 1920 x 1080 mye for en 15,6" skjerm ? eller går dette bra hvis man skalerer opp litt ikoner og skrift på dataen? Vil enten ha meg en 15,6" eller en 17,3" , men klarer ikke å velge oppløsning heller!!

Takker for svar på forhånd!

Skjermen på bærbare har ikke noen innvirkning på eksterne skjermer, det er skjermkortet og hvilken koblinger som avgjør hvilken oppløsning du kan ha på en ekstern skjerm.

Jeg har en 15,6" maskin med 1600x900 oppløsning og Multicom Kunshan P150 med 15,6" og en oppløsning på 1920x1080. For min del foretrekker jeg 1600x900 oppløsning på skjermen, og det er ikke noen synlige forverring eller forbedring på den ene eller den andre skjermen. Det som er viktigst er selve skjermpanelet, og dens enve til å vise så stort dynamisk omfang av farger som overhodet mulig.

Jeg mener man helst bør ha minimum en 17" skjerm for at 1920x1080 oppløsningen skal føles rett.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens!

@ Thomit:

Ja jeg er egentlig litt enig når det gjelder "harry" designet til Alienware.. trur det er tøft de 3 første dagene, så er det ikke så "woow" lenger.

Ser ut som at det blir en P170.. Så du mener den har en bra skjerm dersom jeg velger den beste til denne bærbare?

Hvordan er Dell skjermen ( den beste til xps 17 serien) i forhold til P170? Det jeg synes er kjipt med Dell sin, er at den ser så mye mere bulky ut og kjedlig design. Den har også bare 1 års garanti..

Lukter en P170 her altsooo!

blir med - Intel Core i7-2820QM i hvertfall.. vet ikke om det blir 8 eller 16gb med ram... Trenger man så mye som 16 gb i dag ?! vil jeg merke noe forskjell ?

Når det gjelder skjermkortet står det mellom

nVidia GeForce GTX485M 2GB GDDR5

nVidia GeForce GTX580M 2GB GDDR5

AMD Mobility Radeon HD 6970M 2GB GDDR5

:hmm:

Alle er jo bra.. men hvor bra i forhold til cash er jeg ikke helt sikker på.. Får vel kanskje mest for penga av HD6970M tenker jeg...?

Hva trur dere!

Lenke til kommentar

Det er helt feil å påstå at Dell kun har 1 års garanti. Hvor lenge garantien gjelder, velger du selv, jeg har 2 år med 24 timer service på min Alienware M17x, hvilket betyr at Dell vil være hjemme hos meg i løpet av 24 timer hvis jeg ringer dem før kl. 17:00. Når det gjelder skjermen, er det den beste skjermen jeg noen gang har hatt på en laptop, og jeg har hatt forskjellige merker siden 1997.

Når det gjedler designet på Alienware så kan det nok være at noen ikke liker det, men designet dritet jeg i. Jeg vil ha en laptop, les "gamimg" laptop, som jeg kan spille de fleste spill på, og det kan jeg med M17x som jeg har.

Når det er sagt, så er P170 en meget bra laptop til all slags bruk, både spill og ellers, så den kan jeg anbefale. Dessuten kan du konfigurere den bedre enn en Alienware fordi P170 har flere muligheter til skjermkort og hard disker. Og den er ikke så dyr som Alienware M17x selv om du konfigurerer den med bedre hardware.

Når det gjedler skjermkort på P170, så er nok det beste et GTX 580M, men er vel dyrere enn HD 6970. Det blir noe du bør overveie, personlig hadde jeg nok valgt GTX 580M.

Lenke til kommentar

@Chavalito:

Ja det er sant. Leste noen reviews av Alienware M17x og leste at det var noen steder det var litt mye flex i tastaturet.. hvordan opplever du dette ? Er den god å skrive med ? Og hva synes du om tyngden ? Er den tung å dra med seg ? Jeg personlig synes designet er barsk, skiller seg max ut i fra andre kjedlige laptops... men uansett...

Ja stemmer at man kan spekke P170 bedre til rimligere penge.

Er det forresten bakgrunnsbelyst tastatur på P170??

Og er det 64bits som er best å velge til P170 eller Alienware sin?

Er det ikke noe med at den ene versonen kun takler så og så mye ram osv ? Bare noe jeg trur jeg har hørt altså,så kan ta helt feil!

Hvordan synes du støyen på Alienwaren er ? Under vanlig idle f eks...?

Lenke til kommentar

Jeg har Alienware M17x R2 (revision 2) og nå er jo R3 (dog en 18") ute. Synes ikke det er mye flex i tastaturet, synes den er god å skrive på sammenlignet med andre laptoper jeg har hatt, ellers er jeg very happy med M17x. Tung å dra med seg, tja, den veier vel 6 eller er det nesten 7 kilo med strømforsyning, så det er ingen lettvekter. Jeg drar jo den med meg når jeg er ute og reiser, men bruker en koffert med hjul, så merker ikke så mye til vekten. Brukte tidligere en ryggsekk da jeg hadde en XPS 17, men det ble vel tungt å dra med seg.

Når det gjelder P170, så kan du ta en titt på den P170 som jeg makset ut, altså alt av det beste, nesten. Konfiguerte P170 med topp av alt, unntatt 2 SSD. Altså en Intel 510 120GB SSD pluss en 500GB "snurre" disk, kom på 28 402 kr. Dette er ikke, fra mitt synspunkt, dyrt da en tilsvarende Alienware M17x vil nok havne på ca 35-40 000 kr. Og det virker som du ikke kan velge to SSD disker på M17x som du kan med P170 hvis du vil.

Både M17x og P170 kan du få med 16GB RAM og GTX 580M, men som sagt, M17x vil nok bli dyrere, så jeg vil si at vil du ha en 17" laptop, sats på Kunshan P170. Tror ikke det er bakgrunnsbelysning på tastaturet til P170, men er ikke sikker på dette.

64bit Windows 7 er absolutt å foretrekke, dessuten har du ikke mulighet til å velge 32bit Windows til Alienware M17x, tror ikke du kan gjøre det med Kunshan P170 heller. Begge disse har CPU som kan kjøre 64bit OS, og da velger man naturligvis 64bit Windows eller annet OS som kan kjøre 64bit, enten Windows eller Linux.

Lenke til kommentar

At du gidder, for 20 store lapper for du dekstops som er mange mange ganger raskere, og i stand til å kjøre spill flere år fremover.

Selv kjøpte jeg en laptop til 17 lapper for et halvt år siden, og har nok angret litt i etterkant

Endret av Vallhall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At du gidder, for 20 store lapper for du dekstops som er mange mange ganger raskere, og i stand til å kjøre spill flere år fremover.

Selv kjøpte jeg en laptop til 17 lapper for et halvt år siden, og har nok angret litt i etterkant

Enig med deg...jeg har bestilt meg en drømme spill pc disse dager fra komplett. Når alt er på plass så kommer det vel på litt over 20 lapper, men en sitter da med noe av det beste en kan få tak i...og en kan blir med på en grafikk revolusjon som starter nå i høst....det blir helt vilt!

Lenke til kommentar

Skjermen på bærbare har ikke noen innvirkning på eksterne skjermer, det er skjermkortet og hvilken koblinger som avgjør hvilken oppløsning du kan ha på en ekstern skjerm.

Jøss, gjelder dette når du spiller også Protest? Isåfall vil jo alle spill gå så godt som knirkefritt

Ja ... !

Om du f.eks. har en 13" lappis med 1366 x 768 oppløsning, men et meget godt skjermkort, f.eks. GTX 560M og det er DVI-I utgang på den. Da kan du ha en rimelig heftig skjerm tilkoblet med like heftig oppløsning. Les mer om DVI-I her. Det som da begrenser oppløsningen i spill er rett og slett hvor heftig skjermkortet er, og hvor mange bilder i sekundet som skal vises. Jo mindre oppløsning, jo lettere er det for skjermkortet å klare det. For å klare spllbarhet med de fleste spill, med 1920x1080(1200) oppløsning, så er det bare de heftigste skjermkortene som klarer det.

Om vi tar utgangspunkt i den før nevnte innbilte lappisen med GTX 560M, så burde den klare 1600x900 oppløsning med de fleste spill på en ekstern skjerm. Det har altså ikke noe å si hvilken oppløsning skjermen på den bærbare har.

Både M17x og P170 kan du få med 16GB RAM og GTX 580M, men som sagt, M17x vil nok bli dyrere, så jeg vil si at vil du ha en 17" laptop, sats på Kunshan P170. Tror ikke det er bakgrunnsbelysning på tastaturet til P170, men er ikke sikker på dette.

64bit Windows 7 er absolutt å foretrekke, dessuten har du ikke mulighet til å velge 32bit Windows til Alienware M17x, tror ikke du kan gjøre det med Kunshan P170 heller. Begge disse har CPU som kan kjøre 64bit OS, og da velger man naturligvis 64bit Windows eller annet OS som kan kjøre 64bit, enten Windows eller Linux.

Aller først Chavalito.

For mest mulig effekt ut av RAM brikkene ved spill, så er 4 GB det ideelle, så tapes effekten alt ettersom hvor mye RAM man plusser på. Der i mot, om man driver mye med Photoshop, så er det mest mulig RAM som gjelder. Har dessverre ikke link tilgjengelig som beviser det, men det er gjort tester av dette. I de fleste tilfeller vil 8 GB RAM være perfekt. Med P150/170 er det også mulig å legge enn 1600 mHz RAM brikker, i alle fall 2x2 GB, men tror det nå er mulig å doble det. Har faktisk sett opsjon med 32 GB 1333 mHz løsning til salgs hos noen andre som også bygger disse maskinene.

Til alle Multicom bærbare kan en velge å kjøpe maskinen uten OS, og da legge inn det som er ønskelig, omså XP eller Linux. Win 7 32 bit er også mulig, men hvem vil det da, siden 64 bits versjonen kjører 32 bits programmer og spill uten problemer. For min del så kjører jeg Win 7 Pro 64 bits. Den kan faktisk kjøre gamle programmer i XP mode.

Lenke til kommentar

Jøss, gjelder dette når du spiller også Protest? Isåfall vil jo alle spill gå så godt som knirkefritt

Ja ... !

Om du f.eks. har en 13" lappis med 1366 x 768 oppløsning, men et meget godt skjermkort, f.eks. GTX 560M og det er DVI-I utgang på den. Da kan du ha en rimelig heftig skjerm tilkoblet med like heftig oppløsning. Les mer om DVI-I her. Det som da begrenser oppløsningen i spill er rett og slett hvor heftig skjermkortet er, og hvor mange bilder i sekundet som skal vises. Jo mindre oppløsning, jo lettere er det for skjermkortet å klare det. For å klare spllbarhet med de fleste spill, med 1920x1080(1200) oppløsning, så er det bare de heftigste skjermkortene som klarer det.

Om vi tar utgangspunkt i den før nevnte innbilte lappisen med GTX 560M, så burde den klare 1600x900 oppløsning med de fleste spill på en ekstern skjerm. Det har altså ikke noe å si hvilken oppløsning skjermen på den bærbare har.

Er klar over alt dette, lurte bare på om du skrudde ned oppløsning i spill selv om notebooken drar spillet med høyest oppløsning?

Lenke til kommentar

Ja ... !

Aller først Chavalito.

For mest mulig effekt ut av RAM brikkene ved spill, så er 4 GB det ideelle, så tapes effekten alt ettersom hvor mye RAM man plusser på. Der i mot, om man driver mye med Photoshop, så er det mest mulig RAM som gjelder. Har dessverre ikke link tilgjengelig som beviser det, men det er gjort tester av dette. I de fleste tilfeller vil 8 GB RAM være perfekt. Med P150/170 er det også mulig å legge enn 1600 mHz RAM brikker, i alle fall 2x2 GB, men tror det nå er mulig å doble det. Har faktisk sett opsjon med 32 GB 1333 mHz løsning til salgs hos noen andre som også bygger disse maskinene.

Til alle Multicom bærbare kan en velge å kjøpe maskinen uten OS, og da legge inn det som er ønskelig, omså XP eller Linux. Win 7 32 bit er også mulig, men hvem vil det da, siden 64 bits versjonen kjører 32 bits programmer og spill uten problemer. For min del så kjører jeg Win 7 Pro 64 bits. Den kan faktisk kjøre gamle programmer i XP mode.

Når det gjedler å kjøre spill på ekstern skjerm så kan du, hvis skjermkortet er kraftig nok, spille i full HD, altså 1920x1080. Et GTX 560M bør kunne greie å kjøre i 1920x1080. Med min M17x har jeg spilt Modern Warfare 2 på en 42" i full HD, gikk helt greitt. M17x har 2 x HD 5870 i CF, og skjermen er av typen "Beyond Full HD" som Dell elsker å kalle den, oppløsning 1920x1200.

Når det gjelder minne, så kan nok 4GB holde for de fleste, men hvorfor ikke slenge inn 8GB, eller 16GB for den saks skyld når prisforskjellen er så liten som den er. Jeg har 4GB på min laptop, og angrer litt på at jeg ikke valgte 8GB da jeg driver en del med med Photoshop, men det er jo mulig å oppgradere minnet da. Dessuten med 64-bit Windows 7 er det jo kjekt med en del minne. Men dette er jo opp til hver enkelt.

Vallhall, at noen gidder å betale 20 store lapper for en laptop, kan bety at de reiser mye. Min M17x kostet nesten 24 store lapper, men etter som jeg oser rundt i verden 6 måneder i året, ville det være umulig å dra med seg "gaming" desktopen min. Altså var valget mitt å kjøpe en dyr "gaming" laptop. Normalt er det alltid en grunn til at folk kjøper dyre laptoper, og min var som sagt mange reiser i løpet av året.

Men sporet litt av her, en Kunshan P150 eller P170 er et bra valg. Det er opp til trådstarter hvordan han konfigurer den, men tror jeg hadde valgt 8GB RAM pluss GTX 580M. Men det er jo fordi jeg tenker litt mye på spilling da. Kunshan laptopene er av god kvalitet, og gir god ytelse for max 20K hvis det er så mye TS vil legge i en laptop.

Lenke til kommentar

Når det gjelder minne, så kan nok 4GB holde for de fleste, men hvorfor ikke slenge inn 8GB, eller 16GB for den saks skyld når prisforskjellen er så liten som den er. Jeg har 4GB på min laptop, og angrer litt på at jeg ikke valgte 8GB da jeg driver en del med med Photoshop, men det er jo mulig å oppgradere minnet da. Dessuten med 64-bit Windows 7 er det jo kjekt med en del minne. Men dette er jo opp til hver enkelt.

Men sporet litt av her, en Kunshan P150 eller P170 er et bra valg. Det er opp til trådstarter hvordan han konfigurer den, men tror jeg hadde valgt 8GB RAM pluss GTX 580M. Men det er jo fordi jeg tenker litt mye på spilling da. Kunshan laptopene er av god kvalitet, og gir god ytelse for max 20K hvis det er så mye TS vil legge i en laptop.

Man er avhengig av å ha 64 bits OS for å dra nytte av mer enn 3-4 GB RAM, men til utelukkende spill, så er 4 GB det ideelle og raskeste. Dog er det de færreste som bare spiller med sine lappiser, og da er 8 GB RAM det beste kompromisset. Med mer RAM enn dette vil man få lavere fart i spill, men ha nytte av det i f.eks. Photoshop. Så er det opp til hver enkelt å prioritere RAM valget.

Så om man vil ha det råeste innen spill, så be om å få maskinen levert med 4 GB 1600 mHz RAM, samtidig tror jeg at AMD 6990M snart vil bli levert med P150/170. Den tror jeg vil bli billigere enn GTX 580M samtidig som den kanskje er enda kraftigere. Dog bare ren antagelse.

For den som vil ha mest for minst penger, så vil nok AMD 6970M med 8 GB RAM og Intel® Core™ i7-2720QM være det som gir mest, også ut året. Den vil nok også klare BF3 med god margin, og da er man vel i boks :)

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens! Jøss, viste ikke at man fikk "dårligere" ytelse ved "for mye ram" på maskinen hvis man skal spille mye!

Jeg tenkte også på oppsettet med 8gb ram,i7-2720QM, en SSD disk 510 intel 120gb, så står det mellom gtx580 kortet eller AMD sitt kort... men dere nevner at det snart kommer ett nytt ett fra AMD ? Vil dette passe i P170 ? Og ja, jeg var innom noen sider og sjekket ram specsen.. Og vil cpu'n vil vel sammarbeide veldig bra med 1600mhz ram brikkene? F eks ha 4gb eller 8 av den !!! :dribble: Det må jo bli knall!

Ja ok, 64bit blir en selvfølge for meg,da linux og ubuntu går ut :p

Grunnen til at jeg vil ha en bærbar til rundt 20 lapper er at jeg først og fremst får utgiftsført den.. og kjøper den da for egentlig bare 15k! ( når jeg får tilbake momsen ) + at jeg er litt på farta i blandt o mye til venner.. og da er det artig med en bærbar med litt fres i! Jeg legger også vekt på at resten av innholdet i bærbare skal være bra, samt holde noen år ( til mitt bruk ) o da er det like greit å legge noen kroner i dette. Mange ville ha kjøpt en stasjonær til 10-12K og så en billig lap i tillegg... Men jeg liker å sitte i sofaen med bærbare, eller ha den med meg andre steder.. så da er valget enkelt! hehe

Men da høres det ut som at P170 er ett fint valg :) Klarer ikke å spekke den like bra med DELL elller Alienware for like odt pris som hos multicom!

Men når trur dere dette nye AMD kortet kommer ? Og vet dere noen pris ? Klarer alltids å vente noen dager til :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...