Gå til innhold

Oppkjøring lett mc


Okserull

Anbefalte innlegg

Heihei :)

 

Skal kjøre opp på lett mc på mandag(11 juli).

Er det noen som har hatt oppjkøring selv og vet hva som er spessielt viktig og hva sensorene legger spessielt merke til ?

Har også fått med meg at jeg skal ha en sikkerhetskontroll og daglig kontroll. Noen som vet hva jeg må kunne kontrollere ?

 

Takknemlig for alle seriøse og gode svar. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal du da kunne?

Sikkerhetskontrollen er et spørsmål om en del av sykkelen som du trekker tilfeldig ut. Du skal da kunne forklare om hvordan den delen skal være, hvordan du kan se om noe er feil med den og forklare konsekvensene ved eventuelle feil.

 

Daglige kontroll er den kontrollen du tar før du kjører. (dekkspor, demping, bremser, lys osv.)

 

Bare pass på å ikke stress, og ta det rolig inn mot kryss og rundkjøringer. Tenk på svingene og planlegg lenge før svingen kommer. Sensor kommer antageligvis til å grille deg litt med spørsmål om "hvorfor gjorde du det", sørg for å ha gode forklaringer.

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar

Dette skal du da kunne?

Sikkerhetskontrollen er et spørsmål om en del av sykkelen som du trekker tilfeldig ut. Du skal da kunne forklare om hvordan den delen skal være, hvordan du kan se om noe er feil med den og forklare konsekvensene ved eventuelle feil.

 

Daglige kontroll er den kontrollen du tar før du kjører. (dekkspor, demping, bremser, lys osv.)

 

Bare pass på å ikke stress, og ta det rolig inn mot kryss og rundkjøringer. Tenk på svingene og planlegg lenge før svingen kommer. Sensor kommer antageligvis til å grille deg litt med spørsmål om "hvorfor gjorde du det", sørg for å ha gode forklaringer.

 

 

Takk for raskt svar :)

Vet du hvor mange forskellige deler på sykkelen jeg kan trekke, og hvordan jeg skjekker de forskjellige ? :)

Lenke til kommentar

Lekk ved forgafflene, sjekk demping (dra og dytt styret ned og sjekk at det verken kommer neddi eller helt opp), slark i styrelager (velt sykkelen på støtten og røkk i styret) og samme i bakramme, kraftoverføring (smørt kjede, tenner på drev, form på drev samt stilling av kjede), bremser (lekk, bremseklosser, væske, skive/tromler), dekk (mønster=1,6mm eller mer, skade i dekk/felg, stein/spiker i dekk), sjekk av lys. Garantert noe jeg har glemt, men du bør kunne dette fra før.

Lenke til kommentar

Mandagen har allerede vært, men jeg lurer litt på det her at TS ikke har vært borti dette selv. Jeg husker godt hvor mye kjørelæreren min terpet på disse "sikkerhetskortene" som ble trukket ved oppkjøringen. Gikk igjennom det grundig og ofte jevnt fordelt utover kjøretimene jeg hadde + øvde på det på fritiden selv for at det skulle sitte. Har inntrykk av at de fleste kjørelærere er ganske strenge på det her, så noe rart må ha du gjort eller så har du hatt en dårlig kjørelærer. Å kunne det er ikke bare viktig for oppkjøringens skyld..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...