spamex Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Takk for tilliten! Håper du ikke blir skuffet. Python som nevnes her er også et godt forslag, og har mange av de samme egenskapene som Ruby - en eller annen grunn finnes det flere nybegynner-guider i Python - men det bør være like greit å komme igang med begge deler. Si fra om du får noen problemer du ikke finner løsningen på, eller det er noe du sliter med å skjønne. Føler litt ansvar her nå, så jeg skal gjøre hva jeg kan for å svare. Jeg har ett lite problem, jeg vet ikke hvilken av filene jeg skal velge for å starte programmet. Det er så sinnsykt mange. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Hmm, nå er ikke jeg akkurat noen ruby ekspert.. Men brukte du installeren fra http://rubyinstaller.org/? Når jeg installerte fra den, fikk jeg et par ekstra ting i start menyen, blant annet "interactive ruby" - og muligheten for å knytte .rb filer til å bli kjørt av Ruby.. Har også quickstart fra ruby siden : http://www.ruby-lang.org/en/documentation/quickstart/ Som viser litt enkle ting for interactive ruby. Lenke til kommentar
stelar7 Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 hvis du bestemmer deg får å prøve java så er det en fin tutorial her : http://www.iu.hio.no/~kjetilg/uvstoff/intro/progintro.html Lenke til kommentar
spamex Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Har begynt smått nå med Ruby, men jeg må bare spørre. Er det meningen at det skal vere i CMD? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Du kan skrive koden i en tekst fil, og så kjøre de via ruby. Vanligst er vel filnavn.rb Lenke til kommentar
spamex Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 (endret) Ok, da får jeg prøve det Jeg har fått ett lite "problem", det er noe jeg ikke skjønner. Når jeg skriver inn dette i notepad og lagrer det som fil.rb så bare er bare boksen oppe i 1 sekund. #!/usr/bin/env ruby class MegaGreeter attr_accessor :names # Create the object def initialize(names = "World") @names = names end # Say hi to everybody def say_hi if @names.nil? puts "..." elsif @names.respond_to?("each") # @names is a list of some kind, iterate! @names.each do |name| puts "Hello #{name}!" end else puts "Hello #{@names}!" end end # Say bye to everybody def say_bye if @names.nil? puts "..." elsif @names.respond_to?("join") # Join the list elements with commas puts "Goodbye #{@names.join(", ")}. Come back soon!" else puts "Goodbye #{@names}. Come back soon!" end end end if __FILE__ == $0 mg = MegaGreeter.new mg.say_hi mg.say_bye # Change name to be "Zeke" mg.names = "Zeke" mg.say_hi mg.say_bye # Change the name to an array of names mg.names = ["Albert", "Brenda", "Charles", "Dave", "Englebert"] mg.say_hi mg.say_bye # Change to nil mg.names = nil mg.say_hi mg.say_bye end Endret 11. juli 2011 av VenaTio Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Et vanlig problem. I windows så lukkes kommandolinjen vanligvis etter at programmet er ferdig. En vanlig "workaround" er å få programmet til å vente på input fra brukeren på siste linjen. Tror ruby's standard input metode heter "gets" men er ikke sikker. 1 Lenke til kommentar
spamex Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Skulle gjerne ha vist hva man skrev Er litt kjedelig å ikke få se hva man har gjort. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 (endret) Forslaget fra Terrasque funker. Men jeg ville i stedet ha åpnet en kommandolinje (CMD), og kjørt programmet mitt derfra. Da får du ikke noe problem med at vinduet lukker seg. Kommandolinjen er en utviklers beste venn! Endret 11. juli 2011 av torbjørn marø Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 vel, windows kommandolinjen er ingens venn... Protip : Kan være lurt å ha VirtualBox instans av en linux distro (f.eks Ubuntu) liggende for programmering. Men igjen.. Blir vel litt mye på en gang å lære programmering og linux.. Har Ruby et slags programmerings-environment? Noe a la python's IDLE? 1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 PowerShell funker mye bedre enn cmd. Lenke til kommentar
spamex Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Fikk det til Har ikke sagt tidligere, Tusen takk for all hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå