Cob1991 Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Jeg liker å kalle meg en blivende veterinær (er 19 år). Planen har alltid vært å studere i Budapest (Ungarn), pga. karakterer som ikke er gode nok for Oslo. Jeg har også andre land i bakhodet, som Tjekkia, Slovakia/slovenia, Skottland, Danmark... Men jeg finner ikke utfyllende info om hvordan det er å studere en av verdens tyngste utdanninger utenlands. Jeg er for tiden "flue på veggen" på en klinikk, men det er kun en person som har studert i Budapest, resten i Oslo. Så om det er noen snille mennesker her som er veterinær(-studenter), spiller ingen rolle hvor i verden, så vil jeg gjerne høre din historie om hva som motivererte deg, hvordan livet til en vet-student er, temaene, eksamenene, opplevelsene... Pretty much everything! Dette gjelder også dyrepleier-studiet, for jeg må jo ha en plan B, og jeg er ikke 100% sikker på hvilken av de to jeg skal velge helt heller. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Uff, gi opp veterinærambisjonene mens du enda kan... Det finnes mange veterinærer i Norge, mens antall husdyr blir mindre og mindre i rasende fart. Arbeidsmarkedet blir hardt. Lenke til kommentar
Cob1991 Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2011 Antar du ikke skal bli veterinær? Trenger ikke uttale deg om noe du ikke har helt peiling på. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Uff, gi opp veterinærambisjonene mens du enda kan... Det finnes mange veterinærer i Norge, mens antall husdyr blir mindre og mindre i rasende fart. Arbeidsmarkedet blir hardt. Lammesesongen slipper man ikke unna, og det er jo sinnsykt mye arbeid der. Blir det mindre kjøtt på markedet? Men 6 års studie for den lønna dere kommer til å få... sikker på at du ikke vil helbrede mennesker istede? Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Antar du ikke skal bli veterinær? Korrekt. Jeg hadde ikke særlig lyst å bli veterinær etter jeg gjorde researchen min. Lenke til kommentar
Cob1991 Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Jeg vil nok ikke endre studieretning pga. penger Trivsel er mye viktigere for meg enn hva som står på lønningssjekken. De fleste vet. er selvstendig næringsdrivende, så man øker i lønn om man får godt rykte på seg uansett. Det har aldri vært snakk om noen annen studieretning her i heimen hvertfall! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Problemet med veterinærstudiet i dag er slik jeg har forstått det at nesten alle har lyst til og forventer å få jobbe med smådyr (hund, katt ..) etter endt utdannelse, og spesialiserer seg innen dette underveis. Selv om eksamenspapirene gir samme rett til å jobbe med hvilket dyr som helst, kan det nok være et trygt valg å innfinne seg med at man ikke blir den neste Trude Mostue og sikte seg inn på de mindre glamorøse gårdsdyrene. 1 Lenke til kommentar
Cob1991 Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 (endret) Sannheten er at man under studiet lærer om alle forskjellige dyr, det er ikke fokus på spesialisering (dette tas selv etter endt utdannelse isåfall). Og med en stordyr-produksjon som faktisk er mye mindre utbredt enn husdyr (ble fortalt dette forrige uke av ei vet som jeg jobber med), så er det ingen fare for å stå uten arbeid når jeg er ferdig utdanna. Dessuten er jeg jo ikke begrenset til kun å arbeide i Norge! Det er altfor mange dyr til at man skal gå rundt og si at det å bli dyrlege er ikke vits. Det er en tøff, vanskelig utdannelse, men tiden etterpå er givende og betydningsfull. Og ja, det kan kanskje virke som om folk flest tror det er mest fokus på katter og hunder og koskos og alt det der, men slik er det ikke i virkeligheten, langt ifra. Dagene på klinikk er aldri like, og jeg vil heller si at det er en mangel på veterinærer. Så ikke uttal dere om noe som dere ikke vil bli selv. Jeg søker fornuftige svar her. Endret 11. juli 2011 av Cob1991 Lenke til kommentar
vegvalg Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Begynner selv på vet.studiet i Norge til høsten, og har en hel slekt med veterinærer, så føler jeg kan uttale meg. På studiet i Norge spesialiserer man seg det siste året, og da er det kamp om spesielt smådyr og hest, men er nok riktig at det ikke er sånn i Ungarn. Når det gjelder lønn er den jo mildt sagt på trynet når du er nyutdanna etter seks år, og det er det nok bare å være forberedt på at den vil være i noen år, veldig få som starter som selvstendig næringsdrivende før fylte tretti. Men synes det er bra at du ikke bryr deg om lønn, da er vi to Begynner å bli mange smådyrveterinærer i landet, men blir jo samtidig flere og flere dyr. Men hvis du tar utdanninga i øst-Europa må du muligens være forberedt på din første jobb ikke er den du drømte om, men vet også at de fleste som ansetter veterinærer kun ser på utdanning ved første gangs ansettelse, på senere jobber vil referanser fra tidligere arbeidsgivere være viktigere. Stå på videre, og lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå