Gå til innhold

BK: BOKFINK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må man beskjære, å må man beskjære ...

Jeg synes du kom godt ut av det - en fin komposisjon og behagelige farger.

Når det gjelder boke, så tipper jeg det er et resultat avbrennvidde, blender og avstand. Det er vel mye likt med min "Jeg ser deg" - bakgrunnen er noe slitsom der også.

(Nå kommer sikkert Trondster, en av våre kjære akamister, oghevder at en CZ125mm f/2.5 Macro løser den biffen :p)

Lenke til kommentar

Må man beskjære, å må man beskjære ...

Jeg synes du kom godt ut av det - en fin komposisjon og behagelige farger.

Når det gjelder boke, så tipper jeg det er et resultat avbrennvidde, blender og avstand. Det er vel mye likt med min "Jeg ser deg" - bakgrunnen er noe slitsom der også.

(Nå kommer sikkert Trondster, en av våre kjære akamister, oghevder at en CZ125mm f/2.5 Macro løser den biffen :p)

Takk for det, Tom - jeg kom nettopp på at kanskje polariseringsfilter kunne løst dette med bakgrunn :wallbash:

Lenke til kommentar

Vakkert!tror eg vile prøvd ett klipp i høyre side,og myligens litt mindre klipp oppe,En trenger ikke så mye av fuglebadet som eg ser det:)

Takk for det, Tor - pga min subjektive bedømmelse så ville jeg ikke beskjære mere slik at det gikk på begrensing av skarpheten, men strengt tatt så kunne jeg i nød kutte i bunnen og i høyre side samtidig for å beholde bildeformatet.

Men jeg syns fuglen fyller opp bildeflata slik at det ikke er påfallende behov for å beskjære mere :)

Lenke til kommentar

Synes da bokeh er helt ok - du kunne eventuelt vurdert et M42 til Nikon F-adapter og denne lille røveren*).

Et polariseringsfilter hadde vel ikke gjort noe som helst annet med denne bakgrunnen enn å gjøre hele greia enda mørkere, så du skulle brukt enda lenger lukkertid.

Tror fokus var lagt bittelitt for langt foran - fremre del av fuglebadet er skarpere enn bakre.

Det som derimot kanskje kunne hjulpet er mer presis fokus og større blenderåpning. På større blender enn f/8 vil du få mindre dybdeskarphet, og bakgrunnen ville blitt bløtere og mer ute av fokus, og så ville du fått mer trykk på fuglen. Du kan eksperimentere med forskjellige blendere på objektivet ditt og se hvor du synes bokeh er penest. Et hot tips er større blender. :)

Edit: Og ja - bildet!

Tror jeg ville hatt bittelitt mer luft over fuglen - ofre litt av fuglebadet nederst og fått mer luft opp, så det er plass til at fuglen får gurglet ordentlig. Glimrende øyeblikk du har fanget, forresten! :)

*) Vel - når Tomsi spiller opp til dans, så må jeg jo svare.. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Synes da bokeh er helt ok - du kunne eventuelt vurdert et M42 til Nikon F-adapter og denne lille røveren*).

Et polariseringsfilter hadde vel ikke gjort noe som helst annet med denne bakgrunnen enn å gjøre hele greia enda mørkere, så du skulle brukt enda lenger lukkertid.

Tror fokus var lagt bittelitt for langt foran - fremre del av fuglebadet er skarpere enn bakre.

Det som derimot kanskje kunne hjulpet er mer presis fokus og større blenderåpning. På større blender enn f/8 vil du få mindre dybdeskarphet, og bakgrunnen ville blitt bløtere og mer ute av fokus, og så ville du fått mer trykk på fuglen. Du kan eksperimentere med forskjellige blendere på objektivet ditt og se hvor du synes bokeh er penest. Et hot tips er større blender. :)

Edit: Og ja - bildet!

Tror jeg ville hatt bittelitt mer luft over fuglen - ofre litt av fuglebadet nederst og fått mer luft opp, så det er plass til at fuglen får gurglet ordentlig. Glimrende øyeblikk du har fanget, forresten! :)

*) Vel - når Tomsi spiller opp til dans, så må jeg jo svare.. ;)

Her kunne jeg nok valgt blender 3,2 eller 4,5 og enda ha nok dybdeskarphet til hele fuglen. Jeg rakk vel ikke å tenke på å stramme inn dybdeskarphetsområdet :whistle:

Takk for den utfyllende og flotte tilbakemeldingen, Trondster :)

Lenke til kommentar

Mitt første inntrykk er at dette bilde både er godt ballansert og godt eksponert.

Men så begynner jeg å lese de andre kommentarene til bilde, og blir oppmerksom på en del ting som kanskje kunne vært gjort anderledes.

Burde kanskje ikke lese andres kommentarer - mann blir jo påvirket :)

Som du nevner, kunne kanskje et polafilter elleminert de sterke reflekksene i bakgrunnen. Problemet er at før du hadde fått justert polafilteret dit du ville ha det, ville bokfinken vær forduftet.

Uansett - et godt og behagelig bilde

Lenke til kommentar

Vakkert!tror eg vile prøvd ett klipp i høyre side,og myligens litt mindre klipp oppe,En trenger ikke så mye av fuglebadet som eg ser det:)

Takk for det, Tor - pga min subjektive bedømmelse så ville jeg ikke beskjære mere slik at det gikk på begrensing av skarpheten, men strengt tatt så kunne jeg i nød kutte i bunnen og i høyre side samtidig for å beholde bildeformatet.

Men jeg syns fuglen fyller opp bildeflata slik at det ikke er påfallende behov for å beskjære mere :)

Ser den. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...