Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fikse bil horn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Alt er mulig å fikse. Gå over sikringene i første omgang.

 

Selve hornet er plassert rett bak støtfangeren på venstre side, tror jeg.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Alt er mulig å fikse. Gå over sikringene i første omgang.

 

Selve hornet er plassert rett bak støtfangeren på venstre side, tror jeg.

Hvor er det jeg finner sikringene? Lest denne artikkelen: http://www.associatedcontent.com/article/19161/is_your_car_horn_in_need_of_a_fix.html?cat=27

 

Nevnt at jeg må kanskje bytte fuse, men hvordan skal jeg vite om den er ødelagt eller ikke?

Lenke til kommentar

Nevnt at jeg må kanskje bytte fuse, men hvordan skal jeg vite om den er ødelagt eller ikke?

Bruk øynene. Enten det er en flatsikring, glass-sikring eller den siste typen (finnes det noe mer konkret navn enn Biltemas "Kjøretøysikring"?), så skal det være synlig (flatsikringen må tas ut for å kunne se på den) om tråden er avbrent. Er du usikker kan du bruke et multimeter ( "pipe-funksjonen" for å teste dioder/kontinuitet er grei å bruke).

 

Mål (med spenningsfunksjonen på multimeter) om du har spenning fram til bryter og horn, og resonner deg fram til hvor feilen er. Prøv om selve hornet virker med en kabel direkte til plusspolen på batteriet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ofte har hornet +12V fast (ev. med tenning på) til den ene polen på hornet, og hornknappen legger jord til den andre polen. Mål over polene med hornknappen inne. Dersom du har 12V, er det feil på selve hornet. Hvis ikke, mangler du enten 12V (sikring/kabelfeil) eller du mangler jord (kabelfeil). Mål deg frem, dette er enkel feilsøking.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Du skal høre at det kilkker i releet. Da kan du ta en tur til skroten og kjøpe en horn. Jeg kjøpte dobbel horn fra en Volvo og byttet plassering vekk fra vannspruten fra forhjulet.
Kostet meg 100 kroner og 30 minuter med lodding av nye kontakter og montering.

Endret av Indian
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Horn fra 2004 vw Touran. Sørgelige saker. Gjennomrustet og ikke lenger brukbar eller mulig å reparere. Er vel gjerne dette som skjer hvis du opplever at du ikke lenger kan tute:

attachicon.gifstebel tm80 fra vw touran 1.jpg

attachicon.gifstebel tm80 fra vw touran 2.jpg

Det /kan/ også være noe ledningskluss i rattet. Fikk rettet dette på Opel merkeverksted på min Astra H, det kostet litt under 100€ for jobben inkl. deler (tror de brukte ca. 30 min / Frankrike. Fikk fiksa noen andre småting i samme slengen så jeg husker ikke akkurat hvor mye tid/penger som gikk til hva, men det var ikke så fryktelig dyrt.). Det er vist en vanlig feil på disse bilene.

 

Men sjekk selvsagt sikringer først - det er vel omtrent det eneste "reparasjonen" som står forklart i instruksjonsboka til bilen, kanskje med unntak av å fylle spylervæske og peile olja...

 

Defekt horn er kjedelig å oppdage når idioten forran deg plutselig stopper og bestemmer seg å rygge fort tilbake (med "parkeringssensoren" (tilhengerfestet) først) for å ta en lukeparkeringsplass. Heldigvis så så han seg bakover før det smalt... :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...