Meohz Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Er det egentlig noe måte å få forminsket lengden på linjen min? Linjen min fra telefonsentralen er nå på 2115 meter, og jeg kan derfor ikke få VDSL :/ Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Er det egentlig noe måte å få forminsket lengden på linjen min? Linjen min fra telefonsentralen er nå på 2115 meter, og jeg kan derfor ikke få VDSL :/ Neppe serleg andre enn å finna ut kvar telefonsentralen din faktisk ligg, finna ei kortare rute heim til deg, få løyve frå kommune og grunneigarar til å setja opp telefonstolpar i henne, og så be Telenor gjera nett det og etterpå strekja kabel mellom stolpane. Det gjer dei truleg - for din kostnad, og mot eit høveleg depositum sett inn på deira konto før arbeidet tek til... Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Sikkert billigere spleise med andre i området på ny sentral da Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Det billigste er å kjøpe et hus nærmere sentralen. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Evnt betale noen nærmere sentralen som du har sikt til, så bestiller de vdsl og trådløs bro Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Er det egentlig noe måte å få forminsket lengden på linjen min? Linjen min fra telefonsentralen er nå på 2115 meter, og jeg kan derfor ikke få VDSL :/ Kort sagt - nei. Dette vil nok ikke forandre seg inntill evt. en ny sentral bygges ut - noe som ikke gjøres fryktelig ofte, og sjansene for at denne vil være nærmere enn 2km vil jeg regne med er relativt liten også. Du kan altids høre med din ISP om det finnes en nærmere sentral å koble seg på - men dette ser jeg på som lite sansynlig når du allerede er på 2km (noe som gjennomsnittlig ikke egentlig er så ille). Hvordan syncer du på linjen i hastighet egentlig? En god linje med få forstyrrelser på 2km kan fint få en god del mer hastighet på VDSL enn på ADSL2+. Om du allerede syncer perfekt på ADSL2+ (maks hastighet) så er det et godt tegn på at det potensiellt kan være noe mer å hente. ISPen din kan fortelle deg hvor mange desibel margin det er å gå på. Hvis det er 10+ så er det ofte potensiale for betydelig mer hastighet. Det er med andre ord ingen hard begrensing på avstand på VDSL - det eneste som skjer på lang avstand er at VDSL begynner å ikke gi noe mer hastighet enn ADSL2+ gjør - og dermed opererer ISPene ofte med en policy som sier at f.eks. over 1500m så leverer de ikke VDSL pga. det er bare så-så sjanse for at de kan levere VDSL hastighetene sine godt på den lengden - men det er jo basert på gjennomsnitt og hva de forventer. En linje med mindre støy enn gjennomsnittet kan ofte yte bra på lengre hastighter også. Hvis du er desperat for mer hastighet så er det kanskje noe du kan forhøre deg med din ISP om. SNakk med teknikerene der og få deres tanker på om det faktisk er noe potensiele for å få noe betydelig mer hastighet via VDSL. Noen ISPer vil være medgjørlige til å gjøre unntak i sin avstandspolicy og andre vil ikke. Det kan være verdt å forhøre seg ihvertfall. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå