Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Problemer med geforce gtx 580/p8z68-v pro

Anbefalte innlegg

Hei

Har satt sammen en ny maskin, men har store problemer med å få ZOTAC GeForce GTX 580 til å fungere.

Win 7 64bit

p8z68-v pro

ZOTAC GeForce GTX 580

i7-2600k cpu 3,40 GHz

Harddisker, vifter, RAM og alt annet fungerer som det skal, men grafikkortet nekter å oppføre seg...

Finner heller ikke kortet i enhetsbehandlinger, noen ganger når jeg restarter maskinen, kjører vifta på kortet for fullt, men det er også det eneste av aktivitet.

Er det noe jeg har oversett i BIOS'en?

Det begynner å bli en smule irriterende, da jeg hadde sett frem til å teste ut noen nye spill i kveld/natt :p

edit: endret til mer korrekt emnetittel

Endret av shadowseeker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med at den ikke oppfører seg? Funker ikke kortet?

Hei

Det stemmer, det vil ikke bli registrert på noen som helst måte, vanlighvis så er det jo bare å bytte/sette inn et gpu, så skal det bli plukket opp av OS, deretter installere drivere og vips. Problemet her er at når jeg forsøker å legge inn drivere til kortet fra både dvd som fulgte med, samt nedlastet pakke fra nettet, så vil ikke driverene installeres, da win7 ikke finner noen kort som kan benytte driverne....

Håper det ikke ble for kronglete forklart..^^

Jeg lurer bare på om noen har kjennskap til BIOS'en til mainboardet p8z68-v pro, slik at jeg kanskje kan få info om jeg trenger å gjøre store endringer der. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke mye du kan gjøre i BIOS for at skjermkortet virker. Det eneste du kan sjekke der, er at PEG står som første valg under System Agent Configration, Initiate Graphic Adapter [PEG/PCI]. Ellers er det ikke mye du kan styre med i BIOS angående skjermkort. Obs, dette eksemplet er hentet fra BIOS på et P8P67 LE hovedkort.

Regner med at du fjernet de gamle driverne for det forrige skjermkortet før du satte inn det nye Zotac kortet. Og at begge 8-pins PCIe strømkablene er tilkoblet. Du kan jo prøve å av-installere driverne på nytt, kjøre Driver Sweeper i sikker modus, restarte PCen i normal modus og installere drivere på nytt.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Btw, det er ingen mulighet for å sette noe til PEG på p8z68-v pro. det er valgene under:

Advanced \ system Agent Configuration...

Initiate Graphic adapter : iGPU

PCI/iGPU

PCI/PCIE

PCIE/PCI

Regner med at jeg må sette det til PCIE/PCI

Videre har jeg følgende oppsett i valgene under:

iGPU Memory: 64M

Render Standby: Disabled

iGPU Multi-Monitor: Disabled ( dette må aktiveres hvis jeg skal benytte Lucid Vitru.)

Lenke til kommentar

Har du mulighet til å teste dette kortet i en annen maskin eller kanskje et annet PCI-E spor på hovedkortet?

Har desverre ikke mulighet til å teste kortet i en annen maskin, men har satt det i et annet pcie spor, med samme nedslående reslultat :(

Kortets vifte går. men ikke på maks, slik det gjorde noen ganger tidligere.

Har også forsøkt å endre instillingene i BIOS til å ta i bruk Lucid V. systemet, men uten hell.

Hva er deres dom, grafikkortet er defekt og må leveres tilbake?

Ser ikke for meg at jeg får testet Crysis2 i kveld...

oppdatering. Har slettet drivere, startet i safe mode, benyttet Driver Sweeper, og forsøkt å installere drivere for Zotac-kortet på nytt, uten hell. Win7 finner ingen hardware som kan benytte driverne, så jeg kommer ingen vei.

Takker for alle inspill, det er godt å vite at det er mulig å få hjelp på så kort tid :)

Endret av shadowseeker
Lenke til kommentar

Det rart om begge PCIE 16X portene skal være defekte, det høres for meg ut som et defekt skjermkort. du har også et PCIE 4X spor på kortet ditt, du kunne jo prøvd det også bare for å ha prøvd.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Det rart om begge PCIE 16X portene skal være defekte, det høres for meg ut som et defekt skjermkort. du har også et PCIE 4X spor på kortet ditt, du kunne jo prøvd det også bare for å ha prøvd.

Roger! Da gjør jeg det nå :)

Ok, dette var odd kan du si...

Etter å ha fjernet grafikkkortet fra pcie port nr 2, med instillinger i BIOS for å benytte Lucid V. systemet, så skulle jeg prøve kortet på pcie 4x sporet, det var ikke mulig, fordi det er så stort at det kom borti det meste det kunne komme borti, så jeg satte det tilbake til førstevalget PCIE 16x, gikk inn i BIOS, stilte alt tilbake fra Lucid V. dvs. disable det meste, samt å sette det til:

Initiate Graphic adapter : PCIE/PCI

Startet maskinen, og vips! Der kom pixlene opp på skjerm 2, som var plugget i grafikkortet!!! YAY

Tusen takk for all hjelp, Lenge leve nerdene!!!^^

Det gikk nå knirkefritt å installere driverne, da pc'en fant kortet :)

Så, hvis ting går på tverke, sett kortet i en annen port, sett BIOS til å kun støtte Lucid V, systemet, det vil faile men det kan se ut som om det "resetter" kortet for hovedkortet ^^

Ha en riktig så fin kveld, jeg vet hva jeg skal i natt, pewpewpew! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...