Gå til innhold

Er det ikke mulig å bruke GNU/Linux uten masse avansert terminal-bruk?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har brukt LInux i 2-3 måneder nå. Men problemet er at når jeg skal installere programmer og gjøre avanserte ting, må jeg åpne opp terminal å begynne å skrive masse kode for å installere ett program(F.eks Utorrent til Linux) . Selv om programmet er støttet for Linux, må mn gjøre avanserte ting? eller har jeg feil versjon av Linux?

Jeg har Linux Mint 11.

Endret av cyclo
Emnetittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo!

Jeg har brukt LInux i 2-3 måneder nå. Men problemet er at når jeg skal installere programmer og gjøre avanserte ting, må jeg åpne opp terminal å begynne å skrive masse kode for å installere ett program(F.eks Utorrent til Linux) . Selv om programmet er støttet for Linux, må mn gjøre avanserte ting? eller har jeg feil versjon av Linux?

Jeg har Linux Mint 11.

Hvis du bruker programmer som er laget for ubuntu-baserte versjoner, gjør du det mye enklere for deg selv. F eks torrent-klienter http://www.techdrivein.com/2011/01/top-5-bit-torrent-clients-for-ubuntu.html

Terminalen må brukes en sjelden gang, men som regel kan du klippe tekst fra f eks internett rett inn den.

Lenke til kommentar

Hallo!

Jeg har Linux Mint 11.

µtorrent til Linux er vel bare i server-versjon foreløpig. Likevel er det bare å laste ned filen, gjøre den kjørbar og navigere til WebUI-et i nettleseren. For installasjon av programmer som er støttet av Ubuntu trenger du sjelden gå lenger enn software center. Noen ganger innom en deb, men det skal ikke være så ofte.

Er fint om du kunne hatt en litt mer konkret problemstilling :)

Lenke til kommentar

Å? Har ikke Linux Mint Synaptic (Package Manager) da? Bare å søke og installere der, klikke-verktøy godt nok det.

Mint har både synaptic og eget programvaresenter, men det er ikke alt som ligger der. Eksempelvis siste versjoner av programmer ligger ikke nødvendigvis der. Eller icon-themes som eksempelvis Faenza. Men som tidligere nevnt er det som oftes kun å klippe et par linjer fra internett inn i terminalen. Eksempel her for Faenza icon theme http://www.omgubuntu.co.uk/2010/08/faenza-icon-set-gets-a-ppa/

Lenke til kommentar

Gjør deg selv en tjeneste og bruk kun programmer fra software center, med mindre det er helt spesielle grunner. Det er et hav av torrent-klienter som gjør jobben like bra som utorrent. Selv bruker jeg ktorrent, og er meget godt fornøyd med det. Den har også web-grensesnitt i likhet med fluxtorrent, transmission og wtorrent. Hva er det ellers du trenger terminal til?

Lenke til kommentar

Nei, software senteret gir deg en enkel plass å lete, dessuten er programmene kategorisert og rangert. Søk på torrent, så får du nok opp alt, hvilket minner meg på at den ene heter torrentflux, ikke fluxtorrent som jeg skrev over (den kjører kun som web-interface). Da finner du også Deluge og ctorrent, to andre greie alternativer. Det er på windows du må vite av et hav av programmer for å finne frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...