Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen vil ikke starte når harddisk er koblet til

Anbefalte innlegg

Hei

Har et problem med pc'n som har vart en stund. Tidligere brukte jeg en 500gb disk, men hvis den var koblet til pcn ved oppstart kom følgende melding opp:

"Windows kan ikke starte på grunn av en harddisk-konfigurasjonsfeil. Kan ikk lese fra den valgte oppstartsdisketten. Kontroler oppstartsbanen og disketten. Se windows-dokumentasjon om maskinvarekonfigurasjon av disker og i brukerhåndbøkene til maskinvaren for ytterligere informasjon."

Men det funket hvis jeg startet uten disken tilkoblet, for så å koble den til etter at windows hadde startet. Jeg var ganske lei av dette, så jeg kjøpte meg en ny disk (2 TB). Denne funket helt fint og normalt, frem til i forrige uke. Da kom akkurat samme melding opp ved oppstart. Jeg prøvde så det samme trikset som med den gamle disken, men det som skjedde da var bare at pc'n restartet av seg selv.

Begge diskene er koblet til med SATA-kabel.

Noen som kan hjelpe meg?

edit:

Prøvde på nytt nå - nå restarter pc'n seg ikke, det bare skjer ingenting.. Reagerer ikke på at disken er koblet til i det hele tatt, annet enn at den er litt tregere enn vanlig :S

Endret av kakemonster7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skjønner den feilmelding rett, så prøver Windows å starte fra den "ekstra" hard disken din, noe som kan bety at boot rekkefølge ikke er rett i BIOS, eller at Windows har lagt noen system filer på "feil" hard disk. Ha den 2TB disken tilkoblet, og når PCen starter, gå inn i BIOS og sjekk boot device rekkefølge.

Hadde også vært kjekt å vite hvilken hardware du har, altså hard disker og spesielt hovedkort, da det kan være forskjellige måter å komme seg inn i BIOS på avhengig av hovedkort. Også Windows verjson hadde vært flott å vite. Har du Asus HK, så trykker du Del (Delete) for å komme inn i BIOS. Sjekk også at kabler er riktig tilkoblet og sitter skikkelig i.

Du kan også prøve en Windows startup repair hvis du har installasjonsdisken til Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...