Sanzu Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 (endret) Hei, jeg trenger en ny laptop for å analysere fMRI data. Her er krav: Intel i7-prosessor med fire kjerner (da kan du kjøre flere analyser samtidig)Minimum 4, helst 8GB RAM nVidia skjermkort med CUDA-teknologi Minst 500gb harddisk Ønsker meg en laptop som tilfredstiller dette og har så bra kvalitet som mulig til en pris rundt 15000 kr. Flott hvis dere også forteller litt om hvorfor dere anbefaler akkurat den laptopen dere gjør. (: Takk på forhånd. Endret 9. juli 2011 av Sanzu Lenke til kommentar
ColdCode Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Usikker på skjermkortet, men se her http://store.apple.com/no/configure/MC724H/A?mco=MjEyOTcxOTM Lenke til kommentar
Sanzu Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2011 (endret) Ja, klarer ikke se om det er CUDA-teknologi. Det er viktig, slik at visse analyser (med freesurfer) kan kjøres veldig mye raskere. Mac er okay, siden programvaren kjøres på unix-systemer. Endret 9. juli 2011 av Sanzu Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 (endret) Du har også Asus G74SX og Multicom Kunshan P170. Begge disse er 17", vet ikke om det har noe å si. Begge har Nvidia GTX 560M skjermkort. Du får dem også som 15" laptoper, da blir det G53SX og Kunshan P150. Meget bra laptoper til den prisen. G74SX har 6GB RAM, mens jeg satte opp Kunshan P170 med 8 GB RAM pluss 2 x 500GB hard disker, pris ble da 15120 kr. Ingen av Macbook Pro kommer rmed Nvidia skjermkort, de kommer enten med kun Intel HD Graphics 3000 skjermkort, eller med Intel HD Graphics 3000 og Radeon HD skjermkort, det kraftigste er HD 6750M. Den Macbook Pro som Spritty linket til har en i7 2,7GHz med to kjerner, ikke fire kjerner som både G74SX og Kunshan P170 har. Endret 9. juli 2011 av Chavalito Lenke til kommentar
Sanzu Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2011 Hei igjen, og takk for tipsene. Jeg kan godt gå over 15K om det er signifikante fordeler. Er det f.eks verdt det med solid state disc? Hvor stor forskjell vil det utgjøre med de to andre nVidia skjermkortene på den Multicom-laptopen? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Hvis du f. eks. velger GTX 580M som skjermkort og legger til en Intel 510 120GB SSD, så blir prisen ca 19700 kr. Vær klar over at GTX 580M er det krafigste skjermkortet du får til laptoper i dag. Velger du GTX 485M så blir den 800 kr billigere. Begge disse to skjermkortene er bedre enn GTX 560M, spesielt GTX 580M er ganske så mye bedre enn GTX 560M. Passmark Software har en side som viser ytelse på skjermkort. GTX 485M oppnår 2161 poeng, mens GTX 560M får 1225 poeng. GTX 580M skal være bedre enn GTX 485M, men fordi det skjermkortet er så nytt, har de det ikke med på listen enda. Så jeg tror nok at du vil merke enn ganske stor foskjell på GTX 560M og GTX 580M. Når det gjelder ytelse, så er en SSD disk verd pengene. Har selv en Intel SSD som OS disk i min stasjonære PC og har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte den. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 (endret) Nå er det vel ikke akkurat en spillbærbar trådstarter er ute etter. Han trenger kraftig prosessor, nok RAM, og et Nvidia skjermkort med Cuda-støtte. Det siste har alle Nvidia-skjermkort, så vidt jeg vet. Jeg ville vel si at en Multicom Xishan W150 ville ha passet bedre. Han får da så kraftig hardware man kan få i en bærbar, men slipper samtidig utgiftene, varmeutviklingen og strømforbruket med et skjermkort i den øverste spilleklassen. Edit: Ops, ser ut som om W150 har forsvunnet fra Multicom's sider. Vel da er det Multicom Kunshan W155 som gjelder. Samme maskin, men med litt kraftigere skjermkort. Bare pass på å få den matte skjermen, den er overlegen. Endret 9. juli 2011 av thomit Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Ja, jo, thomit, men TS vil jo ha en fire kjerners CPU, og med Kunshan W155 kan man kun velge mellom to fire kjerners CPU. Vil ikke si at W155 er et dårlig valg, langt der i fra, men kanskje et bedre valg hadde vært Kunshan P150. Satt opp slik kanske??? Jeg bare antydet at en Macbook Pro ikke var rette valget da han ville ha skjermkort med CUDA, noe Mac Pro ikke har. Dessuten har ikke TS sagt noe om skjerm størrelse. Og hvis han velger en P170, så får han også to hard disker, eller en SSD pluss en "snurre" disk. Og han trenger da ikke å velge den modellen med et GTX 580M skjermkort, et GTX 560M kort holder sikkert lenge. Så hvis jeg konfigurer Kunshan P170 slik, er det noe dårlig valg??? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 (endret) Men en W155 satt opp med samme hardware, vil jo bli 2700,- billigere. Bare uten et skjermkort trådstarter ikke trenger, og han vil få en mer støysvak pc, og bedre batteritid, hvis han har fordel av det. Den fordelen P150 har kontra W155, i forhold til det trådstarter ønsker, er jo at den kan utstyres med i7-2920XM prosessoren. Jeg skjønner ikke poenget med å kjøpe seg et overkill skjermkort, hvis man ikke trenger det til de oppgavene laptopen skal ta seg av. Men jo, er 17 tommer akseptabelt, er det jo en stor fordel å ha 2 eller 3 plasser til harddisker, slik at man får plass både til en SSD og en snurredisk innabords. Edit: Dessuten, hvis trådstarter ønsker å ta den helt ut, og går for den bærbare maskinen i verden som absolutt vil håndtere hans oppgaver raskest, ja faktisk alle slags oppgaver raskest, er jo Kunshan X7200 tingen . Med Core i7 Extreme prosessor og Quadro FX skjermkort, skal det nok gå unna. Endret 9. juli 2011 av thomit Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Jo, X7200 er jo noe å satse på, men det blir vel overkill, ikke sant??? Men som du sier thomit, det er meget mulig at trådstarter kan analysere fMRI data på en W155, da vil ikke jeg protestere i det hele tatt. Tross alt, det er vel en Clevo, eller hur??? Lenke til kommentar
Sanzu Skrevet 26. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2011 Gikk for denne, men jeg tenker på å bytte skjermkortet til Radeon HD 6990M. Noen som vet hvordan CUDA funker ift. Stream processing? ...og hvilket som fungerer best til Ubuntu ift. drivere? Vil det fungere greit med dual-boot Win7/Ubuntu med en slik laptop? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå