Gå til innhold

informasjon til forsikringsselskapet etter promillekjøring ?

IWonder

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan forsikringsselskapet får vite om en promilledom / fyllekjøring i etterkant (eller forkant ?) ? Tenker på om/hvordan forsikringsselskapet skal få vite om det slik at de evt. kommer med regress krav for en utforkjøring som endte i grøfta og dro med seg en del skader på bilen (som nå er rettet opp på forsikringen)....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis AMK har fått nyss i det, så vil det nok sannsynligvis bli kjørt en regress på hele kravet pluss at fører av blien muligens vil bli svartelista av forsikringsselskapene her i landet..

Lappen ryker hvis man har den, hvis ikke får man sperrefrist på minimum et år, og boten blir vel satt etter lønn (2 brutto månedslønninger tidligere)

Lenke til kommentar

Vel, for det første er man jo pliktig til å opplyse om det selv. Å ikke gjøre det er straffbart som forsikringsbedrageri.

For det andre er dommer i straffesaker som hovedregel offentlige, jfr. straffeprosessloven § 28 annet ledd. Og forsikringsselskapene ansetter gjerne ekspolitimenn og -politijurister som utredere i svindelsaker.

For det tredje vil jeg anta at visse typer skader på bil er mer karakteristisk fylleskader enn andre skader, uten at jeg har særlig belegg for dette.

Lenke til kommentar

Ok. takk for svarene.

Slik jeg forstår det da så er det i utgangspunktet ingen automatikk i varsling. Dvs. at dersom man kjører ut og er beruset, for så å bli tatt så kan man fortsatt i terorien slippe unna dersom man er frekk nok og velger å ikke si noe.

Litt overraskende egentlig da det rent teknisk burde være veldig enkelt når man jo får en dom som flg. av dette.

Jeg sitter vel egentlig med ett håp om at selskapene har rutiner som klarer å fange opp dette da jeg mistenker nok at mange (de fleste ?) som blir tatt i en slik sammenheng nok helst vil unngå å ta kostnadene på bil skadene også. Men her blir det litt synsing fra min side...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...