Robiz Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 (endret) Hei, folks! Er ny her på forumet, men det har ikke noe med saken å gjøre. Jobber noen timer, noen dager hos Coop Prix, som sommerjobb i år og forventer og tjene inn akkurat i underkant av 8000 kroner. Alt av dette har jeg tenkt å bruke på å oppgradere min 5 år gamle "state of the art"-gaming pc,(Den gang da. x] ) basert på gammel egyptisk lga-775/mekanisk teknologi. Delene i denne har ikke så mye de skulla ha sagt, da alt som ikke byttes ut er harddisker og kabinett. EDIT: Jeg vurderer disse handlelistene (1), (2) Begge er veldig ideelle, for meg, da jeg både kan tenke meg en litt bedre prosessor, og mer harddiskplass. Har tross alt bare ca. 30GB plass av den totale størrelsen på ca. 750GB. Er ikke mye. Hva ville du ha kjøpt, i min posisjon? Jeg kommer til å bruke PCen til gaming, fl-studio, nett, film, etc. Alt en 16årig gutt kan finne på å gjøre. Jeg kommer kanskje også til å overklokke, spørs om jeg føler behovet for mer trøkk, nettopp derfor jeg valgte 2500k og ikke vanlig. Jeg har også en liten framsiktig plan om, kanskje, å kjøpe et HD 6970 til og kjøre crossfire. Jeg lurer da på om dette er perfect fit-system, eller om det er en del som er overkill eller bottleneck. Jeg er også åpen for alle innspill for andre prosessorer og/eller gpu, dog jeg er både intel og amd(gpu, IKKE prosessorene. fanboy. På forhånd takk for eventuelle svar! Cheers! ^^, Endret 10. juli 2011 av Robiz Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 (endret) Det er ikke mulig å se "handlevognen" din. Litt tidlig å lage oppsett allerede nå siden priser og status quo endrer seg. Når det gjelder å utvide til crossfire så spørs det om det er gunstig siden 28 nm prosess for grafikkort er rett rundt hjørnet. Det går fint å kjøpe grafikkort til 2-3 tusen, men innen det blir aktuelt med CF så er det nok mer fornuftig å selge grafikkortet på bruktmarkedet og bytte til grafikort på 28 nm prosess fremfor å kjøpe til et likt kort for å kjøre tospann. Det er mange som snakker om å utvide til multi GPU ved en senere anledning, men jeg har inntrykk det blir sjelden gjort i praksis da det innen den tid kommer er kommet nye grafikkort med bedre ytelse per watt. Du kommer langt med 1 stk høytytende single GPU skjermkort til og med 1920x1080 oppløsning. Det har lite for seg å gå for multi-GPU med mindre man skal benytte oppløsningen 2560x1600 eller kjøre 3 skjermer. Endret 9. juli 2011 av BadCat Lenke til kommentar
Robiz Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2011 Får prøve linken nå. Jeg har ikke delt så mange handlelister at jeg er helt trygg. Men for sikkerhets skyld, kan poster jeg oppsettet her: Intel Core i5 2500K (Kanskje 2600K, spørs litt på om budgett går opp og/eller priser går ned.) ASUS P8P67 LE, 2xPCI express, osv. XFX Radeon 6970 Corsair Dominator, 8GB, 1600MHz Så må jeg jo selfølgelig oppdatere strømforsyningen, da min gamle yter max 360 watt, eler noe. Tenkte på Corsair HX 850watts, modulær PSU. Mente du at det kan være lurt å vente med å kjøpe til eventuelle nye teknologier og div. kommer på markedet? Skjønner jo hvorfor, men når vil i såfall dette skje? Jeg kan jo ikke bare sitte å vente i all evighet fordi jeg vil ha det siste å beste, for så å vente på at noe nytt ska komme slik at prisen faller. Da får jeg jo ikke spilt noe. x] Cheers! ^^, Lenke til kommentar
Robiz Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2011 Lurer også på om det er lurt å velge de litt billigere rambrikkene Vengeance, fremfor dominator. Eller gå for den litt dyrere Dominator GT, for den del. Noen Meninger? Lenke til kommentar
Dipol Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 (endret) Hk støtter iallefall ikke minnehastigheten til rammen i handlevognen. Ved å velge en annen corsair psu med bare 50W mindre kan du spare 400kr. Endret 10. juli 2011 av Dipol Lenke til kommentar
Robiz Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2011 Oi! Takk! Den så jeg ikke. Men angående PSU.. Jeg har mest lyst på en modulær en, og den til 995 , som jeg ser, ikke modulær. Bygde Gamer, til dama, for litt under år siden, der jeg brukte 850watts corsair. ALT for mange kabler til å holde styr på. PSUen veide sikkert 5 kilo, hvorav 4 kilo var kabler. x] Men takk for svar, forresten. ^^ Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Du bør gå for Seasonic X 760W eller Corsair AX 750W. Det er modulær semipassiv PSU i god kvalitet og høy effektivitet. Mente ikke at du må vente med komponenter, men at du ikke bør planlegge fremtidig crossfire da neste generasjon grafikkort på 28 nm prosess er kommet innen den tid. Du kan fortsatt kjøpe deg et kraftig grafikkort til 2-3000 kr bare ikke overdriv. Du får feks ASUS HD 6950 med 2 GiB minne for kr 2070. Dette kan du selge og bytte til 28 nm når den tid kommer. Når det gjelder minne kan du godt gå for Corsair XMS3 1600 MHz CL9 2x2GiB til 349 kr. Dersom du har tenkt å drive halvseriøst med FL Studio bør du etter hvert tenke på et dedikert lydkort til musikkproduksjon og studiomonitorer. Det behøver ikke å være av dyreste sort for å gjøre en ekstrem forskjell over vanlig lydkort og PC-høyttalere. Du har begrenset budsjett, men det fine med selvbygg er at du kan bytte ut og oppgradere enkeltkomponenter etter hvert. Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 ... Mente ikke at du må vente med komponenter, men at du ikke bør planlegge fremtidig crossfire da neste generasjon grafikkort på 28 nm prosess er kommet innen den tid. Du kan fortsatt kjøpe deg et kraftig grafikkort til 2-3000 kr bare ikke overdriv. Du får feks ASUS HD 6950 med 2 GiB minne for kr 2070. Dette kan du selge og bytte til 28 nm når den tid kommer. ... Har du noen formening om hvor lenge det er til vi ser 28nm på markedet? Har lest mye forskjellig om det, men sitter med et inntrykk av at de kommer rundt Q4, som ikke er så særlig nøyaktig. Om det bare ikke er for lenge å vente etter BF3 ... Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Q4-Q1 og videre utover i 2012. Det koster ikke allverden å bytte skjermkort jevnlig dersom man er flink til å selge unna det man bytter ut mens det fortsatt har verdi. Bør selge unna før verdien faller under 50%. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 (endret) Sjekk prisene hos DustinHome, de pleier å slå Komplett på det meste av priser, og også service. Med frakt, vil oppsett nr 2 koste 8,205,- hos Komplett, og 7,933,- fra DustinHome. Oppsett 1 vil koste 8.005,- hos Komplett, og 7,364,- fra DustinHome. De går Komplett en høy gang over på service, etter mine, og mange andres erfaringer. - Mortis Endret 10. juli 2011 av Mortis Lenke til kommentar
Rabb3rn Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 (endret) Sjekk ut denne, http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=948454&su=7DE64B17-1955-4BA1-B424-5599B6DB6858 Du trenger ikke så stor PSU som du har valgt tidligere og vil du gå opp i pris kan du velge 2600k og/eller 570ti. Hvis du velger begge må du legge i 2-300kr extra. Men det anbefales, eller droppe 2600k og gå for 2500k og en CPU-kjøler f.eks corsair H60 for bedre kjøling under OC som du sa du skulle prøve. Endret 10. juli 2011 av Rabb3rn Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Du skal ha mest mulig for pengene, derfor går du på dustin.no, velger Seasonic M12 II 520W som PSU, i5-2500k til CPU, HD 6950 eller GTX 560 Ti til GPU, 2x4GB RAM billigst mulig (etter 1600MHz CL9 har dette null å si på ytelsen) og et ASUS-hovedkort. Jeg kommer på 6144 kr med HD 6950 DirectCU II 2GB, P8Z68-V og de andre nevnte komponentene. Da har du råd til å legge litt penger inn i en SSD som OCZ Vertex 2 60GB, som vil gi deg en merkbar forbedring i bruk av maskinen din og ikke koster veldig mye. Om du er ute etter mer ytelse for penga etter dette må du gå ned til HD 6870 til 1300 kr, det er innenfor 15% av et HD 6950 2GB i ytelse, men overklokker dårligere. Lenke til kommentar
Robiz Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2011 (endret) Bør jeg ikke ha P67-basert hovedkort, for bedre overklokking? For jeg kommer garantert til å utforske dette, til en viss grad. Jeg ser at det er enkelte som vil ha meg til å kjøpe så lave strømforsyninger som 520 watt. Er dette noe som går bra? Har også veldig lyst på 6970. Eller er dette overkill? er det smartere å gå for 6950? Hva er fordeler og ulemper med å velge det ene fremfor det andre? Og er det stor merkbar forandring mellom Sata 6Gb/s vs. 3Gb/s? Takker for massiv respons! Cheers! ^^, Endret 10. juli 2011 av Robiz Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 HD 6970 er ca 10% raskere enn HD 6950. Med tanke på pris/ytelse er HD 6950 overlegen. Skjermkort er også den komponenten som pleier å være kortest i systemet før den er utdatert, type 1-2 år maks. Z68 kan også overklokke, det har bare litt ekstra funksjonalitet som bruk av GPU for quicksync og mulighet for Intel SRT som gir deg bedre HDD-ytelse når du kobler den sammen med en SSD. 520W er mer enn nok for å kjøre ethvert enkeltskjermkort, les i signaturen min "Quick and dirty PSU calculator". En Sandy Bridge bruker kanskje 150W med en heftig overklokk til 4.8 GHz, hovedkortet bruker 30-40W, HD 6970 bruker opptil 250W om du overklokker heftig her også, lagring bruker vanligvis under 20W selv med to HDDer, SSD bruker kanskje 1-3W som ikke har noe å si. Da ender vi opp på 450W med veldig generøse verdier for bruk og overklokking, og disse verdiene er også når du kjører programmer som er laget for å trekke mest mulig strøm for mest mulig varme. I reell bruk vil du nok ligge på rundt 300-350W i spill med et heftig overklokket grafikkort og CPU. SATA6GBPS vs SATA3GBPS er mest merkbar om du driver med videoredigering og -opptak. Under OS-bruk er det mest mange små filer rundt 4KB som skal leses og skrives som gjør at SSDer oppleves som milevis bedre enn vanlige snurredisker. Alle SSDer av typen Intel 320 og 510, Crucial M4 og C300, Corsair Force, Force 3 og Performance 3, OCZ Vertex 2/3 og agility 2/3 vil i praksis oppleves som veldig like. Vertex 3 er målbart nesten dobbelt så rask som Vertex 2, men i opplevd ytelse er de veldig, veldig like. 1 Lenke til kommentar
Robiz Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2011 Tror jeg har kommet frem tiloppsettet nå, men vil gjerne vite om det funker, knall. >Trykk her!< Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Du vet at harddisker ikke klarer å fylle halve båndbredden til SATA3GBPS? Lenke til kommentar
Robiz Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2011 Jo, jo. Det er no så. Men jeg klarer ikke tanken på noen "grønn" harddisk. Og den harddisken i handlelisten var en av de billigste og eneste 2TB harddisk, som ikke var "grønn". ^^, Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Kjøp to Spinpoint F3 1TB, billigere og raskere. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Jeg har flere forskjellige 500watt strømforsyninger hvor av ingen av de kunne holde maskinen stabil FPS messig. I kombinasjon med 6870 ble det rett og slett for lite. Jeg har kun 4 disker, og en x2 samt dedikert lyd og nettverkskort. Det henger ikke på greip men sånn er det no. Med stabil fps mener jeg at det var avvik på 3-5 fps samt også at spill kunne gå i knebøy helt tilfeldig. Noe jeg fant uholdbart. Satt tilbake en 900watter og det kjører helt stabilt. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Jeg har flere forskjellige 500watt strømforsyninger hvor av ingen av de kunne holde maskinen stabil FPS messig. I kombinasjon med 6870 ble det rett og slett for lite. Jeg har kun 4 disker, og en x2 samt dedikert lyd og nettverkskort. Det henger ikke på greip men sånn er det no. Med stabil fps mener jeg at det var avvik på 3-5 fps samt også at spill kunne gå i knebøy helt tilfeldig. Noe jeg fant uholdbart. Satt tilbake en 900watter og det kjører helt stabilt. Hva slags 500W PSUer er dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå