xqus Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Hei, Driver å planlegger et webgrensesnitt til et Dropbox lignende konsept. Jeg sliter litt med å bestemme meg for hvordan deling av filer skal fungere. Det skal altså være mulig å sende filer til andre brukere av tjenesten. Spørsmålet er hvordan dette skal foregå i praksis. Første tanken var å ha en "innboks" mappe, som filer ble lagt i automatisk, men jeg opplever dette som litt "teit" at andre kan plassere hva de vil i denne mappen. Deretter tenkte jeg å ha en slags kø der filoverføringer ble lagret, der man kan velge å godta eller avslå overføringen av filen. Dette syntes jeg igjen virker litt tungvindt. Den tredje ideen min var å rett og slett å sende en e-post til brukeren som filen blir sendt til om at han har mottatt en fil, med en link man går inn på for å kopiere filen inn på sitt område. Noen som har noen tanker eller forslag rundt dette? Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Du skisserer i grunnen bare to løsningsforslag: 1) øyeblikkelig overføring til en inbox og 2) overføring til inbox etter aksept. Variant 3 er egentlig samme som 2, men med en e-post-varsel om at det har kommet noe i køen. Hva som er den beste løsningen kommer an på hva den skal brukes til, hvordan "kundene" dine best vil forholde seg til tjenesten. Men du sier ikke noe særlig om dette.. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 En kombinasjon blir vel beste? - mulighet for forhåndsgodkjenne avsendere - pin koder du kan gi ut til folk som skal sende deg filer, så muligheten til relatere hver pin til egen mappe (for forskjellige avsendere etc) - ukjente så velger brukeren om varsel via epost/sms så legges filene i temp mappe til godtatt/avslått av mottaker. - brukeren kan velge om motta filer direkte fra alle, med filter for hvilke filer som må godkjennes og hvilke som godtas direkte. (ved sms varsling ville jeg også lagt til muligheten for svare på sms med hvorvidt bruker godkjenner/avslår filen) Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 SMS-integrasjon kan du kjøpe av meg Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Synest endel av sms-gatewayene tar ranspriser. Jeg tar imot betaling på et par sider via sms, og da tar de 40% av betalingen Lenke til kommentar
xqus Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2011 Torbjørn: Eneste forskjellen på variant 2 og 3 er at denne linken i e-posten er eneste mulighet til å få filen over i sin mappe. Det vil da ikke være noe grensesnitt i webapplikasjonen for dette. For å si litt mer om tjenesten er det tenkt som et sikkert (som i public key kryptering) lagringssted for viktige filer. Det å kunne dele filer er i utgangspunktet sekundært, men også praktisk. Jeg vil holde det enklest mulig både av hensyn til meg selv, og sikkerhet. cruzader sin tanke om pin koder for sending av filer pirrer meg i grunn. Eneste ulempen er at det vil være litt tungvindt å sende filer, men man har hvertfall full kontroll. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Du kan jo la brukeren velge om bruke pin eller ikke. Så du blir kun spurt om pin når du sender til brukere som har slått det på, så da om du lar den stå blank eller ugyldig pin får mottaker forespørsel om han godtar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå