Gå til innhold

Objektiv for Pentax K-5

Anbefalte innlegg

Ja, etter noen år med "grubling" og analyse av behov har jeg bestemt meg for kamerahuset/ merke. Det blir Pentax K-5. Ser at jeg kan få (hos Japan foto nettbutikk) kamerahus med Pentax K-5 m/18-55mm WR+50-200mm WR til kr. 10.250. Et godt tilbud sammenlignet med kun kamerahus til kr. 9.344,-.

Det jeg ber om er noen synspunkter på et annet/ tilleggs objektiv som passer for meg. Har satt opp noen punkter som jeg ønsker at et slik objektiv bør ha til K-5.

* Vann og støv "avvisende"

* Lyssterkt.

* God byggekvalitet

* Utnytte de funksjoner som K-5 har.

Jeg tar skjelden bilder på lang avstand (tele) eller insekter (makro). Tar bilder på reise av byggninger (kirker, slott, torg, skulpturer). Ønsker å gå inn i Notre-Dame i Paris med kamera og ta bilde inne i en dunkel kirke belysning. Bilde av detaljer i et hus (utgangsdør, vindusbeslag etc.) men ikke så nærme at det blir makro bilder.

Kan tenke meg at behovet vil ligge mellom 12-50 mm. Objektivet må ikke være Pentax, men vann og støv sikkert er et must (kan ikke bare ta bilder i solskinn).

Mvh.

Tidligere Pentax bruker i 1986

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror limited-optikken, fastoptikk, er passende for deg. Brennvidder på ~24, ~35, ~50 og ~85 er noe du kanskje burde titte litt på. :) Limited optikken er vel værtettet, ofte lyssterk og har god byggekvalitet. Siden lyssterk er et kriterie, valgte jeg å nevne fastoptikk-brennvidder som kan være fine å ha. :)

Lenke til kommentar

Tenker DA* 16-50mm F2.8 dekker de fleste av kriteriene dine.

God vidvinkel og lysstyrke, utmerket byggekvalitet og værforsegling av høyere klasse enn WR-objektivene. I tillegg veldig stillegående autofokus som står i stil til den dempede lukkeren på K-5.

Det har vært rapporter om eksempelvariasjon, men siden dette objektivet har vært på markedet lenge nå regner jeg med at dette ikke er gjeldene på nye objektiver man får kjøpt i dag.

Du kan også vurdere DA* 55mm F1.4 for enda bedre lysstyrke for bruk innendørs og for detaljfoto.

Tilleggsinfo: Limited-serien har ikke værforsegling. Kun DA*(star) (Toppserien) og WR-objektiver (Forenklet forsegling) har dette.

Endret av Asahi
Lenke til kommentar

Tja, når man bruker nesten 10.000 på et kamera som er "utdatert" om 3-4 år, så syns jeg man iallefall bør bruke litt på kvalitetsoptikk som kan vare i 10 år pluss dersom man er heldig.

Har snakket med flere luringer som bytter kamerahus i den prisklassen hvert 2. år, men som griner på nesen når de ser et objektiv som koster over 3000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...