meldem Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Ja, etter noen år med "grubling" og analyse av behov har jeg bestemt meg for kamerahuset/ merke. Det blir Pentax K-5. Ser at jeg kan få (hos Japan foto nettbutikk) kamerahus med Pentax K-5 m/18-55mm WR+50-200mm WR til kr. 10.250. Et godt tilbud sammenlignet med kun kamerahus til kr. 9.344,-. Det jeg ber om er noen synspunkter på et annet/ tilleggs objektiv som passer for meg. Har satt opp noen punkter som jeg ønsker at et slik objektiv bør ha til K-5. * Vann og støv "avvisende" * Lyssterkt. * God byggekvalitet * Utnytte de funksjoner som K-5 har. Jeg tar skjelden bilder på lang avstand (tele) eller insekter (makro). Tar bilder på reise av byggninger (kirker, slott, torg, skulpturer). Ønsker å gå inn i Notre-Dame i Paris med kamera og ta bilde inne i en dunkel kirke belysning. Bilde av detaljer i et hus (utgangsdør, vindusbeslag etc.) men ikke så nærme at det blir makro bilder. Kan tenke meg at behovet vil ligge mellom 12-50 mm. Objektivet må ikke være Pentax, men vann og støv sikkert er et must (kan ikke bare ta bilder i solskinn). Mvh. Tidligere Pentax bruker i 1986 Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Tror limited-optikken, fastoptikk, er passende for deg. Brennvidder på ~24, ~35, ~50 og ~85 er noe du kanskje burde titte litt på. Limited optikken er vel værtettet, ofte lyssterk og har god byggekvalitet. Siden lyssterk er et kriterie, valgte jeg å nevne fastoptikk-brennvidder som kan være fine å ha. Lenke til kommentar
Asahi Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 (endret) Tenker DA* 16-50mm F2.8 dekker de fleste av kriteriene dine. God vidvinkel og lysstyrke, utmerket byggekvalitet og værforsegling av høyere klasse enn WR-objektivene. I tillegg veldig stillegående autofokus som står i stil til den dempede lukkeren på K-5. Det har vært rapporter om eksempelvariasjon, men siden dette objektivet har vært på markedet lenge nå regner jeg med at dette ikke er gjeldene på nye objektiver man får kjøpt i dag. Du kan også vurdere DA* 55mm F1.4 for enda bedre lysstyrke for bruk innendørs og for detaljfoto. Tilleggsinfo: Limited-serien har ikke værforsegling. Kun DA*(star) (Toppserien) og WR-objektiver (Forenklet forsegling) har dette. Endret 8. juli 2011 av Asahi Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 16-50 er gode saker, men langt fra gratis. Pentax har en av de bedre 18-55-variantene, om kravene er noenlunde moderate skal du ikke se bort fra at den gjør nytten. Lenke til kommentar
Asahi Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Tja, når man bruker nesten 10.000 på et kamera som er "utdatert" om 3-4 år, så syns jeg man iallefall bør bruke litt på kvalitetsoptikk som kan vare i 10 år pluss dersom man er heldig. Har snakket med flere luringer som bytter kamerahus i den prisklassen hvert 2. år, men som griner på nesen når de ser et objektiv som koster over 3000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå