Gå til innhold

CM V8 CPU-kjøler - høy idle temp, påført kjølepasta feil?


Lyngaas

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Kjøpte for 2-3 dagers siden på komplett en V8 CPU kjøler og et Nzxt Phantom Kabinett.

Leste at de fleste ikke fikk temperaturer over 35 osv... Men min cpu ligger på 40 idle...

Er det mulig at jeg har tatt på kjølepasta feil eller? Har bare original viftene i kabinettet og har plass til 2 20cm vifter til kanskje det hadde gjort susen?

 

Mvh - Lyngaas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vl ikke værre en å gå inn på produsentens hjemmeside og sjekke dette da.

 

Intel I7(brukte 920 som ref, men tror den er det samme over hele fjøla)

bla litt ned på siden så ser man at det er 67.9

 

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37147&wapkw=(i7+920)

 

AMD phenom ii 955 (ser ut som samme med alle her også)

bla litt ned og se 62

 

http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=532&f1=AMD+Phenom%E2%84%A2+II+X4&f2=&f3=&f4=512&f5=&f6=C2&f7=45nm+SOI&f8=&f9=&f10=False&f11=

Lenke til kommentar

Neivel, lev i lykke om det er en Phenom II du har. De liker ikke mer enn 60C og foretrekker under 55C.

 

Les enhver overklokkingsguide for i7-9xx og Phenom II, så forstår du hvor jeg henter disse tallene fra.

? envær overklokkingsguide? til en vis grad er lavere temperatur lengre levetid, men du klarer jo ikke komme med bevis for påstanden din om temperaturforskjell.

 

derimot har ananashapå kommet med noe som motbeviser hele uttalelsen din.

 

Det er vl ikke værre en å gå inn på produsentens hjemmeside og sjekke dette da.

 

Intel I7(brukte 920 som ref, men tror den er det samme over hele fjøla)

bla litt ned på siden så ser man at det er 67.9

 

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37147&wapkw=(i7+920)

 

AMD phenom ii 955 (ser ut som samme med alle her også)

bla litt ned og se 62

 

http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=532&f1=AMD+Phenom%E2%84%A2+II+X4&f2=&f3=&f4=512&f5=&f6=C2&f7=45nm+SOI&f8=&f9=&f10=False&f11=

Ah takk skal du ha.

Leita endel rundt men fant ikke noe på den tiden jeg hadde til rådighet.

 

dette motbeviser iallefall påstanden til arnie90.

Lenke til kommentar

@stich_it

Vel dette er jo en sannhet med modifikasjoner om jeg får tilføye en liten kommentar her.

 

Nå har jeg aldri klokket en phenom II og vet ikke hva den "liker" så det kan jo hende at den er mer stabil under 60 grader for alt jeg vet.

Det linkene sier er at produsenten ikke anbefaler over angitte temperaturer over lengre tid.

 

@Lyngaas

Nå har jeg personlig en [email protected] med en V8 kjøler.

Kjøleren ser fancy ut og alt det der, men jeg er ikke i tvil om at det finnes bedre kjølere der ute.

Ser at max temp hos meg nå som det er så sinnsykt varmt her jeg bor hopper lett opp i 65 grader under tung spilling og godt over 70 etter noen sekunder med prime95.

 

Om høsten og vinteren med litt kjøligere temp så kommer den opp i 55-60 alt ettersom den føler for selv.

 

MERK: jeg kjører med min. viftehastighet da jeg ikke ser noen stor forskjell på tempen om jeg bruker maks.

Lenke til kommentar

Intel Core i7-9xx klarer over 80°C ved load av Linx uten for mye degradering eller noe ustabilitet under vanlig bruk, gitt at spenningen ikke er høyere enn 1.4V på luft.

 

AMD Phenom II klarer opp til omkring 60°C load-temperaturer før den blir ustabil under overklokking, man skal heller ikke kjøre mer enn 1.55V på luftkjøling før degradering skjer.

 

Anbefalte temperaturer er 5°C lavere enn jeg har gitt her, men dette er ganske sikre tall. Grunnen er at kjernetemperaturene til Intel pleier å være ca 20°C høyere enn selve pakningen (som har en grense på 67.9°C etter spesifikasjonene), AMDs kjernetemperaturer er derimot nesten helt like med temperaturene på selve pakningen, og det er derfor en 20°C forskjell på hvilke kjernetemperaturer som er akseptable.

 

Informasjon kommer fra Overclock.net

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Intel Core i7-9xx klarer over 80°C ved load av Linx uten for mye degradering eller noe ustabilitet under vanlig bruk, gitt at spenningen ikke er høyere enn 1.4V på luft.

 

AMD Phenom II klarer opp til omkring 60°C load-temperaturer før den blir ustabil under overklokking, man skal heller ikke kjøre mer enn 1.55V på luftkjøling før degradering skjer.

 

Anbefalte temperaturer er 5°C lavere enn jeg har gitt her, men dette er ganske sikre tall. Grunnen er at kjernetemperaturene til Intel pleier å være ca 20°C høyere enn selve pakningen (som har en grense på 67.9°C etter spesifikasjonene), AMDs kjernetemperaturer er derimot nesten helt like med temperaturene på selve pakningen, og det er derfor en 20°C forskjell på hvilke kjernetemperaturer som er akseptable.

 

Informasjon kommer fra Overclock.net

 

Hvordan måler man en degradering i CPU, om mulig :hmm:

 

Snabelen

Lenke til kommentar

Intel Core i7-9xx klarer over 80°C ved load av Linx uten for mye degradering eller noe ustabilitet under vanlig bruk, gitt at spenningen ikke er høyere enn 1.4V på luft.

 

AMD Phenom II klarer opp til omkring 60°C load-temperaturer før den blir ustabil under overklokking, man skal heller ikke kjøre mer enn 1.55V på luftkjøling før degradering skjer.

 

Anbefalte temperaturer er 5°C lavere enn jeg har gitt her, men dette er ganske sikre tall. Grunnen er at kjernetemperaturene til Intel pleier å være ca 20°C høyere enn selve pakningen (som har en grense på 67.9°C etter spesifikasjonene), AMDs kjernetemperaturer er derimot nesten helt like med temperaturene på selve pakningen, og det er derfor en 20°C forskjell på hvilke kjernetemperaturer som er akseptable.

 

Informasjon kommer fra Overclock.net

 

Hvordan måler man en degradering i CPU, om mulig :hmm:

 

Snabelen

 

Degradering av CPU merkes stort sett om du overklokker og etter noen måneder/år må man øke spenningen noen hakk, det kalles degradering siden CPUen krever høyere spenning for å fungere. Jo heftigere overklokk, jo større sjanse for raskere degradering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...