wasco Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Langs brygga Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Jeg kikket på dette bilde hos meg falt det ikke i smak. Når du legger ut bilder for kritikk så kan det være greit at du forteller litt hva du selv liker med bilde og hva du ønsker kritikk på. Lenke til kommentar
wasco Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Jeg kikket på dette bilde hos meg falt det ikke i smak. Når du legger ut bilder for kritikk så kan det være greit at du forteller litt hva du selv liker med bilde og hva du ønsker kritikk på. Jeg følger vel egentlig bare den "politikken" vi hadde på "gamle Digit" Nemlig at vi legger ut bilder, og så er det opp til den som kommer med tilbakemeldinger å si hva han liker, ikke liker. Eventuelt komme med forslag til forandringer. Det ligger vel i sakens natur at vi ønsker tilbakemelding på alle aspekter ved bilde. Eksponering, komp, lys osv Selv kommenterer jeg mange bilder og da følger jeg en enkel ide om at jeg først prøver å se hva jeg liker ved bilde, og så kan jeg påpeke hva jeg eventuelt mener kunne gjøres anderledes. Lenke til kommentar
Mystikus Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Link til bildet Ikke mye å sette finger'n på her, Wasco! Meger god detaljgjengivelse og gode farger med flott eksponering:) Komposisjonsmessig så føler jeg litt ubalanse i og med at 20-25cm av venstre side blir "rotete" i forhold til resten. Når jeg betrater bildet så stopper vandringen av øynene akkurat ve denne grensen. Kanskje kunne en komposisjon med stativet plassert lengre ut mot kanten slik at vi fikk se inn i kanalen i hele bildets bredde. Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Jeg bruker i grunnen bildekritt som et verktøy for å bli bedre selv til å ta bilder. Enkelt å greit så tenker jeg over hva jeg ville gjort annerledes og hva som falt i smak. Siden du ønsker kritikk på det meste så kan jeg si hva jeg tenker. For det første ville jeg droppet HDR. Bilde blir flat og litt unaturlig som igjen gjør at bilde ikke vekker drømmen om en fin sommerdag. Det jeg liker med bilde er at du har komponert det slik at det er flere linjer som drar blikket fra høyre til venstre, men det er faktisk også en ting jeg ikke liker med bilde. Poenget er at når blikket mitt som betrakter blir ledet innover i bilde så forventer jeg å finnet et motiv, kall det gjerne et fokuspunkt, men noe slikt er det ikke dette bilde. Det er et engelsk ordtak som sier ?less is more? og her blir det mer ?more is less?. Men som sagt så er det min mening. Lenke til kommentar
wasco Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Link til bildet Ikke mye å sette finger'n på her, Wasco! Meger god detaljgjengivelse og gode farger med flott eksponering:) Komposisjonsmessig så føler jeg litt ubalanse i og med at 20-25cm av venstre side blir "rotete" i forhold til resten. Når jeg betrater bildet så stopper vandringen av øynene akkurat ve denne grensen. Kanskje kunne en komposisjon med stativet plassert lengre ut mot kanten slik at vi fikk se inn i kanalen i hele bildets bredde. Takk for en konstruktiv tilbakemelding Tar dine tanker omkring kompet til etterettning, og dette er noe jeg kommer til å tenke på ved fremtidige fotograferinger Lenke til kommentar
wasco Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Jeg bruker i grunnen bildekritt som et verktøy for å bli bedre selv til å ta bilder. Enkelt å greit så tenker jeg over hva jeg ville gjort annerledes og hva som falt i smak. Siden du ønsker kritikk på det meste så kan jeg si hva jeg tenker. For det første ville jeg droppet HDR. Bilde blir flat og litt unaturlig som igjen gjør at bilde ikke vekker drømmen om en fin sommerdag. Det jeg liker med bilde er at du har komponert det slik at det er flere linjer som drar blikket fra høyre til venstre, men det er faktisk også en ting jeg ikke liker med bilde. Poenget er at når blikket mitt som betrakter blir ledet innover i bilde så forventer jeg å finnet et motiv, kall det gjerne et fokuspunkt, men noe slikt er det ikke dette bilde. Det er et engelsk ordtak som sier ?less is more? og her blir det mer ?more is less?. Men som sagt så er det min mening. Likte denne tilbakemeldingen bedre Jeg ser poengene dine, og kommer til å tenke gjennom dette ved framtidige fotograferinger. Anngående HDR, så satt jeg med de tre eksponeringen, og jeg kunne selvsagt gjort dette på en annen måte. Det var først og fremst himmelen som var problemet. Ideelt sett burde jeg ventet til jeg hadde solen mer i ryggen og ikke inn fra siden. Kunne selvsagt jobbet litt med layers og masker og penslet inn områder fra de ulike eksponeringene uten å gå vegen om HDR. Takk for tilbakemeldingen Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Forstår meg ikke på dette med HDR, så det lar jeg ligge. Uansett et bilde med masse detaljer å studere. Fargene er sterke men ikke overdrevet sterke. At du tar med det grønne i forgrunnen gir meg et bedre inntrykk av stedet.... Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Likte denne tilbakemeldingen bedre Jeg ser poengene dine, og kommer til å tenke gjennom dette ved framtidige fotograferinger. Jeg ser at vi nok er i forskjellige ender av bildebehandlingsskalaen. Jeg vet knapt nok hva masker er, langt mindre hvordan man bruker det. For meg handler fotografering om å fange lyset og hvordan lyset igjen bringer frem motivet. Jeg er sikkert litt sær, men noen må jo være det også. :!: Lenke til kommentar
wasco Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Jeg ser at vi nok er i forskjellige ender av bildebehandlingsskalaen. Jeg vet knapt nok hva masker er, langt mindre hvordan man bruker det. For meg handler fotografering om å fange lyset og hvordan lyset igjen bringer frem motivet. Jeg er sikkert litt sær, men noen må jo være det også. :!: Jeg er også en særig i den andre enden av skalaen. Jeg er mye mer en Photoshoper enn en fotograf Lenke til kommentar
wasco Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Forstår meg ikke på dette med HDR, så det lar jeg ligge. Uansett et bilde med masse detaljer å studere. Fargene er sterke men ikke overdrevet sterke. At du tar med det grønne i forgrunnen gir meg et bedre inntrykk av stedet.... Takk for kommentaren. jeg har fått mye "kritikk" på grunn av sterke farger i bildene mine, så jeg prøver å moderere meg - selv om det ikke er lett Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 jeg har fått mye "kritikk" på grunn av sterke farger i bildene mine, så jeg prøver å moderere meg - selv om det ikke er lett Det er ikke sikkert du skal moderere deg; men hvis du liker sterke farger; så kan det være verdt å undersøke andre metoder å få frem de sterke fargene (hvis du ikke allerede har gjort det, da). Du sier at du er mer en photoshopper, enn en fotograf. Det har både fordeler og ulemper. Fordelen er at du kan få til veldig mye på PC'en. Ulempen er at du ikke alltid skaffer deg godt nok råmateriale til PS jobbingen din. Jeg er av den oppfatning at et godt sluttresultat er avhengig av et godt utgangspunkt. Så det er mulig du skal la photoshoppingen ligge litt og bruke mer tid på fotograferingen? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Synes selv at HDR-effekten ikke var så påtrengende. Har selv kommet fram til at hvis jeg kjører litt HDR, så blir fargene sterkere, og derfor demper jeg fargene manuelt samtidig, og så blir det ikke så sterkt. Lenke til kommentar
Kjell Arne Stava Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Oi oi litt tøffe kritikker i kveld, men det er vel det som er meningen at vi skal si vår mening i klar tekst, selvfølgelig kunne jeg også kritisert PGA at jeg selv ikke kan behandle bilder i Ps, men jeg personlig vill heller lære noe nytt en og kritisere, ?bildebehandling er en kunst? et flott bilde fra Åkrehamn dette:) Lenke til kommentar
Kjell Arne Stava Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Oi oi litt tøffe kritikker i kveld, men det er vel det som er meningen at vi skal si vår mening i klar tekst, selvfølgelig kunne jeg også kritisert PGA at jeg selv ikke kan behandle bilder i Ps, men jeg personlig vill heller lære noe nytt en og kritisere, ?bildebehandling er en kunst? et flott bilde fra Åkrehamn dette Lenke til kommentar
Kjell Arne Stava Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Oi oi litt tøffe kritikker i kveld, men det er vel det som er meningen at vi skal si vår mening i klar tekst, selvfølgelig kunne jeg også kritisert PGA at jeg selv ikke kan behandle bilder i Ps, men jeg personlig vill heller lære noe nytt en og kritisere, ?bildebehandling er en kunst? et flott bilde fra Åkrehamn dette Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Oi oi litt tøffe kritikker i kveld, men det er vel det som er meningen at vi skal si vår mening i klar tekst, selvfølgelig kunne jeg også kritisert PGA at jeg selv ikke kan behandle bilder i Ps, men jeg personlig vill heller lære noe nytt en og kritisere, ?bildebehandling er en kunst? et flott bilde fra Åkrehamn dette Jeg skal innrømme at jeg ikke alltid er flink til å være diplomatisk. Men intensjonene er gode, og jeg prøver å komme gode råd som får en til utvikle seg videre. Det vi ser her, er nok også en litne kultur-krasj mellom dere som er gamle digit-ringrever og oss akamister. Jeg tror at når vi blir bedre kjent; så tor jeg vi kommer til å komme godt overens. Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Oi oi litt tøffe kritikker i kveld, men det er vel det som er meningen at vi skal si vår mening i klar tekst, selvfølgelig kunne jeg også kritisert PGA at jeg selv ikke kan behandle bilder i Ps, men jeg personlig vill heller lære noe nytt en og kritisere, ?bildebehandling er en kunst? et flott bilde fra Åkrehamn dette Denne kommentaren føler jeg delvis er rettet mot meg. Jeg er nok enda mindre diplomatisk enn Tomsi. Se på mitt innlegg som et innspill i diskusjonen og et steg på veien Tomsi snakker om. Alle fra Akam er ikke like vrange som meg. For det første, hvis man legger ut bilde for kritikk så må man tåle å få kritikk. Det er ikke alle som har samme preferanser, så man kan oppleve å få kritikk fra personer med helt andre preferanser enn fotografen bak bilde. Jeg skjønner heller ikke helt antydningen om at hvis man ikke er dyktig i bildebehandling så skal man ikke kunne kritisere det. Når du skriver ”selvfølgelig kunne jeg også” så mer en antyder du at noen har kritisert dette bilde før på grunn av manglende PS kunnskaper. Hvis man ikke er dyktig i bildebehandling så kommer det av to forskjellige grunnen, enten at man ikke har lært seg det eller at man ikke ønsker å lære seg det. Jeg tilhører den siste gruppen. Bildebehandling er noe jeg bruker minimalt med tid på. Hvis jeg ikke kan gjøre det jeg ønsker i løpet av et minutt eller to i DPP, går bilde i papirkurven. Jeg sier ikke at avansert bildebehandling i noen tilfeller kan tilføre et bilde noe ekstra, men jeg ser det ikke som et krav at et bilde må ha gått gjennom grundig bildebehandling for å være bra. Faktisk mener jeg det stikk motsatte. Min personlige mening er at et bra bilde kan være dårlig teknisk så lenge de fotografiske kvalitet er tilstede. Et bilde uten fotografiske kvaliteter kan være så teknisk bra det vil for meg, jeg vil ikke like det uansett. Du kan godt mene at bildebehandling er en kunst og man må kunne det for å få bra bilder. Den diskusjonen kan vi godt ta men da bør den ikke tas som en del av bildekritt til et spesifikt bilde men på en annen del av forumet. Lenke til kommentar
wasco Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Hei og takk til alle som har kommentert Neida, jeg opplever ikke dette som tøff kritikk. For meg er dette konstruktive tilbakemeldinger, og diskusjon og uenighet er det sunneste som finner. Jeg har lenge ment at tilbakemeldingene og kommentarene på gamle Digit har vært alt for dvasse og blofattige - så dette ser lovende ut. Det kultursjokket vi opplever en tendens til akkurat nå er jo perfekt. Det er i slike spenningsfelt det skaper energi og skaperkraft. Så for all del, kom igjen, si hva dere mener - for det gjør jeg. Du sier at du er mer en photoshopper, enn en fotograf. Det har både fordeler og ulemper. Fordelen er at du kan få til veldig mye på PC'en. Ulempen er at du ikke alltid skaffer deg godt nok råmateriale til PS jobbingen din. Jeg er av den oppfatning at et godt sluttresultat er avhengig av et godt utgangspunkt. Så det er mulig du skal la photoshoppingen ligge litt og bruke mer tid på fotograferingen? Det er vel ikke helt riktig å si at jeg ikke er fotograf. Men digital foto og Photoshop er noe nytt for meg. Jeg fotograferte mye for 20-25 år siden, og hadde den gangen eget mørkerom og tok tusenvis av S/H bilder og Dias. Så ble alt fotoutstyret mitt, 2 Nikon F3 og 6 veldig bra objektiver stjålet mens jeg var på reise i Sør Amerika. Jeg hadde ikke forsikring, og fotointeressen avtok ganske kjapt da jeg bare satt igjen med et lite lommekamera uten muligheter til å skaffe nytt fotoutstyr. For litt over et år siden kjøpte jeg mitt første digitale speilrefleks kamera, og for ganske nøyaktit ett år siden ble jeg kjent med Photoshop. Dette gav meg et kikk, og jeg overdriver ikke hvis jeg sier at jeg har brukt mellom 5 og 10 timer hver dag det siste året på å lese om og utforske Photoshop. Så det har gått mer tid med til PS enn til selve fotograferingen. Det er derfor jeg sier at jeg er mer en Photoshoper, enn en fotograf Lenke til kommentar
wasco Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Denne kommentaren føler jeg delvis er rettet mot meg. Jeg er nok enda mindre diplomatisk enn Tomsi. Se på mitt innlegg som et innspill i diskusjonen og et steg på veien Tomsi snakker om. Alle fra Akam er ikke like vrange som meg. For det første, hvis man legger ut bilde for kritikk så må man tåle å få kritikk. Det er ikke alle som har samme preferanser, så man kan oppleve å få kritikk fra personer med helt andre preferanser enn fotografen bak bilde. Jeg skjønner heller ikke helt antydningen om at hvis man ikke er dyktig i bildebehandling så skal man ikke kunne kritisere det. Når du skriver ”selvfølgelig kunne jeg også” så mer en antyder du at noen har kritisert dette bilde før på grunn av manglende PS kunnskaper. Hvis man ikke er dyktig i bildebehandling så kommer det av to forskjellige grunnen, enten at man ikke har lært seg det eller at man ikke ønsker å lære seg det. Jeg tilhører den siste gruppen. Bildebehandling er noe jeg bruker minimalt med tid på. Hvis jeg ikke kan gjøre det jeg ønsker i løpet av et minutt eller to i DPP, går bilde i papirkurven. Jeg sier ikke at avansert bildebehandling i noen tilfeller kan tilføre et bilde noe ekstra, men jeg ser det ikke som et krav at et bilde må ha gått gjennom grundig bildebehandling for å være bra. Faktisk mener jeg det stikk motsatte. Min personlige mening er at et bra bilde kan være dårlig teknisk så lenge de fotografiske kvalitet er tilstede. Et bilde uten fotografiske kvaliteter kan være så teknisk bra det vil for meg, jeg vil ikke like det uansett. Du kan godt mene at bildebehandling er en kunst og man må kunne det for å få bra bilder. Den diskusjonen kan vi godt ta men da bør den ikke tas som en del av bildekritt til et spesifikt bilde men på en annen del av forumet. Som det allerede er nevnt, så befinner vi to oss i hver vår ytterkant. Jeg er en frenetisk Photoshoper, og kan bruke timer og dager med et bilde i PS. Ikke fordi jeg mener at bilder kan være kjempebra uten å bli behandlet i PS. Men for meg er det i PS jeg får utfolde meg og bruke min kreativitet. Jeg driver jo også en del med rene montasjer og manipulasjoner, og det er noe av det jeg liker aller best. Så her "kolliderer" to univers Jeg har stor sans for de som "klarer" å legge ut bilder uten å behandle dem. Det gir et rent og ujålete uttrykk som jeg vet å sette pris på. Men jeg ville føle meg naken og uvell hvis jeg skulle legge ut et bilde som ikke var blitt behandlet i PS. Det ville rett og slett føltes unaturlig for meg Til slutt må jeg få understreke at jeg føler meg veldig trygg i den uttrykksformen jeg har utviklet. Det er en form jeg føler at jeg behersker og er trygg på. Derfor blir jeg ikke fortvilet og usikker på meg selv om noen ikke liker den stilen, og gir uttrykk for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg