Gå til innhold

Linke fra eksterne sider?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et potensielt problem om/når/hvis de eksterne tjenestene endrer på hvordan de viser bildene sine - men helt reelt, vil det være et stort problem? Kommer folk til å se gjennom bilder flere år tilbake?

Såklart gjør man det. Dessuten vises jo også gamle bilder i gallerivisningen til den enkelte. Jeg kan forøvrig ikke komme på så mye mer irriterende på nett enn røde X`er der det skulle vært bilder. Og det er i dette tilfellet veldig enkelt å gjøre noe med, nemlig beholde ting slik de har vært og ikke tillate linking til bilder på eksterne sider. Er man interessert i foto skulle det være en smal sak å laste opp bildet her, enten man eksporterer det for bruk her eller om man selv laster ned bildet fra Flickr eller andre steder man har lastet det opp og laster det opp på nytt her.

Røde X`er vitner om dødende nettsted som ingen holder kontroll på og det er vel ikke ønskelig...

Lenke til kommentar

Det har alltid vært mulig å linke fra eksterne sider på Akam-forumet - og som jeg har forstått det er digit.no ment som erstatter for bildetrådene her på forumet. Dermed vil det være en mangel ved det nye systemet om det ikke er mulig.

Etter min mening vil det være mer fornuftig å tillate linking av bilder, dersom det bidrar til at flere er aktive bidragsytere - med den konsekvens at kanskje noen av bildene forsvinner etter noen år. Snakker igjen for meg selv: Mange av de bildene jeg legger ut i månedestrådene er bilder som egentlig er tiltenkt andre nettsider, eller ment for trykk - men som også passer i månedestrådene. Kan neppe tro at jeg er den eneste som har det sånn. Det er da større terskel for å laste opp bilder på nytt bare for ett fora, enn når man allerede har de på nett.

Lenke til kommentar

Det kan være greit å minne om at det faktisk ikke er lov til å linke på Akam sin bildekritikk. Det var to viktige grunner til at vi beholdt den regelen sist vi diskuterte bildekritikken.

1. Tanken er at bildekritikken er såpass interessant at man vil gå mange år tilbake og lese gamle bildekritikker. Det har visst seg at hotlinker har kortere levetid enn opplastede bilder. Ser vi på litt eldre utgaver av maånedens bilder, så ser vi at det stemmer.

2. Kvaliteten på hotlinkene bilder var dårlig. Dette ankepunket tror jeg er mindre aktuellt i dag; de fleste bruker i dag flick, Smugmug eller lignende. Og de har blitt bedre.

Jeg synes at punkt 1 er spåass viktig, at jeg støtter at digit fortsatt krever opplasting av bildet. Når en såpass populær tjeneste som flickr endrer linken når man oppdater meta-data, så skaper det spåass mye støy at det nok et argument mot linking.

Lenke til kommentar

Er det sånn å forstå at digit.no ikke skal erstatte månedestrådene og utfordringene eller? I de trådene har det iallefall tradisjonelt sett vært ok med linker fra andre tjenester.

Skal ikke blande meg så veldig mye borti bildekritikkdelen - da jeg er for slapp til å gi kritikk til andre, til at jeg synes det er greit at jeg selv poster noe. ;)

Lenke til kommentar

Jeg mener at månedstrådene er såpass forskjellig fra det som bildekritikken prøver å få til; at jeg stemmer for at begge deler består. Med hvert sitt regelsett.

Utfordringene er jeg mer usikker på.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

En eller annen funksjon for å laste opp bilder i et "bildegalleri", med flere bilder i samme tråd og en eller flere bidragsytere, kanskje?

I alle fall et bildegalleri i samme tråd for en enkelt bruker - det hadde vært en mulig løsning for festene våre.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet så lenge med IT systemer at jeg har lært at noe endelig fungerer fint for brukerne, så er det på tide med oppgraderinger eller systembytte. Så det er kanskje på tide å se på både månedstråden og utfordringene våre.

:hrm:

Endret av bareanton
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...