Gå til innhold

[Løst] Tjene penger på studielån?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer litt på om jeg kan tjene penger på studielån.

Si jeg låner 50 000 fra lånekassen som er rentefrie under studietiden.

Jeg setter alt inn på en høyrentekonto og "glemmer de" til jeg er ferdig det året.

Når jeg står på alle eksamener blir 40% av lånet gjort om til stipend.

Så jeg betaler tilbake de 60% lånekassen skal ha og sitter igjen med 40% av lånet som er 20 000 + renter :w00t:

Går dette (er det lov) eller bare drømmer jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, sett bortsett fra at du ikke fåt utbetalt alt på en gang, men måned for måned.

hmm det hadde jeg ikke tenkt på :hrm:

men til slutt så sitter jeg jo igjen med de 40% bare ikke renten.?

Tenkt litt videre... og når jeg kommer til å betale tilbake de 60% kan jeg ta alt med en gang eller må jeg ta avdrag for avdrag?

Lenke til kommentar

Systemet er laget slik at du minst mulig skal kunne utnytte det slik TS hadde tenkt til. Såklart kan det hende du kan tjene noen slanter på at du har egenkapital som holder til å dekke bo/leveutgifter for et år, men tror ærlig talt det finnes langt bedre å utnytte dette lånet. Jeg tror i hvertfall du vil slite med å sitte igjen med noe som helst ekstra om du tar med inflasjon etc..

Det vanlige kan være å bruke studielånet på slutten av endt utdanning til å betale mindre skatt. (ettersom dette lånet er noe av det mest gunstiste man kan skaffe seg, så er det delvis egnet til dette)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Gå inn her. Dette er et genialt innlegg om akkurat dette dere lurer på, her står alt dere trenger å vite.

Her viser han potensiale til å tjene over 200 000 på et masterstudium.

LOL. Dette er da ikke i nærheten av å være genialt. Vet du hva genialt betyr?

Han forutsetter at du jobber og at Skagenfondene har avkastning på 8 %. Hvordan har forresten børsen gått siden jul?

Det eneste fornuftige man får ut av det innlegget er at man burde jobbe ved siden av studiene og spare mest mulig.

Endret av pappagutt
Lenke til kommentar

Gå inn her. Dette er et genialt innlegg om akkurat dette dere lurer på, her står alt dere trenger å vite.

Her viser han potensiale til å tjene over 200 000 på et masterstudium.

Så, altså, hvis jeg velger å ikke bruke penger i 5 år og sette inn alt jeg hadde planer om å bruke på et fond, og fondet stiger, ja da vil jeg sitte igjen med kapital på slutten? Magi!

Dessuten: ikke noe som er så kongruent med mine konsumpreferanser over tid som å spare mest når jeg tjener minst. Lenge leve pietismen.

Tidsdiversifikasjonseffekten kunne jo med fordel vært tatt noe mer seriøst i nevnte innlegg, men det blir detaljer i den store sammenhengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...