Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan huseier øke husleien 1mnd etter kontraktsinngåelse?

Bjareboy

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren har et depositum på ca. 25.000,- der huseier nå mener han har krav på ca. 1000,- av dette pga at det har vært en prisregulering på leien. Dette er noe vi aldri har fått beskjed om. Vi signerte leiekontrakten i desember 2009 på 6400,- pr mnd. I mars(3 mnd senere) fikk vi et brev om at leien hadde gått opp til 6500,- i januar og at vi måtte etterbetale differansen på dette. Vi orket ikke å henge oss opp i det den gangen så vi betalte det han mente han hadde krav på. Har lest masse lover og regler rundt dette og mener loven er soleklar på at en endring i husleien ikke kan justeres før det har gått minimum 1år etter kontraktsinngåelse. Dette betyr egentlig at vi etter loven har betalt ulovlig husleie i nesten 1år.

Sendte huseier en mld/mail med følgende innhold:

"Etter nærmere innsyn med bl.a jurist og andre huseiere vi kjenner er det avdekket flere feil ift din gjennomgang av vårt leieforhold i Klæbv 197G. I des 2009 signerte vi leieavtale på 6400,- men fikk noen mnd senere beskjed om at leien i jan hadde gått opp til 6500,- Vi var greie og etterbetalte dette 02.03.2010. Ifølge husleieloven § 4-2 kan ikke leien økes før det minimum har gått 1år etter kontraktsinngåelse."Endringen kan tidligst settes i verk ett år etter siste leiefastsettelse, dvs etter kontraktsinngåelsen eller forrige justering av leien."

Dvs at vi etter loven har innbetalt "ulovlig husleie" § 4-4 og vil om dette ikke ordnes rettmessig sende inn forbrukerrådets skjema "Leietakers krav om tilbakebetaling av ulovlig innbetalt husleie" pålydende 900,-. Økning av husleie skal også varsles skriftlig minimum 1mnd før iverksettelse. Vi har aldri mottatt noen skriftlig beskjed om en slik økning. Vi fikk beskjed om økning i febr-mars 2010 som befinner seg i tidsrommet vi i ettertid har avdekket innbetaling av ulovlig husleie.

Om dette ikke ordnes asap og hele depositumsbeløpet betales tilbake innen rimelig tid vil vi slutte å være greie og sette igang forskjellige tiltak. Punkt1: fremme krav til banken om utbetaling av ditt fulle depositum. Punkt 2: kontakte husleietvistutvalget. Tapende part betaler her saksomkostninger. Utover dette har vi et par andre saker vi ikke finner det nødvendig å gå inn på i denne omgang. Skulle saken gå lenger vil dette såklart bli endel av saksprosedyren."

Er det noe jeg har misforstått her eller har vi alt på det rene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg ser det greit ut. Du har referert godt til det som står i husleielovens §4-2 og §4-4.

Når dere neste gang får melding om husleiejustering, husk bare at det i henhold til §4-2(1) ikke kan være større endring enn konsumprisindeksen (KPI). Den finner du på statistisk sentralbyrå sine nettsider.

Vær også oppmerksom på at det er egne regler i §4-3 om tilpassing til gjengs leie, og der oprerer man med helt andre frister enn ved prisregulering i henhold til KPI.

Når du lister opp de punktene sist i posten din ber du om at depositum blir tilbakebetalt. Er ikke depositumet satt inn på en sperret konto som krever begge parters samtykke for å tømmes? Det er en god forsikring mot huseiere som tar seg til rette.

Min erfaring fra den kontrakten jeg leier gjennom nå er at forholdet med utleier fort blir surt dersom de blir sagt imot på denne måten. Jeg har en sak gående med min husvert som var litt ivrig (og 1,5 år for tidlig) med å melde om regulering til gjengs leie. Jeg gikk selvsagt ikke med på det, så nå har vi mottatt en relativt saklig oppsigelse fordi leiligheten skal selges. Samtidig som det er litt surt at utleiere ikke vet å vise måtehold og følge sin egen kontrakt og lovverket synes jeg det er synd at vi som leietakere må lære de opp i loven og bli oppfattet som vanskelig.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Vi flyttet ut av denne leiligheten 30juni i år så når denne saken er ute av verden håper jeg vi slipper å ha noe mer med han å gjøre. Jeg sa ifra til banken hvor dep kontoen er at vi ikke godtar kravet og at det dermed blir en sak ut av det. Ringte jusshjelpa flere ganger idag uten å få svar. De skal være svært medhjelpelige i en sånn sak og tar også på seg å kontakte huseier.

Og ja, det stemmer at kontoen er sperret der det kreves samtykke fra begge parter. Nå reiser jeg og samboeren min på ferie i 14 dager fra og med søndag så vi får ikke fulgt opp denne saken før vi er tilbake, men håper det ordner seg kjapt etter der.

Hadde vært utrolig kjekt om en adv eller jus student hadde lest dette innlegget så jeg kunne med 110% sikkerhet fått bekreftet at jeg har rett her. Spesielt mtp punktene om "ulovlig husleie". At den summen vi har betalt for mye iløpet av det første året etter kontraktsinngåelse er noe vi har krav på å få tilbakebetalt.

Edit: vi har bodd i denne leiligheten i ca. 1,5år så punktene om gjengs leie gjelder ikke i vårt tilfelle da dette er noe som første trer ikraft etter ca. 2,5år...

Endret av Bjareboy
Lenke til kommentar

...At den summen vi har betalt for mye iløpet av det første året etter kontraktsinngåelse er noe vi har krav på å få tilbakebetalt...

Jeg er ikke Jusstudent men jeg var i en situasjon der jeg hadde betalt for mye, (jeg klarte å sette opp autotrekk på feil beløp i nettbanken), noe jeg fant ut av et halvt år i ettertid. Huseieren ville ikke betale tilbake, og når jeg kontaktet en advokat for å spør, sa han at det kunne tolkes som en gave, eller at jeg hadde godtatt en høyere pris og kunne derfor ikke vinne frem i retten, Advokaten derimot snakket med huseieren og en bløff om å gå til sak gjorde at Huseier ga seg.

Vet ikke om dette hjalp?

-frank

Lenke til kommentar

...At den summen vi har betalt for mye iløpet av det første året etter kontraktsinngåelse er noe vi har krav på å få tilbakebetalt...

Jeg er ikke Jusstudent men jeg var i en situasjon der jeg hadde betalt for mye, (jeg klarte å sette opp autotrekk på feil beløp i nettbanken), noe jeg fant ut av et halvt år i ettertid. Huseieren ville ikke betale tilbake, og når jeg kontaktet en advokat for å spør, sa han at det kunne tolkes som en gave, eller at jeg hadde godtatt en høyere pris og kunne derfor ikke vinne frem i retten, Advokaten derimot snakket med huseieren og en bløff om å gå til sak gjorde at Huseier ga seg.

Vet ikke om dette hjalp?

-frank

Fra du begynte å betale det høyere beløpet, hadde det gått mer enn 12 måneder siden sist økning av husleie/fra du begynte å leie?

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette hjalp?

-frank

Fra du begynte å betale det høyere beløpet, hadde det gått mer enn 12 måneder siden sist økning av husleie/fra du begynte å leie?

Jeg begynnte å betalte feil umiddelbart etter jeg flyttet inn.

-frank

Lenke til kommentar

Det du skriver virker greit nok. Utleier har foretatt en ulovlig prisjustering som du ikke skal måtte betale for. Dere har et krav på tilbakebetaling av den ulovlige leie og kan dersom denne ikke blir betalt i tide, sende påkrav(oppfordring om å betale) og deretter sende kravet til inkasso. (Se lov om inkasso)

Selv om huseier mener at kravet er rettmessig har dere i mine øyne en god sak. Det som er litt uheldig er at dere allerede har betalt leien. Bruk av advokat vil koste dere mer enn deres krav er verdt og det vil derfor ikke være hensiktsmessig.

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for alle svar. Har vært på en liten ferietur så ikke fått sjekket svar før nå. Har kommet i kontakt med jusshjelpa i midt Norge. En kamerat kjenner tilfeldigvis lederen for midt Norge avdelingen. Kommer tilbake med hva han sier rundt dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...