paroa Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Hei, min bestemor ønsker å gi meg en tomt til å bygge hus på. Hun sitter i uskiftet bo og derfor må vel alle barna hennes samtykke? De har iallfall samtykket alle 4, taksten på tomten er under 1/4 del av resten av eiendommene og derfor burde vel det gå greit? Spørsmålet mitt er, hva gjør man videre sånn praktisk? Som sagt har alle arvinger samtykket, men de må vel skrive under et eller annet sted på det? Hva gjør folk flest i slike situasjoner? Engasjerer en advokat? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 De må samtykke (skriftlig). Og du må betale arveavgift. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Men er det et spesielt skjema de skal skrive under på? Skal det tinglyses? De har jo allerede samtykket skriftelig per epost. Arveavgiften er jeg klar over, og også tinglysningsgebyret på 2,5%... Lenke til kommentar
quik_ Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Tomten må overføres til deg. Det må skrives skjøte, og du må betale tinglysningsgebyr på ca 2-3000 kroner. Det er dokumentavgiften som er 2,5%, og denne skal regnes av kjøpesum. Dersom tomten er arv er derimot hjemmelsovergangen fritatt for dokumentavgift. Skjøtet tinglyses i grunnboken for å skape rettsvern for ditt erverv. (Rettsvern vil si beskyttelse mot kreditorer samt andre erververe av samme eiendom). Tinglysing er derimot ikke et vilkår for hjemmelsovergangen, men BØR(MÅ) gjøres! Lenke til kommentar
paroa Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 Men kan man bare lage et enkelt word dokument hvor alle andre arvinger samtykker, så er det greit? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Så vidt jeg husker er det ingen eller få formkrav for en slik avtale. Så et word dokument skal holde, så lenge det er riktig innholdsmessig og samtlige arvtagere underskriver. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Som nevnt over må du sørge for tinglysning av skjøte på tomten. Hvis den delen du skal overta ikke har eget gårds/bruksnr må det en oppmålingsforretning til (bestilles i kommunen tomten ligger i). Denne vil sørge for korrekt areal for skjøte, kart med alle grensepunkter merket av (inkl. koordinater) samt selvsagt også grensemerker plassert på riktige steder i terenget. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 Ok, dette er en regulert tomt med eget gårds/bruksnummer. Den er takstert og alle har samtykket, så da er det bare å få de til å skrive under et enkelt samtykke som vi setter sammen selv i word, fylle ut skjøte, tinglyse tomten på meg og fylle ut gavemelding? Takk for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Du kan jo også ta kontakt med Skatteetaten, jeg antar de kjenner til regelverket rundt dette. Skjemaer/Melding-om-gaver-gavesalg-overdragelse-etc/ Lenke til kommentar
pappagutt Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Tomten må overføres til deg. Det må skrives skjøte, og du må betale tinglysningsgebyr på ca 2-3000 kroner. Det er dokumentavgiften som er 2,5%, og denne skal regnes av kjøpesum. Dersom tomten er arv er derimot hjemmelsovergangen fritatt for dokumentavgift. Skjøtet tinglyses i grunnboken for å skape rettsvern for ditt erverv. (Rettsvern vil si beskyttelse mot kreditorer samt andre erververe av samme eiendom). Tinglysing er derimot ikke et vilkår for hjemmelsovergangen, men BØR(MÅ) gjøres! Fritak for dokumentavgift gjelder vel ikke ifm forskudd på arv, og heller ikke fra andre enn foreldre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå