Gå til innhold

Verdt å oppgradere, eller bare kjøpe ny?

Anbefalte innlegg

Halloen (igjen, nærmere 6 år siden sist)!

Bygget meg selv en PC etter at jeg sto konfirmant, med hjelp fra forumet til å finne fram til spesifikasjonene til det som ble min mest trofaste venn i denne korrupte verden :love:

Etter at WoW har kommet ut med et dusinvis patcher på toppen av hele tre ekspansjoner, holder ikke min kjære lengre tritt med det den den gang trengte å gjøre.

Jeg sitter nå med følgende spørsmål - Er delene jeg har verdt å oppgradere én og én, eller er det like greit å bare bygge en ny PC fra scratch? Hvis svaret blir ja på det første spørsmålet, har jeg også behov for hjelp til å finne fram til delene som jeg evt. burde ta i bruk!

Delene som i fjerde kvartal av 2006 kostet ~14,000 er som følger:

HK:

Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16 1.236,-

Prosessor:

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte 2.083,-

Skjermkort:

MSI GeForce 7900GTO 512MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI-I, 650MHz/1320MHz 2.616,-

Skjerm:

Samsung 19" LCD Syncmaster 920N TCO-99 1280x1024, VGA, 700:1, 8ms 1.933,-

Kabinett:

Cooler Master Cavalier 3, Sølv Kabinett, Aluminium Front (Uten Strømforsyning) 618,-

Keyboard:

Logitech Media Keyboard Elite PS/2/USB, Retail 213,-

Strømforsyning:

Hiper Type-R 580W Sort, 2 Vifter, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin 851,-

Harddisk:

Western Digital Caviar SE 320GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM 848,-

DVD-Brenner:Samsung DVD-brenner SH-S183A SATA Black OEM 353,-

Windows:

Microsoft Windows XP Home SP2 Programvare Norsk OEM 817,-

Minne:

Kingston ValueR. DDR2 PC4200 2048MB CL4 Kit w/two matched ValueRAM 1024MB DDR2 2.307,-

Disketstasjon:

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sølv Floppydisk intern 65,00,-

Obs!

Angående hovedkortet, når jeg skrur PC-en av og på hender det at skjermen ikke kommer lengre enn det første bildet som viser "ASUS", og så går den til en svart skjerm med tekst: "no drivers found", og jeg må restarte. Dette er løst ved å koble til en ekstern harddisk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du er komfortabel på å bygge selv så er oppgradering absolutt mulighet men anbefaler nytt HK, cpu ram, skjermkort, hdd+ssd, psu og vifte til cpu. Så i bunn og grunn ny pc (nesten) den du har funker men det vil ikke funke bra på spill mye lengre, spesielt ram og skjermkort.

kabinett, skjerm, mus og tastatur er noe du selv må se om du trenger nytt

kabinett kan være kjekt å vite at hvis du oppgradere at du gjerne trenger noe det er god luftgjennomgang i ;)

Lenke til kommentar

Hade ventet til Oktober og ev. kjøpt Intel 2500K eller muligens AMD AM3+ i Oktober..

Trur han meiner at det er då AMD skal komme med Bulldozer cpu'er som er designet for AM3+ sokkelen.

Intel slepper ikkje sin toppserie (lga 2011) før 2012... Så dagens Sandy Bridge på lga 1155 sokkelen (P67, Z68 mm.) er

det du må forholde deg til, ein god nyhet er at du kan bruke framtidig Ivy Bridge cpu'er i lga 1155 sokkelen viss eg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar

16. juli skal HardOCP-lesere få teste Bulldozer på LANparty. Forhåpentligvis får vi kake denne gangen.

Det er bare å skrape alt bortsett fra HDD, DVD-brenner og muligens kabinett om du ikke er lei det.

Strømforsyningen er en skummel Hiper, som er av omtrent like god kvalitet som et skolekorps er musikalsk.

For 5000 kr vil du klare å få deg en nesten dobbelt så rask tokjerner fra Intel og et grafikkort som takler de fleste nye spill bra i tillegg til resten.

Går du opp til 7-8000 kr kan du få en firekjerner + overklokkingsmuligheter, SSD (virkelig stor oppgradering av systemet) og et enda bedre grafikkort som spiser de fleste spill til frokost.

Jeg har ikke regnet på dette, men avhengig av hvor mye du er villig til å legge inn kan man få ganske mye forskjellig. Intel-CPU er uansett anbefalt da WOW kjører på kun to kjerner og Intel er langt bedre enn AMD i slike oppgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...