Gå til innhold

Oppgradere nesten hele gaming pc-en

Anbefalte innlegg

Hei

Postet et emne her, men lager et nytt her, da jeg vil oppgradere mer enn kun skjermkortet.

Det er snakk om en stasjonær pc kjøpt for fire år siden. Kjører Windows 7 Ultimate Edition. Vil ha en pc som oppleves som veldig rask. For eksempel det å åpne mapper, starte maskinen osv. bør ikke ta lang tid. Vil også ha minst mulig loading i spill.

Pc-en skal brukes til følgende:

- Gaming

- Photoshop

- Litt videoredigering

Siden jeg den gamle pc-en fortsatt virker fint vil jeg ikke bytte ut alle delene.

Dette vil jeg beholde (med mindre noen mener det vil være lurt å bytte det ut):

Kabinett: Antec Performance One P182

Skjermer: Samsung SyncMaster T220P og Eizo FlexScan L550

Tastatur: Logitech G15

Mus: Logitech G5

Headset: Logitech G35

Høytalere: Creative Inspire P380

Operativsystem: Windows 7 Ultimate Edition

Strømforsyning: OSZ GX850

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.11 500 GB

CD-ROM: Samsung SH-S203B (har det noe for seg å bytte denne?)

Vifte: Noctua (Ikke helt sikker på hvilken versjon, men ser relativt lik ut som dette)

Dette vil jeg oppgradere (med mindre noen mener det ikke har noe for seg):

Skjermkort: Det gamle er blitt ødelagt

Hovedkort: Abit IP35

CPU: Intel® Core2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz 3.06 GHz

Minnebrikker: OCZ 2x 2GB (Ikke helt sikker på hvilken versjon, men ser relativt lik ut som dette)

SSD-Harddisk: Har ikke, så vil kjøpe ny

Nettverkskort: Vil være integrert i et nytt hovedkort

Lydkort: Vil være integrert i et nytt hovedkort

Budsjett: Opp til 10 000,- kroner, men gjerne litt billigere.

(Det kan være at jeg har skrevet noe feil ovenfor. Vennligst si ifra om du finner noe feil/merkelig.)

Vil gjerne ha en pc som kan holde noen år. Har ikke så mye peiling på det her, men har en som skal skru det sammen for meg, så det er ikke noe problem.

Håper noen kan hjelpe. På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du spille eller drive med videoredigering/rendring etc?

Gaming:

Intel i5-2500k (Hvis du driver med video/rendring etc gå for i7-2600k)

Corsair XMS3 1600mhz ram 2x4GB

Asus Sabertooth 1155 hovedkort

OCZ Vertex 3 120GB ssd-disk

Nvidia GTX570/580 eller Radeon 6970 GPU.

Sjekk Dustinhome som pleier å være billigst og ha en del fine kampanjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

OCZ Vertex 3, Corsair Force 3 og Performance 3, Crucial C300 og M4, Intel 510.

Alle disse SSD-seriene kan du trygt velge uten store forskjeller i merkbar ytelse. Intel, Corsair Performance 3 og Crucial vil være hakket bedre til scratch-disk i Photoshop og videoredigering, ellers er de helt like.

Er det OCZ GameXStream 850W du har eller ZX 850W?

Hovedkort burde du gå for Z68-chipset (P8Z68-V) for å kunne bruke Intel Quicksync som vil gjøre all videoredigering mye raskere.

Minne: billigste DDR3-1600MHz CL9 i 2x4GB pakning du finner, burde ikke koste mer enn 550-600 kr nå.

Prosessor:

i5-2500k om du ikke bryr deg så mye om 20-30% ekstra ytelse i photoshop og videoredigering, i7-2600k om maksimal ytelse er viktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skal du spille eller drive med videoredigering/rendring etc?

Gaming:

Intel i5-2500k (Hvis du driver med video/rendring etc gå for i7-2600k)

Corsair XMS3 1600mhz ram 2x4GB

Asus Sabertooth 1155 hovedkort

OCZ Vertex 3 120GB ssd-disk

Nvidia GTX570/580 eller Radeon 6970 GPU.

Sjekk Dustinhome som pleier å være billigst og ha en del fine kampanjer.

Skal for det meste spille. Men vil også at den skal kunne takle videoredigering. Kommer til å drive litt med det også, men ikke like mye. Takker for svaret og forslagene! :)

OCZ Vertex 3, Corsair Force 3 og Performance 3, Crucial C300 og M4, Intel 510.

Alle disse SSD-seriene kan du trygt velge uten store forskjeller i merkbar ytelse. Intel, Corsair Performance 3 og Crucial vil være hakket bedre til scratch-disk i Photoshop og videoredigering, ellers er de helt like.

Er det OCZ GameXStream 850W du har eller ZX 850W?

Hovedkort burde du gå for Z68-chipset (P8Z68-V) for å kunne bruke Intel Quicksync som vil gjøre all videoredigering mye raskere.

Minne: billigste DDR3-1600MHz CL9 i 2x4GB pakning du finner, burde ikke koste mer enn 550-600 kr nå.

Prosessor:

i5-2500k om du ikke bryr deg så mye om 20-30% ekstra ytelse i photoshop og videoredigering, i7-2600k om maksimal ytelse er viktig.

Det er nok OCZ GameXStream 850W jeg har.

Tusen takk for svaret!

Skal se om jeg får satt sammen en liste med produktene jeg vil ha nå. Jeg kommer mest sannsyneligvis til å bestille på søndag.

Lenke til kommentar

Her er handlelisten min:

Minne: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)

CPU: INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155

Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX +IN-EAR

SSD: INTEL 510 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 34NM RETAIL

Ser dette bra ut?

Skjermkort: Er veldig usikker her. Disse har blitt foreslått:

- ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB PCI-E DVI/HDMI

- ASUS GEFORCE GTX 580 DIRECTCU II 1536MB PCI-E DVI/HDMI

- Radeon 6970 GPU (vet ikke hvilken versjon det er snakk om)

Trenger hjelp til å velge skjermkort! Har ingen anelse om hvilket jeg burde velge.

Lenke til kommentar

Her er handlelisten min:

Minne: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)

CPU: INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155

Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX +IN-EAR

SSD: INTEL 510 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 34NM RETAIL

Ser dette bra ut?

Skjermkort: Er veldig usikker her. Disse har blitt foreslått:

- ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB PCI-E DVI/HDMI

- ASUS GEFORCE GTX 580 DIRECTCU II 1536MB PCI-E DVI/HDMI

- Radeon 6970 GPU (vet ikke hvilken versjon det er snakk om)

Trenger hjelp til å velge skjermkort! Har ingen anelse om hvilket jeg burde velge.

hvorfor ikke denne ssden: http://www.dustinhome.no/pd_5010600434.aspx

• Liker 2
Lenke til kommentar

Asus GTX570/580/HD6970 DirectCUII er veldig gode kort. GTX580 yter dog kun 10-15% mer enn GTX570, men koster omlag tusenlappen ekstra. Disse kortene er store og dekker hele tre slots så det er best med kun ett av disse kortene i en maskin med vanlig ATX hovedkort.

MSI GTX570 Twin FrozrIII er et annet godt alternativ. Aberet med disse kortene/kjøleløsningene er at de i motsetning til referansekort pumper det meste av varmluften de produserer ut i kabinettet noe som igjen påvirker tempen på CPU mm. Dette blir dog ikke et problem før man evt. kjører en streng 24/7 overklokk på CPU og samtidig kjører spill/applikasjoner som krever mye av både CPU og GPU.

Endret av Komakino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Valg av skjermkort har vel med å gjøre om du er Nvidia eller ATI fanboy. Nvidia er best i noen tilfeller, og ATI er best i andre tilfeller. Som jeg har forstått det, så er vel HD6970 hakket bedre om du spiller uten AA og AF. Mens GTX 570 yter bedre enn HD6970 om du vil ha AA/AF. Personlig føler jeg at ATI er best, av to grunner. Den ene er fordi jeg er ATI fanboy, og den andre er fordi jeg ikke bryr meg særlig om AA og AF. Men hvis du tar deg råd til å kjøpe GTX 580, er det vel en nobrainer. Tror jeg.

Men alt av det jeg har sagt nå, er jeg ikke 100% sikker på, så noen må bekrefte dette. Kommer til å føle meg elendig om en mega-geek kommer og avkrefter alt. x] Cheers! ^^,

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da er alt bestilt. Valget falt på HD 6970. Alt ble bestilt hos dustin. Sjekket ikke prisene hos andre, men hadde neppe spart mange kroner ved å gjøre det, siden det ble gratis frakt og litt avslag i prisen på grunn av studentrabatten.

Takker for alle som var med og hjalp til med valg av komponenter! :)

Lenke til kommentar

Driver og setter sammen PC-en nå, og vi får ikke vifta til å passe. Help anyone? :)

Edit: Ser ut som om vi har feil braketter. Har LGA775, trenger 1156. Må vel kjøpe helt ny vifte da?

Vifta jeg har heter NH-U12P, kjøpt i 2007.

Endret av Nistelrooy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...