Gå til innhold

[Løst] Spørsmål om luftflyt i Antec P193 og H60 eller tårnkjøler fra Noctua


Anbefalte innlegg

Har tenkt å overklokke en E8400 på et Asus P5Q Deluxe HK i dette kabinettet. Det har 2 store vifter i toppen, så jeg er litt usikker på om det vil være lurt med tårnkjøler ettersom det ser ut til at den blåser ut mot baksiden av kabinett, samt at den bygger mye i høyden og da står litt i veien for luftstrøm til viftene i toppen av kabinettet? Lurer også på om det vil bli plass til en slik tårnkjøler pga stor vifte i sidedør som bygger ca 1 cm innenfor døren. Et alternativ jeg har sett på er Noctua C14 som har en "liggende" løsning og som også har fått gode kritikker. Men vil den bygge for mye i bredden og bli i veien for ram etc på dette hovedkortet? Jeg har ingen av viftene tilgjengelig, så vanskelig å vurdere selv - tenker å bestille det alternativet jeg blir anbefalt. Eventuell annen kjøler som er god og ikke støyer for mye er også interessant. Takk for eventuelle svar.

Endret av casemodd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sjekket litt mer. Det virker som det er ca 155 mm fra hovedkortet og til viften i sidedøra, men veldig vanskelig å måle eksakt. Har lurt litt på Zalman CNPS9900 MAX som er litt lavere enn Noctua, tror den er 150. Usikker på hvor bra denne er, men leste minst 1 test som var veldig positiv (ligger på 7.plass på Frostytech). Har dessverre bare 1 års garanti, mens Noctua har 6år!

 

Kabinettet har 2 120mm vifter i front, 1 i bakenden, 2 140 mm i topp og en 200 mm i sidedøren.

 

Har googlet mye på P193 og Noctua NH-U12P, men finner lite og motstridende informasjon. Noen påstår det går, andre mener sideviften må ut og atter andre påstår at det bare er plass til 140mm tårnkjøler. Det siste er i hvert fall ikke riktig ut fra det jeg kunne måle. Imidlertid vanskelig å måle korrekt pga vet ikke eksakt hvor høyt prosessor ligger opp fra hovedkortet. Det er også mye kjøleribber og kjølerør på hovedkortet tett rundt prosessorviften, så det er viktig at kjøler har litt avstand opp til nedre del av ribber / vifte, antar det bør være minimum 40mm.

Lenke til kommentar

NH-C14 vil passe med hovedkortet ditt.

 

Antec har tydeligvis laget to revisjoner av dette kabinettet, der den nyeste har plass til 140mm mens den eldre har plass til 150mm. Dette fordi det er gitt mer plass til å rute kabler bak hovedkortet.

 

Du kan også vurdere å kjøpe en H60 for 500kr og montere den slik at viftene blåser ut av kabinettet, kjøleytelsen blir nok veldig lik.

Lenke til kommentar

NH-C14 vil passe med hovedkortet ditt.

 

Antec har tydeligvis laget to revisjoner av dette kabinettet, der den nyeste har plass til 140mm mens den eldre har plass til 150mm. Dette fordi det er gitt mer plass til å rute kabler bak hovedkortet.

 

Du kan også vurdere å kjøpe en H60 for 500kr og montere den slik at viftene blåser ut av kabinettet, kjøleytelsen blir nok veldig lik.

Takk for svar. Begge muligheter virker ok. H60, tenker du å kjøre push/pull med vifte som allerede står i bakkant av kabinett for å kompensere for reduksjon i ytelse ved å blåse ut fremfor inn i kabinettet (jfr.Corsairs anbefaling om å blåse inn)

Lenke til kommentar

Ja, push/pull med originalvifta vil nok fungere greit. Forskjellen på å trekk luft ute og innenfra er veldig liten med mindre du har et voldsomt varmt grafikkort, og CPUen er stort sett aldri den store flaskehalsen om du ikke klarer 50MHz ekstra.

Takk igjen, har nå bestilt H60 på Dustin og kommer til å teste push/pull. Antar det blir bra, slipper med vannkjølingen å fjerne den store viften i sidedøra. Veldig greit å ikke ha en tårnkjøler som står i veien for viftene som blåser ut i toppen av kabinettet også. De gjør en god jobb, kjenner en frisk kjølig bris som kommer opp fra toppen.

Lenke til kommentar

Bakgrunn for at jeg ønsker la H60 blåse ut av kabinettet er følgende:

Kabinettet har 2 120mm vifter i front (innblås, nede og midten), 1 i bakenden (utblås), 2 140 mm i topp (utblås) og en 200 mm i sidedøren (innblås mot grafikk).

 

Luftstrøm går følgelig inn forfra og fra siden og ut i toppen og bak. Mest luft går ut i toppen. En tårnvifte ville vel forstyrret luftstrømmen mye, derfor H60. Men skulle en følge Corsairs anbefaling og dra luft inn utenfra mot radiator til H60, ville vel også den forstyrre luftstrøm betraktelig. Derfor jeg tenkte kjøre luften ut bak som før og sette radiatoren der i push/pull. Ikke sikkert H60 vil kjøle noe dårligere slik enn om den ble satt til å blåse inn. Men bør H60 festes på den viften som er der nå, eller bør de bytte plass? Antar viften i H60 er den kraftigste og at den skal pushe luften gjennom radiatoren og at kabinettviften får være den som trekker luften videre ut?

 

Strømforsyning i bunn har eget kammer og bidrar lite til eventuell varme i hovedkammer.

Lenke til kommentar

Takk igjen for gode svar arni90.

Sant som du sier, tårnkjøler ble avskrevet som følge av plassmangel og ikke bare min bekymring for luftflyt.

H60 er underveis (antar jeg får den i morgen), så da prøver jeg den slik du anbefaler og så får vi se hvordan temperaturene blir. Ønsker å prøve å klokke til 3.8 eller 4.0 GHz hvis temperaturene tillater det :)

Lenke til kommentar

Fikk H60 i går kveld og monterte den på plass. Tungvint å måtte dra ut hovedkort og alt for å montere, men tenkte er det verdt jobben så er alt bra. Men dessverre får jeg ikke bedre temperaturer med dette enn med originalkjøler. Radiatoren blir ikke varm, ei heller luft i kabinettet, virker som romtemp og kjennes kjølig ut i utblås. Monterte H60 til å blåse inn etter corsairs specs, da de ikke hadde lagt ved ekstra skruer for push/pull. Tror ikke det ville hjulpet med ekstra vifte på radiator heller, for den blir ikke varm. Lurer på om enten pumpen i disse settene er for svak, eller om systemet kan gi helt feil opplysninger om temperaturer. For øvrig var det kun ca 2 grader forskjell på å ha sidedøren med viften på, eller å ha hele døren av. Maskinen kjørte stabilt med en klokk på 3,6GHz vcore 1.150, men har da under Prime95 CPUtemp på maks.79c og Core#0 maks.84c og core#1 maks.81 .

Kan ikke si jeg er imponert over temperaturer, kunne like godt beholdt originalkjøler om dette er rett. H60 går riktignok noe raskere ned igjen i temp, men maks er jo ille?

Lenke til kommentar

Dette høres ut som en feilmontering, det virker som om du har luftbobler sperret mellom kjøler og CPU. Eller så kan du ha glemt å plugge inn kabelen til pumpa (eller hovedkortet kan gi for lav hastighet til pumpa gjennom BIOS)

Festet du kjøleren skikkelig med skrutrekker, eller brukte du bare fingrene? Den skal sitte skikkelig fast med skrutrekker.

 

EDIT:

Du fjernet plastdekslet?

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Ja, festet skikkelig med skrutrekker og benyttet den med Corsairs egen kjølepasta som er på fra før. Og kjennes at pumpen sitter godt fast. Viften til radiator er festet til CPUfan på hovedkortet i henhold til bruksanv. og pumpen er koblet til chafan2 på hovedkortet,som er den fan-kontakt som ligger best til for denne. To vifter i front som suger luft inn i kabinettet er festet i chafan 1 og 3.

 

Ville ikke fått på plass pumpen med plastdekselet:)

Lenke til kommentar

Takk igjen. Beklager at jeg er treg her samtidig som jeg søker hjelp. Skal i bryllup idag, så er mye frem og tilbake.

 

Jeg tok bort pasta på cpu ja, skal sjekke om jeg finner ut hva fan står på i bios. Sette denne til maks./100% om det er noe slikt valg der da antar jeg.

Lenke til kommentar

Sjekket i bios. Det er ikke oppgitt i prosent. Chafan 2 står på ca 4.000rpm, og chafan 1 og 3 står på ca 1000rpm. Kan det være merket feil på User guide til hovedkort hvilken chafan som står hvor på hovedkortet? antar 4000 rpm må være ca maks?

 

Tviler på at jeg har montert feil, men kan ikke garantere at det ikke er luftboble. Har skrudd såpass stramt at jeg har vært skeptisk til å dra noe hardere. Har erfart å ødelegge ting tidligere ved å dra til for hardt. Men en ting jeg merket før jeg satte på kjøler, er at det var slark mellom bakplate til kjøler og de mellomskruene du fester bakplaten med når de er strammet godt til til (altså før du fester kjøler, som om hovedkort er tynnere enn forutsatt av Corsair). Men oplevde ingen slark når kjøler var satt på og tommelskruer satt på og festet med skrutrekker.

Lenke til kommentar

Da kan det jo hende du må legge noe mellom på baksiden, litt stoff av et slag kanskje...

Rare greier, men det er jo alltid de uheldige historiene man hører om

Ja, eller kanskje legge ei tynn skive i mellom på hver av de 4 tappene på bakfestet som skal i festehullene i hovedkortet rundt prosessoren. Men tror ikke det skal være nødvendig, da det ikke er slark når pumpen til kjøler er skrudd fast ti prosessor, det virker som slarken da er dratt helt inn, den sitter helt fast. Hvor hardt kan en skru disse tommelskruene, er det snakk om å bruke litt makt, eller kan noe bli ødelagt. Hvor jevnt press en får på alle skruene er jo et poeng (kanskje slikt burde vært skrudd med momentnøkkel).

Lenke til kommentar

H60 fungerer nå som den skal. Fant ut at komponenter på hovedkortet i toppen var ørlite høyere opp enn prosessor. Det medførte at kontaktflaten til kjøler på den siden ikke kom nær prosessor. Dette vistes på kjølepasta som kun kom nær prosessor i motsatt ende. Monterte derfor kjøler med pumpeslangene pekende oppover i stedet for mot minnebrikkene som er vist i de videoer jeg har sett på YouTube (inkludert Corsairs egen veiledning).

 

Etter torture-test i Prime 95 i 20 minutter har jeg oppnådd følgende temperaturer:

 

CPU: normaltemp: 18c, maxtemp: 34

Core#0 maxtemp: 40

Core#1 maxtemp: 40

 

Dette er svært gode temperaturer så vidt jeg kan forstå, med en overklokk til 3,6GHz på en 3,0GHz E8400 prosessor.

 

Takk til arni90 for råd underveis:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...