Gå til innhold

5870 CF drivere

Baini

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 HD5870 snurrende (bare viftene da) i datamaskinen min. Jeg har lurt veldig lenge nå, hvilken driver er egentlig den beste når det gjelder det her. Nå bruker jeg selv 10.12 siden det var det eneste jeg hadde lastet ned alt av (latskap...), men det var egentlig bare for å teste kortene, men er det noen vits å grabbe til meg de nyeste driverne?

Kortene kjører og på 825/1150, holder dette tilbake mye ytelse fra kortene eller? Er pga jeg får feil hele tiden vis jeg kjører høyere.

Jeg har også noe annet jeg lurer på som jeg slenger inn her, er om skjermkort det også.

Med kommende skjermkort fra både AMD og nVidia så lurer jeg på litt generelt om det.

Er det noe ytelse å hente i et high end kort fra en av dem når jeg har disse i CF? Tenker da mest på f.eks 6970, er dette veldig mye over 5870CF?

Kan hovedkortet mitt yte godt av et nVidia kort?

Og sist men ikke minst, kommer cpu til å være flaskehals for eventuelle skjermkort som kommer neste kvartalene?

HK: Gigabyte 790fxta-ud5
cpu: Amd Phenom X4 II 955 (uklokket men kommer til å klokke den når jeg får bestillt ny cpu kjøler)
RAM: 8GB Corsair XMS3 1600Mhz CL8 (4x2GB)
PSU: Mist 1000W

Håper dere kan svare meg på noen av disse spørsmålene hvertfall!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU er nok en flaskehals allerede i de fleste spill. HD 6970 er ikke mer enn 10-15% raskere enn 5870, så dette er null poeng å oppgradere til også.

Å bruke de nyeste driverne burde alltid gjøres, da nyere driver pleier å ha bedre ytelse enn eldre drivere. Dette gjelder særlig for Crossfire, da skaleringen pleier å bli bedre og nyere drivere har Crossfire-profiler for nyere spill. Med 10.12-driverne dine vil ikke Crossfire fungere i spill som Crysis 2, fordi driverne ikke finner en profil for at dette skal fungere.

EDIT:

Fire minnebrikker kommer nok til å hindre en overklokk på en Phenom II ganske kraftig forresten...

Endret av arni90
Lenke til kommentar

HD 5870 Crossfire er en kraftig grafikkløsning som Phenom II X4 ikke klarer å forsyne med nok informasjon til at de jobber på fullt i spill, du får dermed en flaskehals med prosessoren din i spill som BF:BC2, Lost Planet 2, alle strategispill, Black Ops, The Witcher 2, i det hele tatt alle nyere spill som krever litt prosessorkraft for å kjøre bra. Stort sett oppdages dette ved å måle GPU-bruk i spill,

Om du installerer MSI Afterburner og måler GPU Usage på GPU 1 og GPU 2 vil du finne ut at i f. eks. BF:BC2 multiplayer har du veldig lav bruk. Om du ligger under 85% Usage gjennomsnittlig har du en prosessorflaskehals.

Grunnen til at Phenom II-arkitekturen gjør det så svakt i spill mistenker jeg er båndbredde mellom CPU, minne og grafikkortene. En del spill får ganske gode vinnninger ved en CPU-NB overklokk, men man har fortsatt en solid flaskehals. En annen ting er jo at Intels Sandy Bridge-arkitektur er så overlegen AMDs Phenom II at en i3-2100 (den laveste prosessoren i iX-serien fra Intel med to kjerner på 3.1 GHz) er bedre eller like god i praktisk talt alle programmer til tross for at den har bare to kjerner.

Minnekontrolleren på Phenom II takler heller dårlig fire minnebrikker, de første Phenom II-modellene klokket ned minne til 1066MHz når man satte fire minnebrikker inn som standard, den nye revisjonen er litt bedre. Stort sett bunner det ut i at mens to minnebrikker kan kanskje overklokkes til 1600 MHz CL7 eller noe lignende klarer man kanskje bare 1500 MHz CL9 på fire minnebrikker. CPU-NB jobber også hardere og dette forhindrer en overklokk her som du gjerne vil ha oppe i 2600MHz eller mer etter en klokkefrekvens på rundt 3.9GHz.

TL;DR

Phenom II er for treg for at HD 5870 Crossfire skal strekke på beina i mange spill, og kun grafikktunge spill som Metro 2033 klarer å skalere bra. En i3-530 hadde tjent ditt bruk bedre i spill.

Minnekontrolleren til Phenom II er for svak og må jobbe hardere enn ønsket med fire minnebrikker enn to, som gir deg mindre rom til overklokking.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...