spamex Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Hei Da får jeg begynne letingen etter en videregående skole. Jeg har lyst til å gå på en skole der jeg lærer om data. Software og hardware. Jeg bor i Telemark men alt fra Trondheim og sørover går greit Foreldra mine vil at jeg skal gå på en skule med internat, det vil gjerne jeg og. Jeg har funnet en skole i Porsgrunn jeg vet ingenting om denne skolen. Jeg har også sett på Kvitsund, jeg vet at dette ikke er en data skole men kan jeg komme inn på data skoler senere om jeg har gått her? Lenke til kommentar
War Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Egentlig er det jo det samme hva du studerer nå da du begynner på høgskole/uni etter VGS. Data kan du uansett lære deg kjappere og bedre utenfor skolen, kanskje man heller burde ta matte osv så man faktisk kommer inn på dataingeniør etterpå. Lenke til kommentar
spamex Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Ok. Da setter jeg Kvitsund som mål og velger den vanskeligste matten der. Da har jeg 3 år til å velge. Lenke til kommentar
War Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Gå inn på ntnu eller hist og sjekk datafagene der, så sjekker du opptak/krav så ser du matte , fysikk osv. Det er verdt å få med seg disse fagene ifra VGS så slipper du 1 år forkurs etterpå. Dataen du begynner med etter VGS er uansett helt fra grunnivå, VGS -data er for de som skal ta lærling etter det for å så jobbe. Nå sier ikke jeg at du skal ta allmenn med kjemi og biologi for å kunne bli bioingeniør etterpå. Kanskje matte allerede er i faget på data eller du kan ta fysikk som valgfag? Jeg gikk mekken og elektro og måtte gå allmenn påbygg, selv det året matte var ikke nok så måtte kaste bort ett år med 6mnd forkurs etterpå i bare matte og fysikk. Lenke til kommentar
spamex Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Så vis jeg går allmenn med vanskelig matte og fysikk. Og jeg får bra karakterer så skal jeg klare å komme inn på ntnu? Lenke til kommentar
War Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Du burde egentlig allerede nå se på hva du kunne tenke deg og passe på at du får med deg disse fagene på VGS. For eks datateknikk 5 år master 5 i snitt for å komme inn + Fotnoter: 1)5-årig Master i teknologi/sivilingeniør. Karakterkrav 4 i matematikk R2. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Det er ikke så lett å si noe om hva som må til for å komme inn på et studie om 3-4 år. Det eneste du kan gjøre er å se på hva kravene er i dag, samt hva karaktersnittene har vært for de siste par årene. På 3-4 år så kan både eksisterende studier bli avviklet, og nye kan komme til med andre eller samme krav som i dag Kvitseid VGS ja. Har vært der én gang og holdt et foredrag. Så vidt jeg husker så var det en særs kristen skole. Men det er du klar over, sant ? Lenke til kommentar
spamex Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Broren min gikk på Kvitsund, så jeg vet hvordan skolen er. Det at den er kristen er ikke noe problem, får en følelse på at folk er litt hyggeligere da. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 VGS er ikke noe problem, kristen bare og ungdomsskole derimot, da får de seg et sjokk på VGS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå