cavumo Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Den oppgaven har mer med visualisering enn med matematikk å gjøre. Jeg synes absolutt ikke at matematikklærere bør revurdere jobbene sine om de ikke tar den på strak arm. Nei, dette har med dugleik til å kunna NYTTA teoretisk lærdom til å løysa eit PRAKTISK problem å gjera. Me hadde sjølv tilnærma lik oppgåve i 5. (no 6.) klasse, EIN elev i ei temmeleg gjennomsnittleg klasse i ein norsk bygdeskule løyste henne feil. At så skuleborn på 11-12 år på 1970-talet løyser ei oppgåve kor teoretisk lærdom skal nyttast til å løysa eit praktisk problem betre enn det som lærar skal vera for langt eldre elevar i 2011 seier det meste om dugleiken til å nytta teoretisk lærdom på eit PRAKTISK plan. TRENG norsk grunnskule slike matematikklærarar? Deg om det. Jeg mener at det har mer med logisk tenkning og visualisering å gjøre, enn ren matematikk. Nå er selvsagt ikke det en negativ ting i matematikken, men oppgaven er en lureoppgave. Takk for bokanbefaling, Quent! Lenke til kommentar
Quent Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Bare hyggelig. Synes i grunnen at den morsomste delen av boka er hvor den viser deg hvordan du kan beregne hvilken dag i uka en hvilket som helst dato var på. Kanskje ikke så veldig nyttig, men fremstår lettere magisk for de som ikke vet hvordan det gjøres. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 (endret) Hehe, enig! Lastet først ned de første sidene til min Kindle, og da han viste hvordan man kunne regne ut hvilken dag det var, ble jeg solgt. Endret 10. juli 2011 av nypis Lenke til kommentar
Quent Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 (endret) Vi snakker Arthur Benjamin ja. Fantastisk fyr. Endret 10. juli 2011 av Quent Lenke til kommentar
Ashley Young Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Den oppgaven har mer med visualisering enn med matematikk å gjøre. Jeg synes absolutt ikke at matematikklærere bør revurdere jobbene sine om de ikke tar den på strak arm. Nei, dette har med dugleik til å kunna NYTTA teoretisk lærdom til å løysa eit PRAKTISK problem å gjera. Me hadde sjølv tilnærma lik oppgåve i 5. (no 6.) klasse, EIN elev i ei temmeleg gjennomsnittleg klasse i ein norsk bygdeskule løyste henne feil. At så skuleborn på 11-12 år på 1970-talet løyser ei oppgåve kor teoretisk lærdom skal nyttast til å løysa eit praktisk problem betre enn det som lærar skal vera for langt eldre elevar i 2011 seier det meste om dugleiken til å nytta teoretisk lærdom på eit PRAKTISK plan. TRENG norsk grunnskule slike matematikklærarar? Dette trur jeg ikke noe på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå