Gå til innhold

Hastighet faller over tid

Anbefalte innlegg

Har per idag ADSL2+ fra Ventelo med en faktisk hastighet rundt 3,6-4Mb/s. Kobler jeg direkte fra modem til pc fungerer dette smertefritt uten problemer. Kobler jeg inn en router mellom modem og de andre maskinene så fungerer dette i en liten stund før hastigheten stabiliserer seg rundt 0,5Mb/s. Dette kan ta alt fra noen få minutter til en halvtime etter å ha restartet modem og router, men som regel skjer det ganske fort.

Har prøvd tre forskjellige routere, to fra Dlink og nå sist en Netgear WNR3500L som jeg har oppdatert med DD-WRT firmware. Nøyaktig det samme skjer med alle tre. Har prøvd å kjøre uten DHCP fra routerens side uten forandring, har prøvd med DHCP på, fortsatt samme. Ellers er det ikke stort annet man bør trenge å konfigurere for å få dette opp å kjøre. Har også prøvd å endre DNS-server fra Ventelo sine til google's, men ingen forandring.

I routeren kan jeg se under hastighetsmålinger at WAN mottar full hastighet, dette overføres så videre til LAN på routeren fortsatt i full hastighet, men når det så kommer til WIFI stopper det helt opp og legger seg på maksimalt 0,5Mb/s. Likevell er det akkurat samme problem uansett om det er en maskin som er koblet til trådløst eller kablet.

Ellers så er responstiden ekstremt høy, rundt 500ms når dette inntreffer. Ved normal hastighet er den rundt 30-40ms.

Hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å lese meg opp en del rundt omkring på nettet vedrørende Ventelo sitt X5821B modem de bruker. Såvidt jeg har funnet ut så er det allerede satt i bridge, det ser i alle fall slik ut når jeg sjekker ip og får kun opp internett-ip, ingen lokal ip man kan logge inn på.

Da er det vel tilbake til å finne riktig konfigurasjon for Netgear-routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...